رضایی: مجمع تشخیص تصویب لوایح مرتبط با FATF را به کارشناسی عمیق‌تری سپرده است/ دولت باید مجمع را برادر خود بداند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص تصویب لوایح مرتبط با FATF را به کارشناسی عمیق‌تری سپرده است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی در سی‌امین دوره همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که در دانشگاه علوم تحقیقات در حال برگزاری است، با بیان اینکه یکی از مسائل مهم جامعه اسلامی کارآمدی است که بسیار فراگیر و عمومی است، گفت: جا دارد دانشجویان و اساتید به این مسئله بپردازند که چگونه کارآمدی را بالا ببریم.

وی افزود: در دولت، مجلس، قوه قضاییه شرکت‌ها و دانشگاه‌ها با مسئله‌ای به نام کارآمدی مواجه هستیم. باید بدانیم مانع ما چیست و چرا نمی‌توانیم انتظارات مردم را به شکل بهتری پاسخ دهیم. چرا دولتی‌ها و حکومتی‌ها به برنامه خود نمی‌توانند عمل کنند و بیش از عمل شعار می‌دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این یک مسئله ملی است که باید برای آن فکر جدی کرد. اینکه چطور می‌توانیم بهره‌برداری بیشتری از منابع کنیم، یعنی از نعمت‌های خدایی مثل سرزمین، جوانان، موقعیت ژئوپلتیک بهره‌برداری بیشتر با هرینه‌های کمتری داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه اینکه فقط حرف زدن یکی از علل ناکارآمدی در جامعه است، گفت: باید نگاه کنیم در چهل سال گذشته کجا کارآمدتر بودیم. اوایل انقلاب در کنار نهاد‌های سنتی نهاد‌های جدیدی به نام نهاد‌های انقلابی مثل سپاه کمیته انقلاب و جهاد تشکیل شد. در برابر تشکیل این نهاد‌ها عده‌ای خوشحال شدند و گفتند ما همه کشور را انقلابی می‌کنیم لذا در تمامی وزارتخانه‌ها انجمن اسلامی تشکیل دادند و عده‌ای ناراحت شدند و گفتند تداخل می‌شود و یک مبارزه اداری و تشکیلاتی شکل گرفت که نهاد‌های انقلابی نباید باشند و آن طرفی‌ها می‌گفتند نهاد‌های سنتی باید انقلابی شوند.

وی با بیان اینکه نهاد‌های انقلابی در اثر یک خلاء شکل گرفتند، گفت: اگر سازمان اطلاعاتی سپاه نبود حوادث بزرگی در سال‌های اول انقلاب شکل می‌گرفت. در واقع باید بدانیم اگر نهاد‌های سنتی می‌توانستند جامعه را خوب اداره کنند که نهاد‌های انقلابی به وجود نمی‌آمد مثلا وقتی در جنگ ارتش نتوانست به خوبی عمل کند سپاه نظامی شد و تجهیزات نظامی خود را شکل داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در اثر ناکارآمدی دستگاه‌های سنتی نهاد‌های انقلابی به وجود آمدند، گفت: از آن زمان دونوع تفکر جهادی و کارمندی شکل گرفته است که در حل مشکلات کشور این دو تفکر وجود دارند و سرنوشت کشور را تعیین می‌کنند. متاسفانه بعد از جنگ تفکر انقلابی ضعیف شد؛ هرجا تفکر انقلابی باشد راندمان بالاتر و احساس مسئولیت بیشتر است و هرجا تفکر کارمندی باشد راندمان پایین‌تر و احساس مسئولیت کمتر است.

رضایی با اشاره به وقوع سیل در استان‌های کشور گفت: در مسئله سیل بسیاری از کارشناسان می‌گویند ما می‌توانستیم از همه بارش‌ها استفاده کنیم و این سیل قابل پیشگیری بود و این به مسئله کارآمدی برمی‌گردد. یا در مسئله ارز اینکه چرا در فروردین و اردیبهشت سال گذشته قریب به ۱۸ تا ۱۹ میلیارد دلار از ذخایر ارزی به بهانه اینکه جلوی افزایش قیمت ارز را بگیریم کاسته شد، اما همین امر باعث افزایش چندبرابری جهش قیمت ارز شد.

وی با بیان اینکه مسئله مهم کارآمدی است، گفت: اگر همه مسائل را سیاسی حل کنیم ممکن است تا صدسال آینده به علت اصلی مسائل نرسیم. مسئله اساسی این است که وقتی تاریخ چهل ساله را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم به علت تفکر جهادی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم. مثلا در زمینه امنیت، دفاع پیشرفت داشته‌ایم و حتی در اداره سیاسی کلان کشور ایران موفق بوده‌ایم چرا که طی چهل سال به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده ایم و امروز کشور‌های زیادی امنیت خود را به ایران تکیه داده‌اند.

رضایی با بیان اینکه اگر بخواهیم اصلاح سراسری در کشور شکل بگیرد باید تفکر جهادی شکل بگیرد لازمه آن چهار عنصر است، گفت: مدیران، مدیریت و سبک اداره مدیریت، ساختار‌ها و فرهنگ گروهی و جمعی عناصر کارآمدی هستند که اگر این چهار موضوع حل شود کشور به تفکر انقلابی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: مثلا امروز در کشور گزینش مدیران با مشکل مواجه است و برای مثال ترجیح قومیتی و گرایش‌های سیاسی از جلمه مشکلات است که با آن روبرو هستیم. مسئله دوم سبک اداره کشور و نحوه اداره آن است چراکه اساس مدیریت جهادی به پیش‌بینی و پیشگیری است.

رضایی خاطرنشان کرد: اینکه مسئولین به مناطق سیل‌زده بروند و سرکشی کنند از بعد همدردی خوب است، اما مدیریت باید گره‌گشایی کند. تا مدیر در بطن مسئله قرار نگیرد،گره باز نمی‌شود. ساختار‌ها باید به گونه‌ای باشد که تمرکز زدایی شود. ما باید در مسئله سیاسی و امنیت تمرکز کنیم، اما در مسائل اقتصادی باید واگذاری اختیارات صورت بگیرد و دولت از آن‌ها حمایت کند؛ و نکته آخر فرهنگ است که باید فرهنگ مسئولانه و تعهد دسته جمعی و احساس مسئولیت شکل بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این مسئله تفکر گام دوم انقلاب است چرا که ما برای گام دوم انقلاب به تحول نیاز داریم  وگام دوم انقلاب خود یک انقلاب است و نباید با آن عادی برخورد کرد و باید دولت‌سازی کرد.

رضایی با اشاره به انتقاد‌هایی که اخیرا به مجمع تشخیص شده است، گفت: اینکه می‌گویند مجمع تشخیص دست به کار‌های جدیدی زده است و در مقابل دولت ایستاده است درست نیست. مجمع تشخیص می‌تواند کارآمدی کشور و نظام را بالا ببرد. یعنی اگر موضوع مهمی از دولت و و مجلس رد شد، هیئت عالی نظارت جلوی آن را می‌گیرد و به دست کارشناسان می‌دهد.

وی با بیان اینکه دولت باید مجمع را برادر خود بداند و ما را مزاحم نداند، گفت: همین تصویب لوایح چهارگانه موضوع مهمی بود که مجمع از تصویب شتاب زده در مجلس و دولت جلوگیری کرده و آن را به دست کارشناسی عمیق‌تری سپرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی دو سال پیش گفتند مجمع باید یک تحول ساختاری و محتوایی پیدا کند و یکی از این تحولات هیئت عالی نظارت است که بر سیاست‌های کلی مصوبات مجلس و دولت نظارت می‌کند، این ادبیاتی که ما را مزاحم می‌دانند دوستانه نیست و ادبیات دوستانه این است که ما را مکمل خود بدانند.

رضایی خاطرنشان کرد: در گام دوم باید همه تلاش کنیم کارآمدی را در همه سازمان‌ها و ارگان‌ها بالا ببریم و مجمع تشخیص هم در همین راستا فعالیت می‌کند یعنی از نعمت‌هایی که خدا به ما داده است بهره‌برداری بیشتری داشته باشیم و این امر بدون تفکر جهادی امکان پذیر نیست.

رضایی در قسمت پرسش و پاسخ دانشجویان با اشاره به قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی گفت: نه تنها جهان بلکه خود آمریکا هم این موضوع را اعلام نکرد، سنا و کنگره در این رابطه نیز نظر رسمی ندادند و این تصمیم، تصمیم ترامپ و پمپئو بود که سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند با این وجود رئیس جمهور بعدی آمریکا هر کسی باشد می‌تواند سپاه را از این لیست خارج کند. این تیری بود که ترامپ در تاریکی رها کرد اگرچه اجماعی در رابطه با آن در آمریکا وجود نداشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه دنیا هم قرار گرفتن سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی را قبول ندارد، گفت: چین در این رابطه موضع گرفت و اعلام کرد که این طور نمی‌شود دنیا را اداره کرد؛ بنابراین ما با یک تصمیم جهانی و حتی تصمیمی که برگرفته از تصمیم کل آمریکا باشد مواجه نیستیم البته قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی می‌تواند مشکلاتی را هم برای مثال در قضیه قرارداد‌ها به وجود بیاورد و یا اینکه جنبه‌های دیگری نیز دارد.

رضایی ادامه داد: حتی مخالفین ما در داخل و خارج نیز نسبت به قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی به تندی موضع گرفتند.

وی در رابطه با موضع خود در مورد برجام گفت: موضع بنده در رابطه با برجام خیلی روشن است بنده زمانی که دیدم با نقد برجام رهبری را نقد می‌کنند این را ظلم به ایشان دانستم و گفتم آن ۹ شرطی را که رهبری برای برجام تعیین کردند مورد تایید است بنابراین بچه‌های انقلاب باید از این مراقبت کنند تا برجام مورد تایید رهبری را با برجامی که شورای امنیت تصویب کرده از هم تفکیک کنند، برای رهبر حال منافع عمومی و امنیت کشور مهم است و ایشان به دنبال منافع شخصی و گروهی نیست.

وی افزود: اگر رهبری نسبت به انجام مذاکرات مخالف بود هیچ وقت اجازه مذاکره نمی‌دادند در هر حال یکی از نقد‌های من این بود که چرا یک تیم اقتصادی به همراه تیم مذاکره کننده کشورمان نبوده است یا اینکه باید به برجام ۵ یا ۶ بند اضافه می‌شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مواضع خود در رابطه با فتنه ۸۸ نیز گفت: بنده همان موقع گفتم اگر آن دو نفر عذرخواهی نکنند عمله آمریکا خواهند شد و این در حالی است که هیچ کدام از نیرو‌های انقلاب چنین موضعی را نگرفتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۶:۰۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
همین الان بورس واکنش داد و ریزشی شد و این یعنی سرازیر شدن نقدینگی بجای شرکت ها و توسعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
به نام خدا
موضوع: درخواست مخالفت با تصویب لوایح استعماری پالرمو و CFT
سلام علیکم
بار دیگر در این لحظه حساس به این جملات مقام معظم رهبری در مذمت کنوانسیون هایی نظیر پالرمو و CFT توجه فرمایید: « همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت ‌و پز می شود که اطراف قضیّه، مِن‌ باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن می پیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌ و پز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئتهای فکری‌شان - به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌ وپز می کنند، بعد این را به‌ وسیله‌ی دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب می کنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود - حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش می ریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمی کنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.»
حال به گفتگوی برخی مسئولان آمریکایی توجه فرمایید: «من می خواهم در مورد دو مسأله دیگر در رابطه با اقدامات وزارت خزانه داری برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده مالی ایران بحث کنم. در ماه اوت مجلس یک لایحه تحریمی جدید را تصویب کرد تا ابزار لازم برای مقابله با فعالیتهای موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشرتوسط ایران را در اختیار دولت ترامپ قرار بدهد. من معتقدم ایران به تلاش خود برای دور زدن تحریمهای آمریکا ادامه خواهد داد تا به گسترش نفوذ خود در جهان ادامه دهد. برای همین سؤال من این است که چگونه فشار را بر روی رهبران ایران و مؤسسات مالی حفظ کنیم تا مطمئن شویم سپاه و مؤسسات مالی مرتبط با آن در تحریمها رخنه ایجاد نکنند و آنرا دور نزنند؟» مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که ریاست گروه ویژه اقدام مالی یعنیFATF را بر عهده دارد در پاسخ به سؤال فوق می گوید: « دو راه وجود دارد که من اولی را می گویم و دومی را اسمیت بیان می کند. در رابطه با حفظ فشارها بر روی حکومت ایران یکی از کارهایی که آنها (ایرانیها) باید انجام دهند این است که باید یک چارچوب قانونی ایجاد کنند و برای توقف تأمین مالی تروریسم پاسخگو باشند. آنها به اندازه کافی قانون ندارند و من هم نمی دانم که آن قوانین را اگر داشتند رعایت می کردند یا نه؟ اما آنها این چارچوب قانونی را ندارند و ما آنقدر اصرار خواهیم کرد تا قوانین مقابله با پولشویی را تصویب و اجرا کنند. باید علیه بخش مالی آنها اقدام مقابله ای انجام دهیم.» سپس آقای اسمیت می گوید: «من می خواهم بگویم که ما باید به کار خودمان ادامه بدهیم، فشار را افزایش دهیم، هر فعالیت بد آنها را دیدیم افشا کنیم و ما هر کجا آنرا می بینیم بدون توجه به کشوری که در آن نقش داشته و بدون توجه به نوع شرکتهای دخیل در فعالیت افشا می کنیم.»
این تصور که در تدوین لایحه ی الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو یا CFT قید حق تحفظ و تطابق با قوانین داخلی در متن قانون گنجانده شده و در بیانیه نهایی ایران هم این قیود درج شده و اگر اعضای کنوانسیون نسبت به آن اعتراضی نکنند، حق تحفظ رعایت می‌شود، تصور ساده‌انگارانه است. چرا که براساس تجربه سایر کشورها باز هم در صورت بروز مساله‌ای یا اقدامی برخلاف مفاد کنوانسیون، آنچه که ملاک عمل و اقدام باید قرار گیرد، مقررات کنوانسیون است و نه قوانین داخلی کشورها و حتی مسائل ایران قابل طرح در مجامع بین‌المللی است که قطعا این اقدام استقلال قضایی و حاکمیتی کشور را تحت تاثیر قرار داده و بخشی از اختیارات خود را به این کنوانسیون ها و دادگاه‌های بین‌المللی می‌دهد.
آثار و پیامد‌های زیانبار پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون‌ها از جمله «نقض حاکمیت ملی»، «مداخله بیگانگان در امور کشور»، «اشراف اطلاعاتی دشمن به نظام بانکی و مالی کشور و اعمال دقیق‌تر تحریم‌ها در آینده»، «مخدوش شدن استقلال سیستم قضایی»، «تسلیم شدن در برابر خواسته‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی و ضربه‌های جبران‌ناپذیر به سیستم اقتصادی کشور» و «شکستن خط مقاومت در منطقه» است.
از طرف دیگر با وجود این همه خطرات و لطمات، وعده هایی که در قبال پذیرفتن الحاق به چنین کنوانسیون هایی داده می شود نه فقط هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد بلکه قطعا فریبی بیش نخواهد بود، چرا که افرادی چون «مارشال بیلینگزلی»، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا یعنی شیطان بزرگ، ریاست «گروه ویژه اقدام مالی» FATF را بر عهده داشته و خواهند داشت و طبق نص قرآن کریم وعده شیطان جز فریب نیست.
لذا به جد درخواست می گردد ولایی بودن خود را در عمل با مخالفت با تصویب این لوایح اثبات نموده و قاطعانه جلوی تصویب این لوایح استعماری که با فشار و تهدید از طرف دشمنان بر جمهوری اسلامی تحمیل گردیده است بایستید و در این امتحان بزرگ قاعده نفی سبیل را که مظهر اراده الهی است به منصه ظهور رسانده و نگذارید پس از تجربه تلخ برجام که ناشی از عدم توجه به هشدارهای مکرر امام خامنه ای و صاحبان بصیرت بود، برجام های 2، 3، 4 و 5 (مالی، منطقه ای، موشکی و حقوق بشر) بر امت مسلمان ایران و سایر گروه های مقاومت منطقه تحمیل گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
یه کم هم به فکر مردم باشید که دارن زیربار فشار اقتصادی له میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
یه کم هم به فکر مردم باشید باتشکرررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
سردار عشقه
France
ناشناس
۱۴:۵۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
تصویب کنید
ارزش پولمون هر روز داره کمتر میشه
کمر مردم شکسته
بلکه یه فرجی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
با برجام چی شد.با این اقتصاد بدتر میشود
بیشتر مطالعه کن.
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
یعنی چی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
آره ماهم میدونیم.
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
بله
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
باید از برجام خارج بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
آنهایی که مخالف خروج از برجام هستند از منافع برجام بگویند
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۱۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
منافع ملی همیشه در اولویت است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
اف اي تي اف ديگه کارشناس نميخاد که همه مي دونن به ضرر کشور هست
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
خدا کمک کنه
آخرین اخبار