علت ایجاد جوش سرسیاه داخل گوش چیست؟

جوش‌های سرسیاه برخلاف انواع آکنه همانند جوش‌های چرکی ارتباطی به باکتری‌ها ندارند.

پیشگیری از ایجاد جوشهای سرسیاهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جوش سرسیاه ممکن است هر جای بدن ظاهر شود، اما اکثرا روی صورت ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات هم شاهد جوش سرسیاه داخل گوش هستیم که از بین بردن آن مشکل به نظر می‌رسد، چون بسیاری از اوقات عود شونده هستند.

جوش‌های سرسیاه برخلاف انواع آکنه همانند جوش‌های چرکی ارتباطی به باکتری‌ها ندارند. آن‌ها بوسیله ترکیب چربی پوست (سبوم)، سلول‌های مرده پوستی و کثیفی که منافذ پوست را می‌بنند و یک توده سفت درست می‌کنند به وجود می‌آیند. اغلب ما موقع حمام کردن، شستشوی گوش‌ها را مورد بی توجهی قرار می‌دهیم. همچنین موقع شستشوی سر مقداری از مواد مربوط به مو حالا چه شامپو یا ماسک مو ممکن است داخل یا روی گوش‌ها بمانند. تجمع شامپو یا کثیفی می‌تواند منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه داخل گوش شود. مواد خاص محصولات مراقبت از پوست برای پاک کردن منافذ طراحی شده‌اند و ممکن است برای درمان جوش‌های سرسیاه مفید باشند. جوش‌های سرسیاه را می‌توان با استفاه از ابزاری خاص برداشت، اما نه در خانه بلکه توسط پزشک حاذق.

علت ایجاد جوش سرسیاه داخل گوش چیست؟

همه آدم‌ها مقداری غده‌های چربی روی پوستشان دارند که برای آبرسانی طبیعی پوست ضروری هستند. در صورتی که فعالیت غدد چربی زیاد شود تولید سبوم زیاد شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این بخصوص در مورد افرادی که پوست مختلط یا چرب دارند بیشتر دیده می‌شود.

علل زیر نیز تعداد منافذ بسته را که منجر به ایجاد جوش سرسیاه می‌شود، بیشتر می‌کند:

نوسانات هورموین
دارو‌های مصرفی
استرس
سابقه خانوادگی
اگر چه جوش‌های سرسفید نیز از منافذ بسته نشات می‌گیرند، اما آن‌ها سرشان بسته است. این باعث ایجاد یک برجستگی سفید روی پوست می‌شود.

جوش سرسیاه داخل گوش چگونه رفع می‌شود؟

گوش خارجی در واقع وظیفه اصلیش جمع آوری صداهاست. این بخش همچنین به تعادل کمک می‌کند و از گوش داخلی نیز حفاظت می‌کند. پوست گوش خارجی باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد، چون به ساختمان گوش داخلی بسیار نزدیک است و برای شنیدن بسیار حساس و مهم است. روش‌های زیر را می‌توان برای پاک کردن جوش‌های سرسیاه حتی آن‌هایی که داخل گوش هستند استفاده کرد.

شستشوی گوش
یکی از بهترین روش‌ها برای رفع چربی‌های زائد و کثیفی که می‌تواند در گوش تجمع پیدا کند، شستشوی روزانه گوش است. این کار را می‌توانید پس از هر حمام انجام دهید و حتی می‌توانید هر بار از پاک کننده صورت استفاده کنید. برای اینکار می‌توانید از انگشتان یا یک حوله نرم استفاده کنید. از زیاد مالیدن گوش خودداری کنید، چون این کار پوست را تحریک کرده و موجب آکنه بیشتر می‌شود.

لایه برداری پوست

شما می‌دانید که لایه برداری برای پوست صورت و بدن خیلی مهم است. این کار به برداشتن سلول‌های مرده و باز کردن منافذ پوست کمک می‌کند. این کار شامل گوش‌ها هم می‌شود. شما می‌توانید به آرامی پوست اطراف گوش را هفته‌ای یکبار لایه برداری کنید. استفاده از ژل شستشوی لایه بردار خیلی خوب است و این کار را به آرامی و با انگشتان انجام دهید.

محصولات مراقبتی با اسید سالیسیلیک
بسیاری از محصولات مراقبت از پوست برای صورت طراحی شده‌اند، اما می‌توان از آن‌ها برای گوش‌ها نیز استفاده کرد. انجمن درماتولوژی آمریکا می‌گوید اسید سالیسیلیک می‌تواند در پاک کردن منافذ موثر باشد. افرادی که از محصولات پاک کننده یا ماسک‌هایی که با این ماده هسند می‌توانند برای رفع جوش‌های سرسیاه داخل گوش استفاده کنند البته ممکن است پزشک شما محصول قویتری را تجویز کند.

اسید سالیسیلیک یک نوع بتا هیدروکسی اسید است. این ماده حاوی آسپرین است بنابراین کسی که به آسپرین حساسیت دارد نباید از این محصول استفاده کند. اسید‌های بتا هیدروکسی لایه بردار‌های شیمیایی هستند که می‌توانند چربی و کثیفی را از منافذ بردارند بدون اینکه لازم باشد آن‌ها را روی پوست بسایید.

توجه داشته باشید که نباید این محصولات را نزدیک کانال گوش که لوله ارتباط دهنده بخش بیرونی گوش با پرده صماخ است، استفاده کرد.

ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا بتوانید اثرات آن را ببینید. استفاده از اسید سالیسیلیک همچنین به پیشگیری از تشکیل جوش‌های سرسیاه هم کمک می‌کند و می‌توان این ماده را به مراقبت روزانه پوستی اضافه کرد.

جوش سرسیاه داخل گوش

این مرحله شامل برداشتن جوش سرسیاه است و باید تنها توسط یک متخصص پوست با تجربه انجام شود. آن‌ها از یک وسیله استریل برای پاک کردن منفذ استفاده می‌کنند. این کار کمی زمان بر است و از تشکیل مجدد جوش سرسیاه پیشگیری نمی‌کند. این روش درمانی می‌تواند باعث قرمزی، درد شدید و عفونت در گوش شود بنابراین سعی کنید به روش خانگی زیر جوش‌های خود را از بین ببرید.

مرحله ۱

گوش‌ها را با یک آکنه واش خوب بشویید. این کار چربی مو، کثیفی، موم و سلول‌های مرده پوست را که می‌توانند جوش سرسیاه را ایجاد کنند از بین می‌برد. گوش را با آب گرم خوب بشویید.

مرحله 

یک کمپرس گرم را با استفاده از یک حوله خیسانده در آب گرم تهیه کنید. این حوله گرم را روی جوش سرسیاه داخل گوش برای چند دقیقه فشار دهید، در صورت نیاز دوباره حوله را با آب گرم خیس کنید. این کار مواد داخل منافذ را نرمتر کرده و منافذ را باز می‌کند.

مرحله ۳

یک گلوله پنبه‌ای یا یک دستمال کاغذی را در الکل خیس کنید. روی کل منطقه جوش‌های سرسیاه را با این پنبه الکلی مرطوب کنید تا باکتری‌ها از بین برود و یک سطح تمیز برای کار ایجاد شود.

مرحله ۴

یک جفت دستکش بهداشتی بپوشید یا روی دستانتان را دستمال کاغذی بگذارید و به آرامی اطراف جوش را فشار دهید. پایین آن را فشار دهید سپس به سمت بالا فشار دهید تا مواد درون منفذ خارج شود. مواد را با یک پنبه بیرون بریزید.

مرحله ۵

گوش را خوب بشویید، آن بخش را خوب خشک کنید سپس یک کرم ضد جوش بنزوئیل پروکساید بزنید تا منفذ بهبود یافته، بسته شود و از جوش‌هایی بعدی جلوگیری کند.

چه موقع باید به متخصص پوست مراجعه کرد؟
درمان‌های خانگی رفع جوش سرسیاه داخل گوش برای بعضی از افراد موثر است، اما برای همه مفید نیست. اگر جوش‌های سرسیاه عود کننده باشند یا اگر بخش زیادی از پوست را گرفته باشند یا اندازه آن‌ها بزرگ و خیلی دردناک باشند بهتر است که به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

متخصص پوست به چندین روش می‌تواند برداشتن آن‌ها را انجام دهید. با ابزار‌های تخصصی می‌تواند بدون هیچ خطری و به طور کامل آن‌ها را بردارد. این روش از روش خانگی خالی کردن جوش موثرتر است، چون شما قادر به دیدن داخل گوش و همچنین پشت گوش نیستید.

اگر جوش‌های سرسیاه عود کننده داخل گوش و یا دیگر نقاط بدن دارید متخصص پوست می‌تواند یک داروی ضد آکنه برای شما تجویز کند. بخاطر داشته باشید که بسیاری از این محصولات پوست شما را نسبت به آفتاب حساس می‌کنند بنابراین حتما قبل از بیرون رفتن به اندازه لازم از ضد آفتاب استفاده کنید.

آسیب به گوش‌ها به راحتی ایجاد می‌شود بنابراین باید موقع شستشوی آن‌ها دفت کنید. برای اینکه گوش‌های شما مجددا دچار جوش نشوند و یا از جوش‌های بیشتر جلوگیری کنید می‌توانید روش‌های پیشگیرانه زیر را انجام دهید:

هر روز گوش‌ها را بشویید. از بین بردن چربی اضافی روی گوش‌ها می‌تواند تعداد منافذ بسته را کاهش دهد.
هر روز موهایتان را شامپو بزنید. این کار از تجمع چربی و کثیفی روی مو که روی گوش هم می‌رود، پیشگیری می‌کند. اگر نمی‌توانید حمام کنید از یک شامپوی خشک استفاده کنید و موهایتان را جمع کنید تا از گوش دور باشند.
وسایلی را که با گوش در ارتباط هستند بشویید یا تمیز کنید. این شامل هدفون، بالش، گوشی همراه و سایر وسایلی می‌شود که مرتبا با گوش در تماس هستند.
از محصولات مراقبت از پوست غیر کومدون زاروی گوشهایتان استفاده کنید. این محصولات ممکن است شامل لوسیون بدن یا ضد آفتاب روی گوش باشند استفاده از غیر کومدون زا یعنی محصولاتی که باعث بسته منافذ پوست نمی‌شوند.
از فشار دادن جوش‌ها با انگشت یا ناخن خودداری کنید. این کار می‌تواند پوست آن ناحیه را تحریک کرده و موجب جوش‌های بیشتر شود. حتی ممکن است جای جوش هم باقی بماند.
از محصولات ضد آکنه بیش از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. پوست داخل و اطراف گوش‌ها حساس و مستعد تحریک ناشی از محصولات ضد آکنه هستند. به علاوه اگر پوست را زیاد خشک کنید، غده‌های چربی چربی بیشتری تولید می‌کند که منجر به جوش‌های سرسیاه بیشتر می‌شود.

منبع: مجله قرمز

انتهای پیام/

جوش سرسیاه داخل گوش چگونه رفع می‌شود؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوب بید
آخرین اخبار