افزایش ۱۲ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی از گمرکات خوزستان

ناظر گمرکات خوزستان از افزایش ۱۲ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی از گمرکات استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا بلوطی میرزا، ناظر گمرکات خوزستان گفت: سال گذشته ۱۶ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۹۵۴ تن کالا‌های غیرنفتی به ارزش ۳۳۹ هزار میلیارد ریال معادل ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از گمرکات خوزستان به خارج صادر شده که در مقایسه با سال ما قبل آن از نظر ارزشی ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی، عمده کالا‌های صادراتی را شامل؛ شمش فولادی، پلی اتیلن، ریفرمیت، گاز پروپان، اسلب فولادی، نفتای سنگین، متانول، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، پنتان، گاز بوتان، محصولات پتروشیمی و شیمیایی، میوه و تره بار عنوان کرد و بیان داشت: این کالا‌ها به کشور‌های چین، عراق، امارات متحده عربی، هندوستان، اندونزی، تایلند، عمان، کویت و مصر صادر شده اند.

بلوطی میرزا تصریح کرد: در این مدت درآمد گمرکات خوزستان ۲۹ هزار و ۴۳۹ میلیارد و ۵۲۷ میلیون ریال بوده که به حساب خزانه دولت واریز شده است.

ناظر گمرکات خوزستان سهم کالا‌های گروه‌های صادراتی از گمرکات خوزستان در سال گذشته را سهم پتروشیمی از کل صادرات استان از لحاظ دلاری (ارزشی) ۶۳ درصد، فلزات ۲۰ درصد، کشاورزی ۱۱ درصد، معدنی سه درصد، گروه صنعتی ۲ درصد، و صنایع دستی و فرش کمتر از یک درصد عنوان کرد.

این مقام مسئول اظهار داشت:در این مدت حجم صادرات کالا‌های غیرنفتی از گمرکات خوزستان به کشور عراق با احتساب سایر گمرکات کشور ۴ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۷۴۸ تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۳۱ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۴ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی عمده کالا‌های صادراتی به عراق از گمرکات خوزستان، میله‌های آهنی یا فولاد، میوه و تره بار، کلینکر، مصنوعات پلاستیکی، مصالح ساختمانی، صفحه‌های ورق، لبنیات و آبزیان پرورشی بوده است.

بلوطی میرزا حجم واردات کالا از گمرکات خوزستان در سال گذشته را ۱۵ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۳۷ تن به ارزش ۲۸۵ هزار و ۸۰۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و ۸۹۲ هزار ریال معادل ۶ میلیارد و ۸۴۸ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار بوده است.

عمده کالا‌های وارداتی شامل؛ ذرت دامی، دانه روغنی سویا، کنجاله سویا، ماشین آلات وتجهیزات پتروشیمی، روغن خام آفتابگردان، بنزین، روغن پالم، ام دی اف خام و تجهیزات مکانیکی و سرمایه‌ای بوده که از کشور‌های برزیل، چین، اوکراین، امریکا، آرژانتین، هندوستان، امارات متحده عربی، مالزی و تایلند وارد کشور شده است.

گمرکات استان خوزستان در سال ۱۳۹۷ از لحاظ ارزشی و وزنی در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد و از نظر واردات کالا از لحاظ ارزشی رتبه سوم و از لحاظ وزنی رتبه اول کشور را به دست آورده است.

براساس آمار گمرکات خوزستان، بیشترین حجم صادرات و واردات کالا (تجارت خارجی) در واحد‌های گمرکی استان متعلق به بندر امام، خرمشهر، شلمچه و چذابه بوده است.

انتهای پیام/گ

نگاهی به صادرات و واردات کالا

برچسب ها: گمرک ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.