حداد عادل در دیدار وزیر اموربین الملل حزب حاکم چین مطرح کرد؛

حمایت ایران از احیای جاده ابریشم/ همکاری ایران و چین در مقابله با تروریسم

عضو مجمع تشخیص در دیدار وزیر اموربین الملل حزب حاکم چین بر ضرورت همکاری دو کشور در مقابله با تروریسم تاکید کرد.

حمایت ایران از احیای جاده ابریشم/ همکاری ایران و چین در مقابله با تروریسمبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌هایگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در رأس هیأتی بلندپایه از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای شرکت در دومین اجلاس جهانی طرح « یک کمربند، یک جاده» به پکن سفر کرده است، عصرروز دوشنبه، با « سونگ تائو» وزیر بین الملل و نماینده ارشد حزب حاکم چین دیدار کرد.
 
در این ملاقات که در محل وزارت اموربین الملل حزب حاکم چین برگزار شد، غلامعلی حداد عادل ضمن تبریک برگزاری دومین اجلاس طرح «یک کمربند، یک جاده» ( احیای جاده ابریشم) و تشکر از همدردی چین با ایران در وقایع سیل اخیر، گفت : « اراده ایران، داشتن روابط جامع، با ثبات، درازمدت و راهبردی دو کشور است؛ چرا که ایران و چین، دو تمدن کهن و آسیایی اند که چندین هزار سال است به همین نام در این قاره حضور داشته و امروز هم رابطه تاریخی با یکدیگر را ادامه می دهند».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی ایران در طول تاریخ، کشورمان را حلقه ای مهم و مؤثر از جاده ابریشم خواند و افزود: «اقدام رییس جمهور چین در احیای جاده ابریشم برای ملت ایران معنادار و مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی است».

مشاور عالی مقام معظم رهبری، با اشاره به ایستادگی ایران در برابر نظام سلطه در طی چهل سال گذشته تصریح کرد: «هم ملت ایران و هم دیگر ملل مستقل جهان از الگوی روابط کشورهای استعماری با مردم جهان به ستوه آمده اند و به دنبال نمونه ای از رابطه اند که بر مبنای تسط بر ملت ها و بهره کشی از آنان نباشد و امیدواریم که این الگو در طرح « یک کمربند، یک جاده» تحقق یابد» .

حداد عادل، نگرانی نظام سلطه از پیشرفت علمی و اقتصادی چین و همزمان خصومت با ایران را، فرصتی مشترک برای تعمیق روابط دو کشور توصیف کرد و گفت : ایران کشوری است که از حیث مجموع ذخایر نفت و گاز، حائز رتبه اول جهانی است و در عین حال بر خلاف برخی کشورهای نفت خیز تحت سلطه آمریکا نبوده و اراده ای مستقل و مطابق با منافع ملت خود دارد، بنابراین و با چنین موقعیتی می تواند به رشد چین که امروز در حال گسترش است، کمک کند و برای توسعه اقتصاد آسیا ظرفیتی راهبردی به حساب بیاید ».

رییس هیأت عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر به چین با اشاره به این که افزایش قدرت ایران و چین به تقویت صلح در جهان کمک می کند، گفت: «مقابله با تروریسم می تواند یکی از زمینه های مهم همکاری دو کشور باشد؛ به خصوص که اجرای طرح «یک کمربند، یک جاده» مستلزم وجود ثبات و آرامش در مسیر این راه تجاری است و چنانچه تروریسم در افغانستان، عراق، سوریه و دیگر سرزمین های واقع در امتداد این جاده فعال باشد، رویای بزرگ چین برای احیای جاده ابریشم عملی نخواهد شد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار تأسف از وقوع فاجعه تأسفبار اخیر در سریلانکا، آن را زنگ خطری برای کشورهای منطقه خواند و افزود: « تجربه جمهوری اسلامی در مقابله با تروریسم نه در حرف که در مقام عمل به اثبات رسیده است و اگر ایران در مقابل داعش نایستاده بود، عراق و سوریه تا کنون به دست این گروهک تکفیری می افتاد».

در این ملاقات همچنین سونگ تائو، وزیر امور بین الملل و نماینده ارشد حزب حاکم چین، ضمن خوشامدگویی به هیأت عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و اظهار همدردی با ایران در پی حوادث سیل اخیر، دو کشور ایران و چین را دارای تمدن دیرینه، دوست و شریک یکدیگر خواند و گفت:امیدوارم توافقات دو کشور، زیربنایی برای توسعه پایدار روابط بوده و ایران و چین که در قدیم الایام با جاده ابریشم به هم پیوند می خوردند، امروز نیز نقش حیاتی خود را در احیای این جاده ایفا کنند».

وی ملت های مستقل را در جهان کنونی نیازمند صلح، توسعه و همکاری خواند و ابراز امیدواری کرد که این خلأ ها با اجرای طرح یک کمربند، یک جاده برطرف شود.

سونگ تائو خاطرنشان کرد: « ایجاد ساز و کارهای جدید در همکاری های اقتصادی ایران و چین ، زمینه ساز حفاظت از منافع مشترک دو کشور خواهد بود».

وزیر امور بین الملل حزب حاکم چین با اشاره به نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در تعیین راهبردها و سیاست های کلی جمهوری اسلامی، حضور هیأت بلندپایه این مجمع را در دومین اجلاس «یک کمربند_ یک جاده» نشانه حمایت ایران از طرح یادشده، توصیف و از این بابت تشکر و قدردانی کرد.

هیئت عالیرتبه مذاکره کننده مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست غلامعلی حداد عادل به منظور گفت و گوهای راهبردی ، تقویت مناسبات و شرکت در دومین اجلاس" یک کمربند، یک جاده" به چین سفر کرده است.

آقایان داود دانش جعفری ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و رسول زاده و حسینی موحد از مسئولان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، حدادعادل را در این سفر همراهی می‌کنند‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۴۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر این نقشه راه از فلسطین /لبنان/سوریه/عراق/ترکیه ایران/ روسیه/کشورهای آسیای میانه/ افغانستان/ پاکستان/ هند به چین متصل شود آنهم از طریق جاده - ریل - دریا تمام اقتصادهای واردات و صادرات این منطقه پهناور و عظیم جغرافیائی چه ها که نخواهد شد و چه منافعی که نصیب همه این کشورها نخواهد شد...در این بین اتحاد بین منطقه ای بین تمام این کشورها شرط اساسی است.....
آخرین اخبار