رواناب‌های استان کردستان بیش از پنج میلیارد مترمکعب است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: براساس برآورد‌های مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، رواناب‌های استان بیش از پنج میلیارد مترمکعب است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خالد جعفری در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک که با محوریت آب، انسان و طبیعت در سنندج برگزار شد، گفت:اگر ۴۰ درصد این آب برای حق آبه زیست محیطی و حوزه‌های پایین دست در نظر گرفته شود، برای ۶۰ درصد آب رواناب می‌بایست بیش از ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار هکتار زمین آبی در این استان باشد که در حال حاضر سطح اراضی آبی حدود ۱۳۰ هزار هکتار است.

جعفری با اشاره به اینکه ظرفیت سد‌های استان ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است، افزود: حدود ۲۹۰ میلیون مترمکعب معادل ۱۱ تا ۱۲ درصد از آب سد‌های استان مورد استفاده بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ۵۳ هزار هکتار از اراضی آبی استان مجهز به سیستم نوین آبیاری است که این میزان ۲ برابر میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه سیستم آبیاری تحت فشار بهره وری آب را تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد، گفت: راندمان آبیاری در استان از ۳۰ به ۴۷ درصد رسیده است.

جعفری با بیان اینکه طی چند سال اخیر ادقداماتی برای استفاده بهینه از آب انجام شده است، افزود: در راستای صرفه جویی در مصرف آب هزار و ۳۳ هکتار کشت نشایی از ارقام کم آب بر در سال زراعی جاری در استان استفاده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در چهار سال اخیر اقدام به اجرای پروژه مشترک ایکاردا کردیم که هدف گذاری شده طی پنج سال سطح اراضی دیم به ۳۴۵ هزار هکتار رسانده شود.

جعفری اضافه کرد: از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی استان یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار آن دیم است که سالانه حدود ۵۶۰ هزار هکتار آن به کشت گندم اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.