تحلیلگر اقتصادی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان اچ کی:

تحریم نفتی ایران سبب افزایش بهای جهانی نفت می‌شود

یک تحلیلگر ژاپنی مسائل اقتصادی در گفتگو با شبکه تلویزیونی «ان اچ کی» به بررسی تاثیر لغو معافیت‌های تحریم نفتی ایران بر قیمت جهانی طلای سیاه پرداخت.

تحریم نفتی ایران سبب افزایش بهای جهانی نفت می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «یوکو فوکوشیما» تحلیلگر مسائل اقتصادی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان اچ کی گفت تحریم نفتی ایران سبب افزایش بهای جهانی نفت خواهد شد.

فوکوشیما در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: با تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران شاهد افزایش بهای نفت در جهان هستیم. انتظار شما چیست، گفت: اوپک میزان تولید خود را افزایش خواهد داد. ما همچنین شاهد ابهامات سیاسی در کشور‌های نفت خیز هستیم. وضعیت لیبی هم سبب افزایش بهای جهانی نفت خواهد شد. اما مهمترین موضوع لغو معافیت‌های تحریم واردات نفت ایران است. ژاپن اگر از ایران نفت وارد کند با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شود.

وی افزود: ترامپ در ماه نوامبر به کشور‌های جهان اعلام کرد که واردات نفت از ایران را متوقف کنند. ترامپ همچنین از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و به کشور‌هایی که به نفت ایران وابسته بودند شش ماه فرصت داد که کشوری جایگزین پیدا کنند. این فرصت در دوم ماه مه به پایان می‌رسد. ایران تحریم‌های آمریکا را غیرقانونی و بی ارزش خوانده است. در این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد کشورش به تعامل و مذاکره با مشتریان خارجی نفت خود از جمله برخی کشور‌های اروپایی ادامه خواهد داد. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است. این تنگه برای انتقال نفت به دیگر نقاط جهان بسیار حیاتی است. او اعلام کرده است که اگر از انتقال نفت ایران از این تنگه جلوگیری شود آنگاه تهران آن را خواهد بست.

در سراسر جهان واکنش‌ها متفاوت بوده است؛ اسراییل از این اقدام آمریکا حمایت کرده است.

ترکیه از این اقدام آمریکا انتقاد کرده است. وزیر خارجه ترکیه در پیامی توئیتری اعلام کرده است که آنکارا مخالف تحریم‌های یکجانبه و دخالت در روابطش با همسایگان است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان هم اعلام کرده است که به شدت بهای جهانی نفت را زیر نظر دارد و با دیگر کشور‌های تولیدکننده تلاش می‌کند که منابع نفتی را تامین کند.

در چین هم سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که روابط کشورش با ایران محترم است.

در این حال برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه ان اچ کی اعلام کرد: ما مذاکرات زیادی با دولت ژاپن پیش از تصمیم گیری داشته ایم. هدف ما این است که هیچکدام از محموله‌های نفت به ژاپن نرسد.

فشار بر صادرات نفت ایران سبب افزایش قیمت جهانی نفت شده است. دولت آمریکا اعلام کرده است که با تولیدکنندگان عمده نفت در جهان تعامل خواهد کرد تا این کمبود را تامین کند. ایران تامین کننده پنج درصد نفت مورد نیاز ژاپن است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار