تآثیر منفی تحریمهای ضدایرانی آمریکا بر خودروسازی فرانسه

شرکت خودروسازی پی‌اس‌ای فرانسه اعلام کرد فروش این شرکت در سال جاری میلادی به علت تحریمهای آمریکا علیه ایران کاهش یافته است.

تآثیر تحریمهای ضدایرانی آمریکا بر خودروسازی فرانسهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گروه خودروسازی پی‌اس‌ای (PSA) فرانسه (سازنده خودرو‌های پژو، سیتروئن، دی‌اس، اوپل و واکسون) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد فروش این شرکت در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۵.۷ درصد معادل ۸۸۴ هزار خودرو کاهش داشته است.

آن‌گونه که در این بیانیه آمده است دو سوم کاهش فروش این شرکت مربوط به تحریم‌های آمریکا و عدم صادرات خودرو به ایران است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

با اعلام خروج آمریکا از برجام، بسیاری از شرکتهای اروپایی فعال در ایران از هراس مواجه با تحریمهای آمریکا، بازار ایران را ترک کردند و مدعی شدند که بازارهای جدیدی را برای فروش محصولات خود پیدا خواهند کرد. 

طرف‌های اروپاییِ برجام یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس، ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از این توافق مدعی شدند که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ادامه روابط تجاری شرکتهای اروپایی با ایران را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام پس از نه ماه با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. این کانال مالی اینستکس INSTEX نام دارد.

بنا به گزارش‌ها، این کانال تبادل مالی در فرانسه ثبت شده و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت اجرایی آن را برعهده دارد. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت است. از هر کدام از این کشور‌ها یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشور‌های اروپایی هم می‌توانند به این سه‌ کشور بپیوندند. اما با گذشت دو ماه از ثبت این سازوکار مالی هیچ اقدام موثر عملی در رابطه با روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، برجام ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
جالبه
آخرین اخبار