­روزنامه جروزالم پست گزارش داد؛

چین کارزار فشار جدید آمریکا علیه ایران را به شکست می‌کشاند

­روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت احتمال اینکه چین تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران را نادیده بگیرد، بسیار زیاد است.

چین کارزار فشار جدید آمریکا علیه ایران را به شکست می‌کشاندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت چین ممکن است از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران پیروی نکند و سپس کشور‌های دیگر آسیایی نیز همین رویه را در پیش بگیرند که در آن صورت کارزار فشار جدید واشنگتن علیه تهران از همان ابتدا تضعیف خواهد شد.

این روزنامه صهیونیستی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: مهم‌ترین مولفه در پیش‌بینی اینکه آیا کارزار فشار اقتصادی جدید آمریکا علیه ایران موثر واقع خواهد شد، اطلاع یافتن از این مسئله است که آیا آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری خود به موافقت نامه‌ای دست خواهند یافت یا خیر. اگر میان واشنگتن و پکن توافقی به دست نیاید، چین ممکن است بخواهد تحریم‌ها را نادیده بگیرد، که این نیز احتمالا دیگر کشور‌های آسیایی را ترغیب می‌کند از تحریم‌ها سرپیچی کنند. در آن صورت، کارزار فشار جدید آمریکا علیه تهران از همان ابتدای کار تضعیف می‌شود.

اگر چین تصمیم بگیرد از لحاظ اقتصادی به پشتیبانی از تهران ادامه دهد، تاثیر آن را نمی‌توان دست کم گرفت.

چین چندین شرکت بزرگ دولتی دارد، که «باراک سینر» کارشناس تحریم‌های ایران پیشتر به جروزالم پست گفته است: "اگر وارد بازار ایران شوند و جای شرکت‌هایی مثل توتال فرانسه را بگیرند که از ایران خارج شده‌اند، چیزی را از دست نخواهند داد ... آن‌ها متحمل هیچ گونه پیامد‌های منفی نمی‌شوند، چون هرگز وارد بازار آمریکا نشده‌اند."

معافیت چین از تحریم‌‌های نفتی ایران، به این کشور امکان داد ۳۶۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کند و برخی گزارش‌ها حاکی است چین حدود ۵۸۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران خریداری کرد، که این درصد بزرگی از مقدار ۱.۱ میلیون بشکه از نفتی است که ایران از زمان اجرایی شدن تحریم‌های نفتی در نوامبر ۲۰۱۸ روزانه صادر کرده است.


         بیشتر بخوانید:


به همین ترتیب، در حالی که روسیه خودش جزو صادرکنندگان نفت است، این کشور چندین شرکت بزرگ دولتی در حوزه زیرساخت و انرژی دارد که به بازار‌های آمریکا دسترسی ندارند و در صورتیکه به تجارت با ایران ادامه دهند با مشکلی مواجه نخواهند شد.

جروزالم پست در پایان نوشت: اگر چین در کنار جمهوری اسلامی ایران بایستد، هند، روسیه و احتمالا حتی ترکیه، کره جنوبی و دیگران هم ممکن است تجارت نفتی خود را با ایران حفظ کنند. در چنین سناریویی، چین حتی ممکن است صادرات خود را افزایش دهد.

دولت آمریکا روز دوشنبه در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه کشورمان رسما اعلام کرد که دیگر معافیت‌های تحریمی مشتریان نفتی ایران را تمدید نخواهد کرد. در همین ارتباط، مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، در یک کنفرانس خبری در ساختمان وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن با لغو این معافیت‌ها قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر رسانده و این کشور را از درآمد اصلی خود محروم کند.

وی همچنین با بیان اینکه ایالات متحده نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا فقدان نفت ایران تاثیری بر قیمت‌ها در بازار نگذارد، اعلام کرد عربستان و امارات تضمین داده‌اند که پس از لغو معافیت‌های تحریمی مشتریان نفتی ایران، تولید نفت خود را افزایش دهند تا اختلالی در بازار نفت ایجاد نشود.

این نخستین باری نیست که آمریکا وعده به صفر رساندن صادرات نفتی ایران را مطرح می‌کند. دولت ترامپ پس از خروج یکجانبه از برجام هم وعده داده بود که صادرات نفت ایران را تا پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها به صفر برساند اما آبان‌ماه گذشته همزمان با بازگشت تحریم‌های نفتی کشورمان در یک عقب‌نشینی آشکار مجبور شد برای جلوگیری از تلاطم بازار نفت و افزایش قیمت‌ها، هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان را به مدت ۶ ماه از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف کند.

در حالی که این کشورها پس از خروج آمریکا از برجام و پیش از بازگشت تحریم‌های نفتی از یک فرصت شش ماهه (۱۲ اردیبهشت تا ۱۲ آبان) برای توقف خرید نفت از ایران برخوردار شده بودند، اما هیچ‌یک با وجود تهدیدات قلدرمآبانه ترامپ نتوانستند خرید نفت از ایران را متوقف کنند و از همین رو، دولت آمریکا بر خلاف اظهارات اولیه خود به ناچار برای آنها معافیت شش ماهه صادر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینا چهار تا هستن آمریکا اروپا رژیم صهیونیستی و. عربستان
یکی میگه من خوبم یکی بده یکی این طرفو داره یکی اونطرفو
همه از هم حمایت میکنن. بعد خیال پردازی بعد یهو گاز میگیرن بعد میگن بد بود گازش گرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
نه تنها چین بلکه کل دنیا کارزار فشار آمریکا بر ایران رو به شکست میکشونن
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
چین هم مثل امریکا نا مرد است و منافع خودش را رها نخواهد کرد
آخرین اخبار