نمکی:

کاری می‌کنیم مامای بیکار وجود نداشته باشد/ باید علل ناموفقیت در ترویج زایمان طبیعی را واکاوی کنیم

وزیر بهداشت گفت: باید برنامه‌ها به صورتی تدوین شود که مامای بیکار در کشور نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما اظهار کرد: به عنوان سرباز کهنه نظام سلامت و نخستین فردی که به کمپین ماما‌ها پیوسته است چرا که همسر خود من نتوانستم و وقتی به خدمات نظام سلامت در سال‌های پس از انقلاب نگاه کنیم ماما‌ها یکی از ارکان اصلی نظام سلامت بودند.

وی ادامه داد: ماما‌ها دستاورد‌های بی بدیلی در کاهش شاخص مرگ و میر مادران باردار و نوزادان، حذف کزاز نوزادی، سو تغذیه مادران، ترویج تغذیه با شیر مادر و کاهش آسیب‌های ناشی کم توجهی به واکسیناسیون داشتند.

نمکی اظهار کرد: هفته پیش با عمران خوان وزیر بهداشت پاکستان و نماینده سازمان بهداشت جهانی در عراق ملاقات کردم و همه آن‌ها نظام ارائه خدمت بهداشتی و درمانی ایران را به عنوان الگو معرفی کردند و از ما برای دستیابی به این نظام سلامت در کشور خود کمک خواستند.

وی تاکید کرد: بهورز‌ها و ماما‌ها در نظام خدمات بهداشتی و درمانی برجسته‌ترین خدمت رسان‌ها بودند، ٨ بار به مناطق سیل زده سفر کردم و باور کنید همکاران من در نظام سلامت صحنه‌هایی خلق کردند که می‌خواستم در این گل‌ها زانو بزنم از خدمات آن‌ها تشکر کنم.

نمکی گفت: امسال صدمین سال آموزش آکادمیک در ایران است و از افتخارات کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: ترویح زایمان طبیعی در کشور پنج سال پیش ابلاغ شد و اما برای رسیدن به علل عدم توفیق در ترویج زایمان طبیعی در برخی استان‌ها واکاوی کنیم.

انتظار دارم آموزش مامایی بازنگری شود

نمکی با بیان اینکه به عنوان وزیر بهداشت و برادر کوچک انتظاراتی از جامعه مامایی دارم، گفت: هر چند شما نیز درخواستی‌های به حقی دارید و من باید به آن‌ها عمل کنم و شرمنده شما نشوم، من از عزیزان در دانشکده مامایی در انتظار دارم تا آموزش مامایی را بازنگری کنند.

نمکی با بیان اینکه ماما‌ها به عنوان رکن اصیل و نجیب در نظام سلامت هستند، گفت: ماما‌ها باید مهارت‌هایی بالاتر از مراقبت مادران در دوران بارداری داشته باشند و به عنوان مراقبان سلامت نقش پررنگی نظام سلامت ایفا کنند؛ نقش ماما‌ها در پایگاه‌های سلامت را باید تقویت کنیم.

وی افزود: دومین انتظار من از جامعه مامایی کشور رفع دغدغه مقام معظم رهبری در رشد جمعیت کشور است، اما اگر ما از شرایط موجود مراقبت نکنیم در آینده شرمسار خواهیم بود؛ ماما‌ها باید با مراقبت‌های قبل از زایمان نگذارند تا امید مادر برای به دنیا آمدن فرزند  تبدیل به ناامیدی شود و با مراقبت مسمتر و هوشمند جان مادر و جنین را نجات دهند.

نمکی با اشاره به امدارسانی هوایی به مادران باردار در مناطق صعب العبور گفت: متاسفانه بالگرد ما سال قبل برای نجات جان یک مادر باردار اعزام شد و این بالگرد سقوط کرد و پنج نفر شهید شدند، اما دستور دادم تا بالگرد دیگری اعزام شود و خوشبختانه جان مادر و فرزند نجات پیدا کرد.

نمکی اظهار کرد: نقش ماما‌ها در نجات جان مادران باردار بسیار حائز اهمیت است چرا که نجات جان انسان‌ها بسیار مهم بوده و ما برای جان فشانی آمده‌ایم و وقتی روپوش سفید را پوشیدیم این لباس سفید لباس احرام ماست تا مثل پروانه دور بیمار بگردیم.

وی افزود: ما باید در طرح ملی رشد جمعیت با مراقبت درست قبل، حین و بعد از زایمان جان مادران و نوزادان را نجات دهیم گرجه باید متخصصان اطفال برای نجات جان نوزادان در بخش‌های ویژه کمک کنند.

ضرورت ترغیب مادران و زوجین به فرزندآوری

وزیر بهداشت ادامه داد: درخواست دوم من ترغیب مادران و زوجین به فرزندآوری است و بابد مشکلات کسانی که ناباروری دارند با رایگان کردن هزینه درمان ناباروری حل شود، همچنین کسانی که یک فرزند دارند به فرزندآوری ترغیب کنیم تا مثل من تک فرزند دچار چالش عاطفی نشوند، همچنین ما نباید به دنبال رشد جمعیت از راه مادرانی باشیم که زایمان‌های متعدد داشته اند و با فرزندآوری جان مادر و نوزاد به خطر بیفتد و کودک در شرایطی رشد کند که زیرساخت‌های مناسب برای رشد او فراهم نیست.

نباید رشد جمعیت را به ضد ارزش تبدیل کنیم

وی افزود: اگر آهنگ رشد زیرساخت‌های کشور متناسب با رشد جمعیت نباشد رشد جمعیت به ضد ارزش تبدیل خواهد و باید در توسعه زیرساخت آموزش، اقتصاد و اشتغال کار کنیم و گرنه تلاش برای رشد جمعیت سرانجام خوبی نخواهد داشت.

نمکی تاکید کرد: ما ماما‌ها را به عنوان رکن اصلی و مهم نظام سلامت می‌شناسیم و به عنوان رکن مهم سلامت نقش مهمی در ارتقا شاخص‌های سلامت خواهند داشت و ما در توسعه زیرساخت‌های سلامت در حال بازنگری هستیم.

وزیر بهداشت گفت: ما به دنبال آن هستیم که فارغ التحصیل مامای بیکار نداشته باشیم و حوزه مراقبت در منزل پرستاران و ماما‌ها می‌توانند نقش داشته باشند و امسال با پایان هفته سلامت شعار هر خانه یک پایگاه سلامت را دنبال می‌کنیم؛ یکی از ارکان آن ماماهاست و اگر مادری ۴ کلاس سواد داشته باشد شانس نجات جان فرزند چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم رجبی
۲۲:۵۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
تو رو خدا یه کاری واسه جذب ماماها بکنید قشر تحصیلکرده با رتبه های خوب کنکور چرا باید بیکار بشن
آخرین اخبار