بهترین تمرینات پس از جراحی تعویض مفصل/ در کدام جراحی‌ها نیاز به فیزیوتراپی است؟

یک جراح زانو و لگن گفت: پیاده‌روی بهترین روش برای بازتوانی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن است و در این موارد نیازی به فیزیوتراپی نیست.

سید محمد جواد مرتضوی جراح ارتوپد و فوق تخصص جراحی زانو و لگن در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره اقدامات لازم برای پس از انجام جراحی تعویض مفصل زانو اظهار کرد: یکی از سوالات شایعی که بیماران از پزشکان خود می‌پرسند آن است که پس از انجام جراحی تعویض مفصل زانو و لگن چه فیزیوتراپی‌هایی و تمرین‌هایی باید انجام شود.

وی ادامه داد: معمولا پس از جراحی تعویض لگن نیاز به انجام فیزیوتراپی خاص و ویژه‌ای نیست، بهترین راهکار برای تقویت عضلات بدن پس از  تعویض مفصل لگن، پیاده‌روی و حرکات روزمره است. اغلب افراد می‌توانند بعد از جراحی  روزمره حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم پیاده‌روی کنند تا کم کم توانایی‌های خود را به دست آورند.
 
محبی/
مرتضوی تاکید کرد: طبیعی است که در روز‌های نخست، پیاده‌روی به سختی و با عصا انجام می‌شود، اما اطمینان داشته باشید که این اعمال شما را برای بازتوانی و کمک به تقویت عضلات اطراف لگن همراهی خواهد کرد.

این جراح ارتوپد و فوق تخصص جراحی زانو و لگن تصریح کرد: شاید حدود ۱۰ درصد افراد یک ماه بعد از انجام جراحی توانایی لازم برای حرکت را به دست نیاورند، در این صورت می‌توانند برای بازیابی توان حرکتی  فیزیوتراپی کنند.

چه کسانی پس از جراحی لگن باید آب درمانی انجام دهند؟

وی گفت: یکی از راهکار‌های افزایش توان حرکتی و بازتوانی در بیمارانی که عمل جراحی تعویض مفصل انجام می‌دهند، آب درمانی و استفاده از استخر است؛ توجه داشته باشید که تنها کسانی می‌توانند که از استخر استفاده کنند که زخم آنها کاملا ترمیم شده و آب غیر قابل نفوذ باشد.

مرتضوی ادامه داد: این امر معمولا حدود ۶ هفته زمان می‌برد که برای برخی افراد طولانی‌تر و برای برخی کوتاه‌تر است، اما در روز‌های ابتدایی کسانی که جراحی تعویض مفصل داشته‌اند، به هیچ عنوان نباید از استخر استفاده کند.
 
محبی/
این جراح ارتوپد و فوق تخصص جراحی زانو و لگن درباره فیزیوتراپی برای بازتوانی قدرت جسمی بعد از انجام تعویض مفصل زانو گفت: در مورد تعویض مفصل زانو مراحل درمان کمی متفاوت است در این جراحی فیزیوتراپی کمی زودتر شروع می‌شود و معمولا در اولین روز پس از جراحی از بیمار تقاضا می‌کنیم تا زانو را خم و پا را از کنار تخت آویزان کنند؛ معمولا از همان ابتدا بیماران قادرند زانو‌ها را ۹۰ درجه خم کنند.

وی ادامه داد: بیماران بعد از مدت کوتاهی می‌توانند شروع به حرکت کنند و در هفته اول از آن‌ها تقاضا می‌کنیم شروع به راه رفتن کنند و تلاش خود را به کار گیرند که بدون کمک فیزیوتراپ حرکت کنند، معمولا بیماران باید هر یک ساعت یک بار از جا بلند شوند و کمی راه بروند تا خون در پایشان جریان پیدا کند تا از آمبولی و لخته شدن خون در آن‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار