هر آنچه در مورد بیماری «آرتریت» نمی‌دانید

بیشتر افراد می‌دانند آرتریت بیماری است که موجب تورم و دردناک شدن مفاصل می‌شود، اما فراتر از اینها باور‌های نادرست زیادی در مورد آرتریت وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  تبلیغات تجاری و خیلی از مطالبی که صحت ندارند این باور را جا انداخته‌اند که آرتریت فقط مربوط به سالمندان است و فلان قرص جادویی می‌تواند آن‌ها را به فعالیت‌های دوران جوانی‌شان برگرداند. در واقع آرتریت قابل درمان نبوده و یک بیماری پیشرونده است که می‌تواند در نهایت توانایی فرد حتی برای مراقبت از خودش را بگیرد.

برای کنترل آرتریت کار‌های زیادی می‌توان انجام داد تا روند پیشرفت این بیماری کُند شود، اما اول باید بدانید که آرتریت تنها یک درد جزئی نیست که با خوردن قرص و استفاده از کرم تسکین پیدا کند. ضمنا این را هم باید بدانید که آرتریت انواع بسیار زیاد و گوناگونی دارد که خیلی از آن‌ها را ممکن است نشناسید. سندروم خستگی مزمن، بیماری پنجم، بیماری لایم و تنگی کانال نخاعی تنها چند نمونه هستند. با ما همراه باشید تا حقایقی کمتر گفته شده در مورد آرتریت را برای‌تان رو کنیم.

هر کسی می‌تواند آرتریت بگیرد

سن، یکی از فاکتور‌های آرتریت است، اما این درست نیست که فقط سالمندان دچار آرتریت می‌شوند. در واقع ۳۰۰۰۰۰ نوزاد و کودک در آمریکا دچار آرتریت یا یک عارضه‌ی روماتوئیدی هستند و تقریبا دو سوم افراد بزرگسالی که در ایالات متحده آمریکا آرتریت دارند در بین ۱۸ تا ۶۴ ساله هستند. جنسیت نیز فاکتور دیگری در آرتریت است. این بیماری زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند. در مورد آرتریت روماتوئید نیز آمار زنان بیشتر از مردان است. از سویی دیگر، مردان بیشتر از زنان دچار نقرس و روماتیسم ستون فقرات می‌شوند. درمورد سالمندان نیز خوب است بدانید شایع‌ترین نوع آرتریت میان آنها، اوستئو آرتریت است.

هر آنچه در مورد بیماری

بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت وجود دارد

همانطور که اول گفتیم آرتریت انواع بسیار متعددی دارد که شاید نام خیلی از آن‌ها را نشنیده باشید، اما همه‌ی آن‌ها تحت نام «آرتریت» مطرح می‌شوند. سه نوع از شایع‌ترین انواع آرتریت، روماتوئید، اوستئو آرتریت و پسوریاتیک آرتریت هستند. سایر انواع آرتریت که شیوع‌شان نسبت به سه نوع گفته شده کمتر است شامل نقرس می‌شود که تشکیل کریستال‌های اوریک اسید در مفاصل است. فیبرومیالژیا نیز نوعی دیگر از آرتریت است که موجب درد‌های مزمن در هر جایی از بدن، خستگی، مشکلات حافظه و نوسانات خلقی می‌شود. لوپوس، سندروم تونل کارپال و بیماری التهابی روده نیز فرم‌هایی از آرتریت محسوب شده و سبب التهاب مزمن در بدن می‌شوند.

چیز‌هایی در مورد آرتریت که نمی‌دانید

خیلی‌ها تصور می‌کنند التهاب و درد مفاصل چیزی است که در اثر فشار بر ناحیه‌ی مورد نظر روی می‌دهد و همین تصور باعث شده چاقی و آرتریت به هم مربوط فرض شوند. ضمنا این باور نیز وجود دارد که آرتریت روماتوئید بیشتر در افراد سالمند که مدت‌های طولانی از مفاصل خود استفاده کرده‌اند روی می‌دهد، اما واقعیت این است که آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. یعنی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت مفاصل حمله می‌کند، چون آن‌ها را دشمن می‌داند؛ بنابراین سلول‌های داخل کپسول مفصل به طور مداوم مورد حمله قرار می‌گیرند و غضروف و استخوان و رباط‌ها تغییر شکل می‌دهند. بیمار اگر تحت درمان و کنترل قرار نگیرد، حرکت پذیری خود را از دست می‌دهد و ممکن است آسیب سیستمیک به ارگان‌هایش وارد شود.

آرتریت درمان ندارد

متاسفانه تا کنون هیچ درمانی برای آرتریت پیدا نشده است. اما تکنیک‌هایی وجود دارند که می‌توانند پیشرفت بیماری را کُند کرده و علائم آن را به حداقل برسانند. برای همین تشخیص زود و به موقع بسیار اهمیت دارد. پزشک شما ممکن است رژیم غذایی ضد التهاب، دارو درمانی، ورزش و روش‌های غلبه بر استرس را به شما توصیه کند. آگاهی داشتن در مورد انواع گوناگون آرتریت کمک زیادی به شما می‌کند تا بدانید که با کنترل درست بیماری‌تان می‌توانید زندگی با کیفیت و خوبی داشته باشید.

گاهی بین آرتریت و رژیم غذایی ارتباط وجود دارد

همیشه این باور وجود داشته که ارتباط مستقیمی میان تغذیه و ابتلا به آرتریت وجود ندارد؛ و ضمنا اگر شما دارای شاخص‌های ژنتیکی این بیماری باشید، یک رژیم غذایی سالم باعث نخواهد شد آرتریت نگیرید. تغذیه نه می‌تواند بر تاثیر استرس‌های مداوم غلبه کند و نه می‌تواند انواع آرتریت را از شما دور کند. رژیم غذایی مناسب فقط می‌تواند کمک‌تان کند آرتریت خود را کنترل کنید، اما به این دلیل که داشتن وزن سالم، فشار کمتری به مفاصل‌تان وارد می‌کند و خیلی از غذا‌ها ویژگی‌های ضد التهابی در بدن دارند همیشه توصیه به این دو مورد شده است.

هر آنچه در مورد بیماری

اما بین رژیم غذایی و نقرس یک ارتباط تائید شده وجود دارد. زمانی نقرس را بیماری اشراف می‌دانستند، زیرا فقط آن‌ها می‌توانستند غذا‌های چرب و سنگین به مقدار زیاد بخورند، اما حالا این بیماری افرادی با توان مالی پایین و متوسط را نیز درگیر کرده است که علت آن، غذا‌های بسته بندی شده‌ی بی کیفیت است که قیمت‌شان ارزان‌تر از سبزیحات و میوه‌های ارگانیک و گوشت‌های غیرفرآوری شده می‌باشد. همچنین تحقیقی جدید نشان داده داشتن میکروبیوم سالم در روده‌ها می‌تواند از نقرس پیشگیری کند.

آرتریت فقط درد نیست

بیشتر مطالب و تبلیغات‌هایی که وجود دارد از دارو‌هایی حرف می‌زنند که می‌توانند درد و ناراحتی جزئی آرتریت را کاملا برطرف کنند. اما این گفته‌ها موجب برداشت‌های نادرست از این بیماری شده‌اند. مطمئنا درد بخشی مهم از آرتریت است، اما جزئی و قابل چشم پوشی نیست. این درد گاهی می‌تواند واقعا ناتوان کننده و جانفرسا باشد. آرتریت به این دلیل که یک بیماری پیشرونده است با مرور زمان، بیمار حرکت پذیری خود را از دست می‌دهد و طیف حرکتی‌اش بسیار محدود می‌شود، مفاصلش تغییر شکل می‌دهند و آسیب می‌بینند و خستگی مزمن، کلافه کننده می‌شود. مصرف آسپرین کمکی به تسکین آرتریت نمی‌کند. اگر کسی در خانواده‌تان آرتریت دارد سعی کنید درک کنید با چه چیزی مبارزه می‌کند و با او همدلی کنید.

گاهی آرتریت می‌تواند مقارن با بیماری‌های دیگر شود

آرتریت همیشه هم تنها نیست، و در واقع معمولا همزمان با سایر بیماری‌ها بروز می‌کند. مثلا ۴۹ درصد از افرادی که بیماری قلبی دارند، آرتریت نیز دارند. همینطور ۴۷ درصد از دیابتی‌ها و ۳۱ درصد از افراد چاق دچار آرتریت هستند.

در ایالات متحده آمریکا، آرتریت اولین علت ناتوانی در میان بزرگسالان است، اما این فقط می‌تواند بخشی از درگیری‌هایی باشد که با سلامت خود دارند.

نتیجه

اخیرا تخمین زده شده که در دنیا حدود ۳۵۰ میلیون نفر از تمام گروه‌های سنی دچار آرتریت هستند. با توجه به طیف گسترده‌ی انوا این بیماری و تعداد بسیار زیاد افرادی که از آن رنج می‌برند، وقت آن است که درک و دانش بهتری از آرتریت داشته باشیم و باور‌های اشتباه را از بین ببریم.

وزن سالم، رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می‌تواند ریسک آرتریت را کاهش بدهد، اما این بیماری می‌تواند برای هر کسی و در هر زمانی بروز کند. هر چه درک و آگاهی‌مان نسبت به این بیماری بیشتر باشد و تحقیقات بیشتری در موردش صورت بگیرد، بهتر می‌توانیم کنترلش کنیم و نسبت به عزیزانمان که با این بیماری درگیرند همدلی نشان دهیم.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

آرتریت و هرآنچه که در مورد آن نمی‌دانید

برچسب ها: آرتریت ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار