معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی :

سرعت رشد سالمندی در کشور/ حرکت نظام سلامت به سمت خود مراقبتی

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جامعه‌ای که سرعت رشد سالمندی در آن بالای ۷ درصد باشد پیر محسوب می‌شود و در حال حاضر این میزان در ایران ۹ درصد است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین کنگره ملی آموزش و توانمندسازی بیمار و خانواده در دهکده ساحلی بندرانزلی گفت: جامعه‌ای که سرعت رشد سالمندی در آن بالای ۷ درصد باشد پیر محسوب می‌شود و در حال حاضر این میزان در ایران ۹ درصد است و در سال ۲۰۳۰ تا ۲۵ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند و اگر ما از امروز برای آن دوران برنامه‌ریزی نکنیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

وی، با ابراز نگرانی از سرعت بالای رشد سالمندی در کشور، افزود: اگر برای توانمندسازی سالمندان در زمینه خودمراقبتی اقدامی نکنیم با مشکلات زیادی در آینده مواجه می‌شویم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه در حال حاضر تعداد نیرو‌های جوان در کشور ما از تعداد سالمندان و کودکان بیشتر است، گفت: اگر در گذشته برای آینده جمعیت فعلی ایران برنامه‌ریزی می‌شد، اکنون با مشکلات عدیده‌ای که جوانان با آن مواجه هستند روبه‌رو نبودیم.

حضرتی، با اشاره به تغییر در ساختار خانواده، افزود: در آینده تعداد افراد در خانواده کم می‌شود و جمعیت سالمندان نیز افزایش می‌یابد، از این رو توانمندسازی سالمندان در حوزه خودمراقبتی ضروری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و نیروی انسانی در حوزه بهداشت در کشور ما کم است، گفت: آموزش خودمراقبتی و توانمندسازی مردم برای مراقبت از سلامتی خود بسیار حائز اهمیت است و باید برای این منظور از همین امروز برنامه‌ریزی کنیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به ضرورت توجه ویژه به سلامت زنان، افزود: بر اساس مطالعات زنان عمر طولانی‌تری نسبت به مردان دارند، اما چون از لحاظ اقتصادی در سطح پایین‌تری هستند، با خطرات بیشتری در زمینه سلامتی مواجه می‌شوند و بایستی در این رابطه اقداماتی صورت گیرد.

حضرتی گفت: افزایش بیماری‌های غیر واگیر، افزایش انتظار مردم از سیستم بهداشتی کشور و افزایش هزینه‌های درمانی در سراسر دنیا، اهمیت آموزش به عنوان یک راهکار کم هزینه را به ما یادآور می‌شود.

وی، از تغییر نظام سلامت در ۱۰ سال آینده خبر داد و افزود: افزایش رفاه و ارتقاء سطح زندگی مردم و تمایل آنان برای مراقبت از خود در خانه، باعث شده است تا نظام سلامت از درمان به سمت خود مراقبتی و آموزش مردم حرکت کند و پرستاران نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تقویت سیستم‌های بهداشتی و توسعه برنامه‌های مامایی، شناسایی و توانمند سازی پرستاران و ماماها، به حداکثر رساندن نیروی پرستاران و ایجاد مشارکت بین آنان، از پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای آموزش و توانمند سازی مردم است.

 

انتهای پیام/م.ع

رشد سالمندی در ایران رو به افزایش است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.