در کشفی فوق‌العاده؛

در سطح سیارکی مرموز آب شناسایی شد

سیارک‌های مرموز منظومه شمسی دارای مهمترین ماده حیاتی برای زندگی انسان، آب هستند و این یافته‌ها می‌توانند امید برای یافت حیات بیگانه خارج از زمین را قوت ببخشد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان با بررسی ذره‌های به دست آمده از سیارک Itokawa، ریوگو که نمونه آن در سال ۲۰۱۰ به وسیله کاوشگر ژاپنی هایابوسا به زمین انتقال داده شده است به شواهدی از وجود آب در آن دست یافتند.

گفتی است، فضاپیمای هایابوسای ژاپن گرد و غبارسیاک ریوگو را در سال ۲۰۱۰ به زمین منتقل کرده است. کارشناسان اعتقاد دارند کشف آب در سطح این سیارک می‌تواند داده‌های ارزشمندی درباره چگونگی ایجاد آب برسطح کره زمین در اختیار دانشمندان قرار دهد.

مطالعه درباره کشف آب در سیارک ریوگو به وسیله دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا ASU انجام شده و آن‌ها مقداری آب را در ذره کوچک به دست آمده از گرد و غبارسیارک اندازه گیری کرده اند.

پیش‌تر دانشمندان به شواهدی مبنی بر وجود آب بر سطح سیارک ریوگو بنا بر اطلاعات به دست آمده از کاوشگر هایابوسا دست یافته بودند، اما این نخستین بار است که کشف آب از سیارک درون آزمایشگاه و در روی زمین روی داده است.

یکی از دلایل ارسال کاوشگر هایابوسای ۲ به ماموریت سیارک ریوگو، به دست آوردن اطلاعات جدیدترین درباره این سیارک باستانی است که دانشمندان قدمت آن را همزمان با تشکیل منظومه شمسی تخمین زده اند.

نخستین شواهد مبنی بر وجود آب در سیارک حاصل از استخراج داده‌های به دست آمده از تلسکوپ مادون قرمز هاوایی بوده است.

دانشمندان در سال‌های اخیر به شواهد شگفت انگیزی مبنی بروجود کانی‌های هیدراته بر سطح برخی از مشهورترین سیارک‌های منظومه شمسی از جمله سیارک بنو دست یافته‌اند و اکنون تعدادی از کاوشگر‌های پیشرفته به طور ویژه بر روی این سیارک‌ها به پژوهش و ارسال داده به زمین مشغول‌اند.

کاوشگر اوزیریس رکس OSIRIS-REx ناسا نیز شواهدی از وجود کانی‌های هیدراته برسطح سیارک بِنو به زمین ارسال کرده است و دانشمندان مبنی بر اطلاعات دریافتی به این نتیجه دست یافته اند که آب موجود درسیاره زمین با درصد بالا در سایر سیاره‌ها و سیارک‌های منظومه شمسی نیز وجود دارد.

جنس سیارک ریوگو، به فرم حرف انگلیسی S و از جنس سنگ‌های ساخته شده از سیلیکات است. این گونه سنگ‌ها از جمله رایج‌ترین سنگ‌های فضایی موجود در منظومه شمسی به حساب می‌آید.

کاوشگر فضایی هایابوسا حدود ۱۵۰۰ نمونه گرد و غبار ازسطح سیارک ریوگو به زمین آورد که پنج نمونه از آن‌ها در اختیار دانشمندان دانشگاه آریزونا قرار گرفت و آنها موفق به کشف مولکول آب در آن شدند، هرکدام از این نمونه‌ها عرضی کمتر از یک دوم تار موی انسان دارند.

به گفته محققان سیارک ریوگو میلیارد‌ها سال پیش ابعادی متفاوت داشته است، اما در حدود ۱.۵ میلیارد سال پیش در اثر برخورد با یک سنگ فضایی دیگر شکسته و خُرد شده است.

کارشناسان امیدوار هستند با دریافت نمونه‌های بیشتر از کاوشگر هایابوسای ۲ که اکنون به جمع آوری نمونه از سیارک پرداخته است بتوانند اطلاعات بیشتری درباره شکل گیری منظومه شمسی و مواد آلی موجود در سیارک‌ها به دست آوردند.

نتیجه مطالعه‌های دانشمندان دانشگاه آریزونا درباره وجود آب در سیارک ریوگو در مجله the journal Science Advances منتشر شده است.

منبع:Space