در نشست خبری مطرح شد؛

درخواست رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای باز پس‌گیری اموال از آموزش و پرورش/ تخصیص ۱۶ میلیارد تومان به بخش تربیت بدنی

صالحی عمران گفت: در جلسه شورای عمرانی مصوب شد که حدود ۱۶ میلیارد تومان به بخش تربیت بدنی اختصاص یابد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نشست خبری این دانشگاه که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان دانشگاهی ماموریت گرا شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: این دانشگاه به صورت هدفمند حرکت می‌کند و هدف اصلی آن تربیت نیروهای مهارتی و متخصص است و یقینا این نیروهای متخصص به رشد اقتصادی و توسعه جامعه کمک می‌کنند.

صالحی عمران با بیان اینکه دانشگاهی عملی هستیم، گفت: امسال سال رونق تولید نام گذاری شده است و مسئولیت‌های ما بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: نگاه اقتصادی همواره مورد توجه همگان بوده است و و این نشان دهنده ضرورت ایجاد گفتمان ملی در جهت توسعه اقتصادی است.

ضرورت تدوین سرفصل‌های درسی منطبق با بازار کار 

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای پیشرفت اقتصادی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: اولین قدم تدوین سرفصل های درسی منطبق با بازار کار است و برنامه‌های درسی دانشگاه شایسته محور می‌شوند و به دنبال این هستیم که برنامه‌های درسی فارغ التحصیل را به بازار کار سوق دهد.

تلاش برای بازنگری ۱۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای تا مهر ۹۸

صالحی عمران گفت: هر دو هفته یک بار سرفصل‌های درسی در شورای برنامه ریزی مورد بررسی قرار می‌گیرند و امیدواریم تا مهرماه ۱۰۰ رشته مورد بازنگری قرار گیرند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره اهداف دیگر دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: توانمند سازی کادر آموزشی و آشنا با مهارت عملی و محیط‌ی از جمله برنامه‌های اساسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است زیرا تا زمانی که آنها توانمند نشوند کارمان پیش نمی‌رود.

وی تصریح کرد: اساتید ما باید با مهارت‌های شغلی آشنا باشند.

صالحی عمران درباره رونق تولید گفت: ۱۳۰۰ کارگاه آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد و بستری مناسب برای ایجاد توانایی عملی در دانشجویان و اساتید است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: هدف ما ایجاد خط تولید در کارگاه‌ها و آموزش اقتصادی همراه با تولید است، در همین راستا به اساتید خود گفته‌ایم که اگر از فروش محصولات درآمدی کسب شد از آن مبلغ باید برای ارتقای کارگاه‌ها استفاده کرد.

راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

وی با اشاره به راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری گفت: با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه ای در راستای ایجاد مراکز نوآوری و شکل گیری محیط کسب و کار به امضا رسیده است و تمام این موارد با هدف کم کردن میزان بیکاری جوانان است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: دانشگاه‌ها معمولا برای انجام وظایف پژوهشی عضو هیئت علمی دارد و در کنار آن‌ها هم اساتید مدعو وجود دارند، دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم مطابق با قانون مجلس باید ساماندهی می‌شدند و به دلیل آنکه نمی‌توانستند عضو هیئت علمی شوند آنهارا در کادر اداری قرار دادیم.

صالحی عمران با اشاره به کارگاه‌های آموزشی بیان کرد: قرار بود صندوق رفاه به ما وام دهد، اما این وام پرداخت نشد و پیشنهاد شد که با حمایت مالی دانشگاه و بودجه خودمان به شکل گیری کارگاه‌ها کمک کنیم.

پی‌ برد برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به کمک بخش خصوصی

وی ادامه داد: بنا داریم امسال با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی برنامه‌های خود را پیش ببریم و برای انجام این کار با بخش خصوصی وارد مذاکره شده‌ایم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: کارگاه‌های دانشگاه می‌توانند در اختیار بنگاه‌های دولتی و خصوصی و صاحبان صنایع قرار بگیرند.

تشکیل شورای گسترش آمایش مهارتی

صالحی عمران درباره سرفصل‌های درسی و نیاز بازار کار گفت: در تغییر سرفصل‌های درسی و عناوین به مشاغل جامعه توجه می‌کنیم نگاه ما بازار کار است؛ اخیرا شورای گسترش آمایش مهارتی تشکیل داده‌ایم که وظیفه آن توجه به سرفصل‌های درسی و تطبیق آن یا بازار کار است.

وی تصریح کرد: جهت گیری دانشگاه فنی و حرفه‌ای اقتصادی است و به اقتصاد کشور و میزان اشتغال فارغ التحصیلان وجود دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه از دریچه آموزش و تربیت نیروی انسانی به صنایع کمک می‌کنیم گفت: به بنگاه‌های اقتصادی اعلام کردیم که اساتید و فارغ‌التحصیلان ما می‌توانند به شما کمک کنند و دست آمادگی به سمت صنایع دراز کرده‌ایم.

همکاری با کشور‌های خارجی برای تربیت استاد و دانشجو

صالحی عمران با اشاره به همکاری‌های بین المللی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: کادر اساتید ما در کارگاه‌های آموزشی کشور آلمان شرکت می‌کنند و انعقاد تفاهم نامه‌ای با کشور لبنان در راستای آموزش به دانشجویان در دستور کار است.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۴۷ خوابگاه ما ارتقا یافتند و بنا داریم امسال هم این اتفاق رخ دهد؛ راه اندازی مراکز پیشرفته مشاوره هم از جمله برنامه‌های دیگر دانشگاه بوده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به برنامه تربیت بدنی گفت: صبح امروز در جلسه شورای عمرانی مصوب شد که حدود ۱۶ میلیارد تومان به بخش تربیت بدنی اختصاص یابد و در این برنامه ایجاد بیش از ۱۰۰ زمین مصنوعی در دانشگاه در دستور کار قرار دارد.

صالحی عمران گفت: ساخت خوابگاه‌های دانشجویی نیاز ما است و از خیرین می‌خواهم که وارد عمل شوند و به ما کمک کنند.

اولویت دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب دانش آموزان فنی است

وی تصریح کرد: سال گذشته شورای سنجش و پذیرش مصوب کرد که داوطلبان رشته‌های نظری هم وارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای شوند، البته اولویت دانشگاه پذیرش داوطلبان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است، اما چنانچه ظرفیت خالی در برخی رشته‌ها وجود داشته باشد دانش آموزان رشته‌های نظری هم می‌توانند جذب دانشگاه شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره اموال این دانشگاه گفت: هنوز ۱۵ درصد اموال ما در اختیار وزارت آموزش و پرورش است و بار‌ها نامه نوشتیم که املاک اختلافی تعیین و تکلیف شوند و به دلیل افزایش قیمت آن‌ها آموزش و پرورش اموال را هنوز به ما تحویل نداده است و خواهش میکنیم که ۴۰ ملک در ۲۷ دانشکده را تحویل دهند.

وی گفت: تفاهم نامه‌هایی با صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده است، اما آیین نامه آن‌ها با ما منطبق نیست، زیرا ما به دنبال ایجاد شرکت‌های مهارتی، بررسی آیین نامه و تغییر آنها هستیم.

اعلام آمادگی دانشگاه برای تربیت نیروی متخصص

صالحی عمران اظهار کرد: اعلام آمادگی دانشگاه برای تربیت نیروی متخصص کتبا اعلام شده است و قرار شد تا یک آموزشکده دخترانه و یک آموزشکده پسرانه برای افزایش کیفیت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به بازنگری رشته‌ها گفت: درحال حاضر ۱۸۰ رشته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرار دارد و تا کنون  سرفصل۴ گرایش تغییر یافته است.

وی بیان کرد: بلافاصله با آغاز سیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای وارد عمل شد و ستادی برای رسیدگی به این سیل بوجو آمد و پیش بینی شد تا بحث پروژه و کارآموزی هم در مناطق سیل زده انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار