کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی آغاز شد

مدیرکل امورعشایر خراسان شمالی گفت: کوچ بهاره عشایر استان به سوی مراتع ییلاقی و دامنه کوه‌های این منطقه در چند روز اخیر آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: بارندگی‌ها و سردی هوا در فروردین و اردیبهشت ماه امسال در مناطق ییلاقی موجب تاخیر در کوچ بهاره عشایر این استان شده است.

مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی افزود: اکنون با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات، غنی شدن مراتع، عشایر دام‌های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه‌های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می‌دهند که این کوچ ۴۵ روز به طول می‌انجامد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال مناطق قشلاقی نیز از نظر مراتع غنی بود این امر موجب ماندگاری عشایر در آن منطقه برای تعلیف دام شد.

قلی پور با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده در مسیر کوچ و خدماتی که به عشایر ارائه می‌شود گفت: آبرسانی، مرمت و نگهداری ایلراه‌های عشایر توسط این اداره کل، تهیه و تامین علوفه و نهاده‌های دامی مورد نیاز آنان توسط شرکت‌های تعاونی انجام شده است تا عشایر در مسیر کوچ دچار مشکل نشوند.

مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه برای امنیت کوچ جمعیت عشایری نیز با فرمانداری‌ها و نیرو‌های نظامی و انتظامی هماهنگی‌های لازم انجام شده است افزود: عشایر باید قبل از کوچ نسبت به واکسیناسیون جمعیت دامی خود برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها اقدام کنند.

اکنون بیش از پنج هزار خانوار عشایری با جمعیتی افزون بر ۳۰ هزار نفر در قالب دو ایل و سی و هشت طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با ۷۵۰ هزار راس دام در خراسان شمالی کوچروی می‌کنند.

انتهای پیام / م

آغاز کوچ عشایر خراسان شمالی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.