عابدینی:

ایران می‌تواند در کوتاهترین زمان ممکن به توان تولید ۱۹۰ هزار سو دست یابد

حسن عابدینی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به برخی توانایی‌های کشورمان در صنعت هسته‌ای اشاره کرد.

ایران می‌تواند در کوتاهترین زمان ممکن به توان تولید ۱۹۰ هزار سو دست یابدبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشور‌های عضو برجام تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند؛ در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه‌های جداگانه نیز از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشور‌های عضو برجام اعلام شده؛ به کشور‌های باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده شده، و تاکید شده است: "در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد. "

به دنبال این مسائل مطرح شده‌ اخیر، حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به برخی توانایی‌های کشورمان در صنعت هسته‌ای اشاره کرد و نوشت:

‌" جمهوری اسلامی ایران در صورت بکارگیری ماشین‌های سانتریفیوژ IR۶ می‌تواند در کوتاهترین زمان ممکن به توان تولید ۱۹۰ هزار سو دست پیدا کند.

۱۹۰هزار سو معادل یک سال سوخت برای نیروگاه اتمی بوشهر است. سو (S.W.U) مخفف عبارت Separative Work Unit است. این واحد اندازه گیری برای سنجش مقدار کار لازم برای جداسازی ایزوتوپ سبک‌تر اورانیوم (U-۲۳۵) از ایزوتوپ سنگین‌تر آن (U-۲۳۸) در اورانیوم طبیعی است. سانتریفیوژ IR۶ که تست مکانیکی با موفقیت روی ان اجرا شده است در ۲۰ فروردین سال ۸۹ رونمایی شد. این ماشین یک دهه گذشته زیر بار تست‌های همراه با گاز بوده است.

ایران هم اکنون در سالنی در سایت غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) روزانه امکان ساخت حدود ۶۰ ماشین IR۶ دارد. توان هر یک از این سانتریفیوژ‌ها حدود ۱۰ سو است. یعنی میزان غنی سازی هر یک از این ماشین‌ها با ۱۰ ماشین نسل اول که هم اکنون در نطنز و فردو نصب است برابری می‌کند.

به دیگر سخن با بهره گیری از سانتریفیوژ‌های IR۶ ماهانه امکان تولید ۱۸۰۰۰ سو فراهم است. طبعا اگر ۱۱ ماه فقط همین سالن کار کند زمینه تولید افزون بر ۱۹۰ هزار سو فراهم می‌شود. دانشمندان هسته‌ای نوع جدیدی از سانتریفیوژ‌های دیگر با نام IR۸ هم ساخته اند که در حال ازمایش است. قدرت هر یک از این سانتریفیوژ‌ها افزون بر ۲۰ سو است.

این ماشین‌ها چنانچه به بهره برداری صنعتی برسند با حدود ۹ هزار دستگاه می‌توان به ظرفیت ۱۹۰ هزار سو رسید. کاری که با ۱۹۰ هزار سانتریفیوژ IR۱ شدنی است. ارتفاع هر یک از سانتریفیوژ‌های نسل جدید حدود سه و نیم متر است که در فردو امکان سرپا کردن افزون بر ۱۵۰۰ ماشین نسل جدید با ظرفیت ۳۰ هزار سو وجود دارد. سایت شهید علیمحمدی (فردو) از این بابت در نقطه کانونی قرار دارد که از مصونیت راهبردی برخوردار است. این سایت که در ۸۰ تا ۹۰ متری زیرزمین قراردارد پوشانده شده است که نفوذ ناپذیر و صدمه رساندن به آن تقریبا محال است. "

عابدینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
بسیار عالی با آرزوی موفقیتهای روز افزون برای میهن عزیزمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا كند همنيطور كه شما ميگيد باشه