میهمانی خدا در نهاوند دیار مومنان و عالمان فرزانه

آداب و رسوم بسیاری از روستا‌های نهاوند با گذشت زمان هنوز دست‌خوش تغییر نشده اند.

میهمانی خدا در نهاوند دیار مومنان و عالمان فرزانهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،ماه رمضان در شهرستان نهاوند که به دروازه ورود اسلام و دیار مومنان و عالمان فرزانه مانند آیت الله شیخ محمد نهاوندی شیخ علی اکبر نهاوندی شهیدان آیت الله حیدری و قدوسی معروف است مانند دیگر نقاط کشور دارای آداب و رسوم خاص و ویژه ای در این ماه پر خیر و برکت است.

ماه رمضان از دیرباز و گذشته های دور در نزد مردم نهاوند از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

حجت الاسلام نوردها ترکاشوند کارشناس مذهبی نهاوند در این باره می گوید مردم نهاوند مراسم پیشواز از ماه رمضان را با پخت نان و کلوای محلی، قربانی کردن گاو و گوسفند، پخت حلیم، شله زد و رشته، میهمانی دادن تازه عروس و دامادها به خانواده‌ها،کمک به عمران مساجد و مکان‌های مذهبی، توزیع روغن و برنج در محله‌های فقیرنشین و دها رسم دیگر را شروع می کنند.

وی افزود: مردم هر دیار و منطقه در کشور عزیز ما ایران دارای آداب،‌ رسوم مختلفی هستند که ریشه در عقاید دینی،ملی و مذهبی آنها دارد در شهرستان نهاوند که قدمت ۷هزار ساله دارد و به دروازه ورود اسلام معروف است که با حدود ۱۹۰هزار نفر جمعیت و ۱۶۸ روستا در ماه مبارک رمضان، آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد که یکی از مباحث فرهنگی، مذهبی، دینی و ملی در غرب کشور است.

ترکاشوند اظهار داشت: در شهرستان نهاوند و روستاهای اطراف آن ۷روز آخر ماه شعبان را در تدارک ورود به ماه رمضان هستند عده‌ای یک روز و بعضی دو تا سه روز قبل از ماه رمضان روزه‌ پیشوازی می‌گیرند این روزه را روزه نذر یا پیشواز می‌گویند و از خدا حاجت می‌طلبند همچنین روحانیان برای تبلیغ در ماه رمضان به درخواست اهالی و هیئت امنا به مساجد روستاها اعزام می‌شوند.


میهمانی خدا در نهاوند دیار مومنان و عالمان فرزانه

وی گفت: غبارروبی شست و شوی قالی و فرش و تمیز کردن مساجد و تکایا،همچنین خرید وسایل صوتی برای مساجد توسط هیئت‌امنا و مرمت وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی قسمت‌های خراب شده در بعضی از این مساجد برای ورود نمازگزاران همگی حکایت از آماده شدن مردم روزه‌گیر و نمازگزار نهاوندی دارد.

میهمانی خدا در نهاوند دیار مومنان و عالمان فرزانه

کارشناس مذهبی نهاوند بیان کرد: در بسیاری از روستاهای دوردست پدران و مادران خانواده‌ها چند روز مانده به ماه رمضان به شهر می‌آیند و تمامی خرید خود را انجام می‌دهند تا در طول ماه رمضان کمتر به شهر تردد کنند در این ایام شیرینی فروشی و مغازه‌ها بیشتر زولبیا بامیه کلوا و کیک محلی همراه با خرما می فروشند.

میهمانی خدا در نهاوند دیار مومنان و عالمان فرزانه

حجت الاسلام مهدی روزبه امام جماعت یکی از مساجد روستایی نهاوند هم می گوید: در بیشتر نقاط نهاوند در شب‌های ماه رمضان، بسیاری از مردم شب را با دعا و نیایش سحر می‌کنند و بعضی‌ها هم به خانه‌ دوست و آشنا برای سرکشی و شب‌نشینی می‌روند همچنین در این ماه میهمانی و افطاری دادن به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: در قدیم بسیاری از روستاها سالی دو مرتبه خانه را با خاک سفید یا گچ، سفید می‌کردند که یک‌بار برای عید نوروز و یک‌بار هم برای ماه مبارک رمضان برای این کار، از نوعی گل معدنی که به گل سفید معروف است، استفاده می‌کردند گل را در دیگ‌های مسی یا روی بزرگی با آب مخلوط کرده، دوغاب تهیه می‌کردند پس از گردگیری دیوارها، با کاسه دوغاب را به دیوار و سقف می‌پاشیدند تا همه‌جا سفید شود بعد از خشک شدن دوغاب، کف اتاق را فرش می‌کردند.‏

میهمانی خدا در نهاوند دیار مومنان و عالمان فرزانه


تهیه نان محلی،گرده و کلوا از سنت های دیرینه مردم نهاوند در ماه رمضان

وی خاطر نشان کرد: در تعدادی از روستاهای بخش مرکزی، خزل، گیان و برزول نهاوند مردم برای دیدن هلال ماه بر بام می‌روند و با خود یک قرآن، یک آیینه و یک سینی و یک کاسه آب می‌برند و رو به قبله می‌نشینند، آن وقت آیینه را به سمت آسمان می‌گیرند و آنقدر جابه‌جا می‌کنند تا ماه را در آن ببینند به ‌محض مشاهده‌ ماه، یکی با صدای بلند سوره‌ یاسین را قرائت می‌کند و دیگران در دل با او همراهی می‌کنند، بعد یک حمد و سه قل هو‌الله می‌خوانند و صلوات می‌فرستند.

میهمانی خدا در نهاوند دیار مومنان و عالمان فرزانه
محسن پیرزادی دهیار روستای تکه گفت: رسم شست و شوی قالی و فرش های مسجد روستای تکه یکی از سنت های قدیمی این روستاست.
وی افزود: بر اساس این رسم دیرینه تمامی زنان روستا دور هم جمع می شود و نزدیک ۱۰۰۰متر مربع قالی و فرش را در کنار رودخانه یا میدان مرکزی روستا شست و شو می دهند.

جعفر حسنوند یکی از فعالان مذهبی حرم امام زاده ابراهیم نهاوند هم می گوید: هنوز هم تهیه نان،گرده،شیرینی و کلوا محلی در روستاهای نهاوند توسط کدبانوهای شهری و روستایی در تنورهای گلی یا فرهای خانگی برای سفره افطارپخته می شود همچنین حلوا، زولبیا و بامیه محلی آش رشته، شله‌زرد قرمه سبزی، ترخینه و سوپ آش دوغ غذای بیشتر سفره‌های افطاری ماه رمضان نهاوندیها است.

تعدادی ازخانواده‌ها اولین افطاری را میهمان عروس و داماد هستند

وی افزود: بر اساس یک سنت خوب و حسنه تعدادی ازخانواده‌هایی که دختری را به شوهر داده باشند در نخستین ماه مبارک رمضان بعد از عروسی پدر و مادر دو خانواده یک افطاری میهمان عروس و داماد هستند، البته هر دو خانواده کادو و یا هدایایی باارزشی برای آنها می‌آورند .

حسنوند با اشاره به رسوم آشتی کنان در ماه رمصان رمضان اظهار داشت: برخی از آداب و رسوم گذشته مانند آشتی کنان در ماه رمضان در روستاهای نهاوند پابرجاست که بر اساس آن با کمک بزرگان هر محل آشتی‌کنان عیادت از بیماران در ایام رمضان و با دعوت از مردم و دادن افطاری انجام می شود.
کمک و یاری به همنوع، دادن نذور، برگزاری جلسات انس با قرآن و تلاوت آیات وحی و برپایی آیین‌های ویژه شب‌های قدر، از مهم‌ترین آداب این ماه است.
مسئول امور فرهنگی امام زاده ابراهیم نهاوند بیان کرد: خیران و افراد ثروتمند در ابتدا وسط و آخر ماه مبارک رمضان متناسب با توان خود، حیوانی قربانی می‌کند و با گوشت آن آبگوشت و حلیم نذری درست می‌کنند و به شکل دسته‌جمعی در مساجد و یا زینبیه برای افطار از آن استفاده می‌کنند.

میهمانی خدا در نهاوند دیار مومنان و عالمان فرزانه

در روستاهای نهاوند به یاد مظلومیت حضرت علی (ع) نذری می‌دهند

حجت الاسلام والمسلمین موسی محبیان رئیس اداره تبلیغات اسلامی نهاوند هم در مورد آداب و رسوم مردم نهاوند در ماه رمضان می گوید: روزه‌‌د‌ار‌ان‌ ‌نهاوند‌ در ‌ای‍‍ام‌ س‍وگ‍و‌اری ‌ام‍ی‍ر‌ال‍م‍وم‍ن‍ی‍ن(ع)‌ در ل‍ی‍‍ال‍‍ی‌ ق‍در، ح‍ل‍و‌ای ن‍ذر‌ی‌، ش‍ل‍ه‌ زرد و آش‌ می پزند‌ و ‌ه‍ن‍گ‍‍ام‌ ‌اف‍ط‍ار‌ی‌، میان‌ ‌ه‍م‍س‍‍ای‍گ‍‍ان‌ و‌ آش‍ن‍‍ای‍‍ان‌ خ‍ود تقسیم می کنند.

وی اظهار داشت: همچنین در تعدادی از روستاها به یاد مظلومیت حضرت علی (ع) در شب‌های قدر و به مدت 3 شبانه‌روز شیر نذر می‌کنند و به مساجد یا خانواده‌های کم‌بضاعت کمک ویژه می کنند.

محبی افزود: مراسم شب‌زنده‌داری در لیالی قدر و وداع با رمضان، در شب آخر مـاه مـبارک برگزار و در این شب‌ها مداحان و مبلغان دینی ندای خوش‌‌ الوداع رمضـان، الوداع شهر نور و القرآن را می‌سرایند و با‌ اشعار زیـبایی از سروده‌های محلی، با ماه رمضان وداع وخود را برای عید فطر آماده می‌کنـند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نهاوند یاد آور شد: در نزد مردم نهاوند عید فطر،غدیر به همراه عید قربان و نوروز از مهمترین اعیادهستند به همین دلیل درپایان ماه رمضان بیشتر مردم برای خرید شیرینی و لباس نو به بازارها می‌روند قبل از خواندن نماز عید فطر زکات فطریه و کمک به امور مسجد خود را پرداخت می‌کنند، همچنین رفتن به زیارت اهل قبور و گلزار شهدا، شرکت در مراسم نوعید تازه گذشتگان و زیارت امام زادگان از دیگر برنامه‌های این روز است.
انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.