فائقی: واگذاری سرخابی‌ها در بودجه ۹۸ پیش بینی شده است/ خریداران استقلال و پرسپولیس بدهی‌ها را تهدید نمی‌دانند

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بودجه ۹۸ پیش بینی شده است و جز درآمد‌های دولت محسوب می‌شود.

سعید فائقی معاون اسبق سازمان تربیت و بدنی در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات وزیر ورزش و جوانان مبنی بر واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی در سال ۹۸ اظهار کرد: واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در بودجه ۹۸ پیش بینی شده است و جز درآمد‌های دولت محسوب می‌شود. به هر حال طبق مصوبه مجلس، دولت موکلف است که این ۲ باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند.

فائقی: واگذاری سرخابی ها در بودجه 98 پیش بینی شده است/ خریداران استقلال و پرسپولیس بدهی ها را تهدید نمی دانند

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی  درباره اینکه بدهی‌های سرخابی‌ها ۵۵ میلیارد تومان است، گفت: برند باشگاه استقلال و پرسپولیس فقط دارایی شان  محسوب می‌شود و زمانی که قصد واگذاری این ۲ باشگاه به بخش خصوصی را داشته باشند بدهی‌های این ۲ باشگاه را کسر می‌کنند و ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها مشخص می‌شود. بخش خصوصی موفق و توانمند که قصد خریداری سرخابی ها را داشته باشد بدهی‌ها را تهدید نمی‌داند بلکه یک فرصت قلمداد می‌کند.

واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی جز وظایف وزارت ورزش نیست 

او بیان کرد:  وزارت ورزش و جوانان وظیفه ای برای واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی ندارد و  به سازمان خصوصی سازی تکلیف شده است که   این ۲ باشگاه را به فروش برساند.  البته وزارت ورزش و جوانان به عنوان مالک این ۲ باشگاه می‌تواند در امر خصوصی سازی  کمک کند، اما در نهایت وزارت اقتصاد و دارایی کار واگذاری را انجام می‌دهد.

فائقی درباره اینکه عزمی برای واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی وجود دارد یا نه، گفت: بحث واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی از سال ۸۸ مطرح شد و ۱۰ سال از آن زمان می‌گذرد. آخرین بار بحث اهلیت خریداران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس  مطرح شد و اکنون هم شفافیت مالی در این ۲ باشگاه صورت گرفته است. تیم پرسپولیس با  کسب نایب قهرمانی در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا ۲ میلیون دلار بدست آورد و همین موضوع باعث می‌شود که بخش خصوصی راغب شود که در فوتبال سرمایه گذاری کند تا هزینه‌های خود را جبران کند.

فائقی: واگذاری سرخابی ها در بودجه 98 پیش بینی شده است/ خریداران استقلال و پرسپولیس بدهی ها را تهدید نمی دانند

خصوصی سازی سرخابی‌ها در گذشته توجیه اقتصادی نداشت 

او ادامه داد: در حال حاضر  سرمایه گذاران می‌توانند این ۲ باشگاه را به صورت قسطی خریداری کنند تا در سال اول درآمد داشته باشند. اگر قیمت گذاری سرخابی‌ها درست صورت بگیرد به طور حتم خریدار برای این ۲ باشگاه پیدا می‌شود. خصوصی سازی سرخابی‌ها در سال‌های قبل توجیه اقتصادی نداشت، اما اکنون شرایط فراهم است که این ۲ باشگاه واگذار شوند.

فائقی درباره تمایل  شرکت پیشکسوتان پرسپولیس برای خرید این باشگاه گفت: در قانون خصوصی سازی پیش بینی شده است که یک تعاونی فراگیر به وجود آید و هواداران و پیشکسوتان از طریق همین تعاونی بتوانند سهام سرخابی‌ها را خریداری کنند. البته انتقال سهام از طریق تشکیل تعاونی با قیمت بالا صورت می‌گیرد. همچنین اهلیت در گذشته به این صورت بود که خریدار بدهی بانکی نداشته باشد و علاوه بر این توان خرید داشته باشد. به نظرم باید اهلیت را براساس مقبولیت در ورزش کشورمان  و تجربه مدیریتی در نظر بگیرند.

تجربیات گذشته برای واگذاری سرخابی‌ها راهگشا است 

او درباره اینکه علت واگذار نشدن سرخابی‌ها به بخش خصوصی بیان کرد: به نظرم قبل از خصوصی سازی باید قانونمندی‌ها را به وجود آوریم و مسئولان از واگذاری به بخش خصوصی حمایت کنند. باشگاه‌هایی که تاکنون به بخش خصوصی واگذار شدند موقعیت برتری نسبت به سایر باشگاه‌ها نداشته‌اند. متاسفانه باشگاه راه آهن به فردی واگذار شد که اهلیتش مسئله پیدا کرد. همچنین امیدوار هستم که تجربیات ناموفق خصوصی سازی در سال‌های گذشته در واگذاری سرخابی‌ها راهگشا باشد.

فائقی: واگذاری سرخابی ها در بودجه 98 پیش بینی شده است/ خریداران استقلال و پرسپولیس بدهی ها را تهدید نمی دانند

مجلس پیشنهاد عرضه سهام سرخابی‌ها در فرابورس را داده است 

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم بحث مزایده برای واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی منتفی شده است و تکلیف خصوصی سازی این ۲ باشگاه در فرابورس مشخص می‌شود. به هر حال یک اتاق فکر به وجود می‌آید که هم و غمشان  بحث واگذاری در فرابورس است. همچنین سهام سرخابی‌ها به صورت بلوکی به فروش می‌رسد و به صورت سهامی عام عرضه می‌شود و در آن صورت هواداران و پیشکسوتان می‌توانند برای خرید سهام این ۲ باشگاه اقدام کنند. این پیشنهاد مجلس است که مقدمات عرضه سهام سرخابی‌ها در فرابورس فراهم شود تا قیمت این ۲ باشگاه  شفاف سازی شود.

خصوصی سازی سرخابی‌ها عزمی ویژه می طلبد  

فائقی درباره پیش بینی اش از واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی گفت: من از لحاظ اجرای واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی بدبین هستم چرا که کاری تاکنون صورت نگرفته است. خصوصی سازی سرخابی‌ها عزمی ویژه می‌طلبد و تا جایی که اطلاع دارم مشاور‌هایی برای ارزیابی دقیق این ۲ باشگاه به خدمت گرفته شدند که مقدمات واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی را فراهم کنند. به هر حال یا من بی اطلاع هستم یا عزمی برای این کار وجود ندارد و نسبت به واگذاری سرخابی‌ها خوش بین نیستم.

فائقی: واگذاری سرخابی ها در بودجه 98 پیش بینی شده است/ خریداران استقلال و پرسپولیس بدهی ها را تهدید نمی دانند

او درباره اینکه سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به صورت صددرصد به فروش می‌رسد، گفت: به هر حال باید سهام این ۲ باشگاه را به صورت صددرصد به فروش برسانند. البته مالکان اولیه این ۲ باشگاه هم در امر واگذاری مطرح هستند که باشگاه استقلال به علت اینکه وقف عام است مشکلی در این باره ندارد، اما بعضی‌ها ادعای مالکیت بر پرسپولیس را دارند و همین امر شاید در واگذاری سرخپوشان پایتخت خلل وارد کند.


بیشتر بخوانید:

سلطانی فر: امیدواریم تا پایان سال ۹۸ استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند

داوری: استقلال و پرسپولیس آماده واگذاری هستند

وزیر ورزش و جوانان: استقلال و پرسپولیس در دولت دوازدهم حتما خصوصی می‌شوند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار