باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ماجرای نمایندگانی که در مجلس هستند اما نیستند/ رای ندادن برای یک مشت «رای حلال»!

مشارکت نکردن تعدادی از نمایندگان مجلس در رای‌گیری‌های صحن علنی، بار‌ها تذکر رئیس جلسه را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صدای تذکر‌های پیاپی رئیس جلسه برای هر رای‌گیری درباره لوایح، طرح‌ها، مواد، تبصره‌ها و ... در فضا می‌پیچد؛ "آقایان و نمایندگانی که هنوز رای نداده‌اند، رای دهند. هنوز ۷۰ نفر رای خود را اعلام نکرده‌اند! ". بله اینجا مجلس شورای اسلامی است، جایگاهی که یکی از وظایف مهم وکلای ملت در آن تصویب قوانینی تاثیرگذار بر سرنوشت مردم و کشور است.

*وقتی تذکرات رئیس هم کارساز نیست!

تنها طی چند هفته گذشته در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداری بنا‌های تاریخی- فرهنگی بار‌ها لاریجانی رئیس مجلس و علی مطهری نایب رئیس دوم، در زمان اداره جلسه تذکرات فراوانی را به نمایندگانی که مشارکتی در رای‌گیری‌ها نداشتند، دادند و از آن‌ها خواستند تا رای خود را ثبت کنند. این تذکرات تاجایی پیش رفت که اسامی برخی از آن‌ها هم پشت تریبون اعلام شد.

«وقتی گوش نمایندگان بدهکار نیست» / تذکراتی که این روز‌ها گوشی برای آن بدهکار نیست/ بود و نبود نمایندگانی که فرقی ندارد/ شرکت نکردن در امر واجب، برای یک مشت رای حلال!/

به طور مثال ماده ۱۷ این طرح با ۱۴۹ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن تصویب شد یعنی تنها ۱۵۹ نفر رای خود را ثبت کردند یا ماده ۱۸ آن که ۱۶۹ نماینده در رای‌گیری شرکت کردند.

با بررسی جلسات صحن علنی مجلس شاهدیم همیشه نمایندگانی هستند که حتی در زمان تصمیم‌گیری درباره مسایل بسیار مهم و حیاتی برای ملت و کشور ضمن حضور در جلسه، به دلایل مختلف در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند، البته تعداد آن‌ها متغیر است و از ۱ نفر آغاز و به بالای هفتاد نفر هم می‌رسد. مثلا در زمان بررسی ماده ۲ طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا که یکی از مصوبات بسیار مهم اخیر مجلس است، ۱۸۲ نماینده از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در مجلس در رای‌گیری شرکت کردند (یعنی 28 نفر در این رای گیری شرکت نکردند).

همچنین در زمان رای‌گیری درباره لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن ۱۶۷ نماینده در رای‌گیری شرکت کردند (103 نفر در جلسه حاضر بودند اما رای نداند!) یا در زمان تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن تنها ۱۹۶ نفر رای خود را ارائه کردند (29 نفر رای نداند) و نمونه‌های بسیار دیگر.

*شرکت نکردن در امر واجب، برای یک مشت رای حلال!

سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از دلایل مهم عدم ارائه رای این وکلای ملت را ننشستن بر سر جای خود می‌داند و می‌گوید؛ مثلا وزیر یا معاون پارلمانی وی آمده و برخی از نمایندگانی هم که به دنبال رای حلال در منطقه خود هستند، در کنار صندلی آن‌ها مشغول صحبت و رایزنی می‌شوند تا بتوانند یکی از مشکلات حوزه انتخابیه‌شان را با گرفتن امضایی حل کنند.

وی تاکید می‌کند که برخی دیگر از نمایندگان در زمان رای‌گیری‌ها یا در آبدارخانه مشغول رایزنی هستند یا مجمع نمایندگان استانی آن‌ها در زیر محل ساعت جمع شده و جلسه می‌گذارند.

ابطحی در بخش دیگری از سخنان خود درباره علل عدم حضور و مشارکت برخی نمایندگان در رای‌گیری‌ها هم اظهار می‌کند که تعدادی دیگر از وکلای ملت اصلا در صحن علنی حضور ندارند و فقط تابلوی حضورشان روشن است!

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای حل این مشکل و افزایش مشارکت نمایندگان در بررسی مصوبات چه اقدامی می‌توان کرد، با خنده می‌گوید «هیئت رئیسه پارلمان باید تغییر کند و من رئیس بشوم که اینگونه هم نمی‌شود.»

«وقتی گوش نمایندگان بدهکار نیست» / تذکراتی که این روز‌ها گوشی برای آن بدهکار نیست/ بود و نبود نمایندگانی که فرقی ندارد/ شرکت نکردن در امر واجب، برای یک مشت رای حلال!/

* حضور در رای‌گیری‌ها حداقل وظیفه نمایندگی 

ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، دو موضوع را دلیل اصلی رای ندادن نمایندگان حاضر در صحن می‌داند و می‌گوید «ابتدا اینکه این نمایندگان رایشان به آن موضوع منفی است و زمانی هم که رای ندهند، منفی محسوب می‌شود، به طور مثال نماینده‌ای نزد رئیس یک کمیسیون یا وزیر یا معاون وی رفته و در حال انجام کاری است و می‌داند رای ندادن وی تاثیر منفی ندارد. البته عدم دقت و بی‌تعهدی هم دلیل دیگر رای ندادن برخی نمایندگان حاضر در صحن است.»

وی ادامه می‌دهد «یک سری طرح‌ها و لوایح خیلی مهم است و اکثریت نمایندگان در رای‌گیری شرکت می‌کنند اگرچه باز هم برخی به دلایلی رای نمی‌دهند، اما از سوی دیگر نماینده درباره یک موضوعی با خود می‌گوید چه رای بدهد یا ندهد تصویب می‌شود. اگر یک موضوعی لب مرز قرار بگیرد و با حتی یک رای نتواند تصویب شود آن زمان نماینده‌ای که در صحن حاضر بوده و در رای‌گیری شرکت نکرده از لحاظ شرعی و قانونی مسئول است زیرا سرنوشت یک مصوبه را تغییر داده است».

سروش اظهار می‌کند «اما باید در مجموع اعلام کرد که عدم مشارکت نمایندگان حاضر در صحن در رای‌گیری‌ها از دیدگاه مقام معظم رهبری و مردم بارها مورد انتقاد قرار گرفته است و حتی رهبری معظم در دیدار با نمایندگان مجلس بر لزوم نظم و مشارکت آنها در مجلس تاکید داشته است».

این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید می‌کند«حضور در رای‌گیری‌ها را می‌توان حداقل وظیفه نمایندگی دانست که باید به آن دقت شود، ما باید وظیفه اخلاقی، عرفی، شرعی، قانونی و ملی خود را که همان نظم، انظباط و گوش دادن و حرف زدن در مجلس است را انجام دهیم».

*طرح شفاف‌سازی که ذبح شد

گاهی این موضوع مورد اعتراض شدید برخی نمایندگان قرار می‌گیرد تا جایی که سال گذشته طرح مشترکی با عنوان طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان توسط حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و فتحی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در صحن علنی ارائه شد که به موجب آن تمامی آرای نمایندگان به طرح‌ها، لوایح، مواد و ... و همچنین اسامی نمایندگانی که مشارکتی در تصویب مصوبات نداشته باشند به صورت شفاف اعلام شود.

اما بعد از عدم تصویب یک فوریت آن، این طرح به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ارائه شد و در آنجا بعد از بررسی‌ها تنها به اعلام اسامی نمایندگانی که در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند، تنزل پیدا کرد! البته هنوز این طرح به صحن علنی مجلس برای بررسی و تصویب ارائه نشده است.

حاجی‌دلیگانی به عنوان یکی از طراحان طرح شفافیت آرای نمایندگان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن انتقاد از این موضوع می‌گوید «باید طرح دیگری به مجلس ارائه کرد، زیرا طرح خروجی کمیسیون تدوین آیین‌نامه از اهداف اصلی ما بسیار دور شده است».

*هیئت رئیسه به دنبال اصلاح آیین‌نامه داخلی

اما بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، دلیل اصلی رای ندادن برخی نمایندگان حاضر در صحن را منفی بودن آرای آنها می‌داند و می‌گوید: چندین بار این مسئله در جلسه هیئت رئیسه مطرح شده است و باید به نحوی ساماندهی شود تا نمایندگان حاضر در جلسه رای خود را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: به نحوی آیین نامه داخلی مجلس باید اصلاح شود که تا الان کمیسیون تدوین آیین نامه موفق به اصلاح این قانون نشده است. 

حال این سوال پیش می‌آید، چرا چنین طرحی که در برهه‌ای از زمان یعنی از مرداد ماه سال گذشته با هدف ایجاد شفافیت و پارلمان شیشه‌ای جوی امیدبخش را در فضای مجازی و افکار عمومی به راه انداخته بود، اکنون در لابلای صف طرح‌ها و لوایح جا خوش کرده است؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۹:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
تمام مشکلات ما از وضع رای دادنمونه این 24 میلیون نفر ما رو بدبخت کردن تو این چند سال وضعیت اقتصادی به شدت افت کرده وضعیت فرهنگی که هیچی هر روز یه فیلمی از مدارس درمیاد تو دانشگاه اسلامی به خانم محجبه لگد میزنن چه بگم واقعا چه کار میشه کرد جز صبر
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۳:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
باید برنامه ایی پیاده شود که هر کس که رای میدهد و نمی دهد مشخص شود حتی نشان دهد که چه کسی چه رای داده است مثل سازمان ملل که هر کشوری که رای مثبت میدهد نوشته میشود و هر کشوری رای منفی و ممتنه هم میدهد قید میشود این برنامه باعث میشود که نمایندگان در وظایف خود حاضر باشند
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۳:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
این مجلس اصلا و بهیجوجه آن مجلسی نیست که بقول فرمایش امام راحل*مجلس در راس امور است*این مجلس ققط قانون بدون‌پشتوانه تصویب میکند،بدون نظارت و فقط دنبال باندبازی وجناح بازی است.(بعنوان نمونه چندساله قانون حمایت ازمعلولان تصویب شده ولی دریغ از اجرا)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
ان شالله ملت در انتخابات اتي مجلس با بصيرت انتخاب کنن
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۴۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
انتشار اسامی بهترین راه حله !! منظورم رای نیست . منظورم کسانی که شرکت نمیکنن. اینها پس برای چی تو مجلس هستن و برای چی انتخاب شدن وبرای چی دارن اینهمه حقوق ومزایا میگیرن و....!! چرا برخورد باهاشون نمیشه ؟ یعنی اگه کشورهای دیگه هم بود همینطوری سرسری با یه تذکر تموم میشد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
انتخابات همه جو گیر میشن با یه دروغ اگه فلانی بیاد چنین و چنان میشه مردم هم از ترس روسری پوشیدن فورا همینارو انتخاب میکنن
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۱:۳۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
والله ! کار نماینده ای که در مجلس حاضر نمی شود و یا در رای گیری ، شرکت نمی کند ، درست نیست ! چرا کسی برخورد نمی کند ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۱:۳۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
باسلام واقعا جای تاسف دارد ، بااین اوصاف از بچه های مدرسه چه انتظاری هست که بموقع در کلاس حضور داشته باشند
این آقایان ادعای خیلی زیادی دارند
از مجلسی که نماینده اینقدر قلدری بکند که در مجلس حاضر نشود وبا مشارکت در رای گیری نکند
از مردم عادی چه انتظاری است که به قانونی که چنین نماینده ای تصویب کرده تمکین کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
از شفافیت برای مردم میترسین؟؟
United Arab Emirates
سید حسین کاظم پور
۱۰:۵۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
باید رای نمایندگان علنی باشد چون وکیل مردم هستند و باید در برابر رای خود پاسخگو باشند
واگر رای آنها مانند حالا مخفی باشد دیگر جایی برای پاسخگو بودن آنها وجود ندارد
-
علی
۱۰:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
وقتی به جلسات مجلس شورای اسلامی درقاب تلوزیون نگاه می کنم به یادبچه گی خودم می افتم خیلی منظم مرتب نیستند. یکی باتلفن همراه،دیگری درحرکت، آن یکی صحبت بادیگران، خلاصه دریک نگاه بی نظم ترین مجلس، مجلس ماست
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۹:۵۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
باید در مورد رای ها شفاف سازی بشود و مشخص شود هر نماینده در جلسات مجلس رای داده، نداده، رای آن موافق بوده یا مخالف و یا ممتنع. نتایج آن هم بر روی سایت منتشر شود. به این صورت مردم می توانند بر نماینده خود نظارت داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
عجبااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
چي بگه آدم اخه از دست اينا به کجا پناه ببره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
به خداپناه ببردیگه نبایدبه اینجورادمارای داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
هیچ کدوم از نمایندگان این دوره ، دوره بعد رای نخواهد آورد این مجلس ناکارآمد ترین مجلس ایران بود و مردم هم اینو فهمیدند بنابراین نمایندگان آخرین سال حضورشان در مجلس را تجربه خواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
دوباره به همینا رای میدن حالا ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
بله متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
باید قانونی تصویب بشه!!!!!!!!!!!!!! که اگر نماینده ای سه باز رای نداد عزل و توبیخ بشه اینجوری میشه اصلاح کرد.
هم اینکه بهتره بگی:
به جای رای حلال دنبال پول کثیف اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
ملت عزيز التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
ملت بزرگ ایران تنها بصیرت و دقت در رأی دادن کشور را از این همه مشکلات رها می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
از ماست که بر ماست
Latvia
ناشناس
۰۴:۳۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
علي برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۰۴:۱۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
اسامی آنها را مشخص کنید مردم شهرشان رسیدگی می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
چرا اخراج نميشن اينا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
علی برکت الله تومجلس هواشونودارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
وای بر مردمی که ابن جور آدمها را برای مجلس رای دادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
تقصیر ماست که به هرکسی رای میدیم ما مردم تا زمانی که اشتباه رای بدیم وضعیت کشور همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
چرا یک دانش اموز بی انضباط از مدرسه اخراج میشود؟چرا یک کارمند متخلف به هیات تخلفات معرفی وبا وی برخورد میشود؟چرا یک کارگر خطاکار را از کار بیکار میکنند؟و...مجلس که خود قانونگذار است چطور نمیتواند برای معضل رای ندادن اینگونه نمایندگان راهکاری پیدا کند.بنظر میرسد با چند بار تذکر شفاهی سپس کتبی اسامی انها رسانه ای ودر صورت تکرار از نمایندگی عزل گردند.همانطور که بقیه مسولین در صورت خطا برکنارمیشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
بله آقايان يا خواب تشريف دارن يا دارن با موبايل بازي ميکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
نمايندگان مجلس اصلا مردمي نيستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
درود بر شما
United Arab Emirates
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
چون رایشان مخفی است و باید در مجلس رای علنی باشد و مردم بدانند چه کسانی به چه مصوبه ای رای داده اند
Netherlands
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
واقعا که
Netherlands
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
اين دوره از مجلس هيچ انتظاري ندارم چون اصلا کارآمد نبودن
Poland
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
وقتی داشتی به لیست رای میدادی باید فکرش را میکردی!
United States of America
کریما
۰۰:۴۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
مجلسی که شفافیت نداره بهتر از این نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
مردم انتخاب کردند
آخرین اخبار