خروج انصارالله یمن از بنادر نشان دهنده پایبندی به توافق استکهلم است

محمد البخیتی، عضو ارشد انصارالله یمن درباره عقب نشینی نیرو‌های انصارالله از ۳ بندر کلیدی این کشور، گفت این اقدام بر اساس توافقنامه استکهلم بود.

عقب نشینی انصارالله یمن از بنادر نشان دهنده پایبندی به توافق استکهلمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، محمد البخیتی، عضو ارشد انصارالله یمن درباره عقب نشینی نیرو‌های انصارالله از ۳ بندر کلیدی این کشور، گفت: «عقب نشینی که امروز نیرو‌های انصارالله یمن داشتند در چارچوب توافقی بود که بیش از دو ماه پیش منعقد شد و طی آن تصمیم گرفته شد که انصارالله یمن، نیرو‌های خود را از ۳ بندر کلیدی الحدیده، سلیف و راس عیسی خارج کند. این اقدام بر اساس توافقنامه استکهلم می‌باشد.»

محمد البخیتی تاکید کرد: «توافقنامه استکهلم الزاماتی برای دو طرف دارد، اما متاسفانه طرف مقابل به توافق استکهلم پایبند نیست و کارشکنی می‌کند. در طول دو ماه گذشته تلاش‌هایی برای اقناع طرف مقابل برای پایبندی به توافق استکهلم انجام شد، اما متاسفانه مزدوران متجاوز حاضر به اجرای این توافقنامه نشدند سپس انصارالله یمن تصمیم گرفت که بصورت یکجانبه از ۳ بندر کلیدی یمن عقب نشینی کند تا پایبندی خود به توافقنامه استکهلم و عدم پایبندی متجاوزان به توافق استکهلم را نشان دهد. مزدوران، خود را نیرو‌های مقاومت اعلام می‌کنند این در حالی است که مقاومت به نیرو‌هایی اطلاق می‌شود که در مقابل اشغالگری می‌ایستند.»

عضو ارشد انصارالله یمن درباره تاخیر در عقب نشینی از ۳ بندر مهم یمن گفت: «ما به دلیل لجبازی و عدم پایبندی طرف مقابل به توافق استکهلم تاریخ مشخصی را برای عقب نشینی از این ۳ بندر تعیین نکردیم. حتی کشور‌های عضو ائتلاف سعودی ضد یمن و مزدوران داخلی، قانونی بودن حکومت عبد ربه منصور هادی را قبول ندارند. رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن اکنون نمی‌تواند حتی به عدن باز گردد.»

البخیتی درباره این ادعا که گفته شده نیرو‌های انصارالله یمن از ۳ ساحل کلیدی یمن عقب نشینی نکرده اند بلکه در لباس‌های دیگر و بعضا به عنوان گارد ساحلی همچنان در این بندر‌ها حضور دارند گفت: «این سخنان صحیح نیست این اقدامی که انجام شد بر اساس توافق استکهلم بود.»

عضو ارشد انصارالله یمن گفت: «اقدام نیرو‌های انصارالله یمن در عقب نشینی از ۳ بندر یمن نخستین گام بود. بر اساس توافق، نیرو‌های انصارالله یمن باید ۵ کیلومتر عقب نشینی کنند و در مقابل نیز نیرو‌های متجاوز باید ۱ کیلومتر از "سیلو‌های دریای سرخ" که انبار‌های سازمان برنامه جهانی غذا در آن واقع شده است عقب نشینی کنند.»

وی افزود: «شایسته است که دو طرف به تعهدات خود پایبند باشند و نیرو‌های متجاوز به جای شک در آنچه که انصار الله انجام داده بهتر است اقدام عملی در راستای تعهدات خود انجام دهند.»

محمد البخیتی در پاسخ به این سوال که چطور می‌تواند به صلح امیدوار بود در حالی که شما دولت مستعفی یمن را مزدور خطاب می‌کنید: «ما آن‌ها را مزدور می‌خوانیم، چون آن‌ها نه تنها ضد کشور توطئه کردند بلکه دست در دست بیگانگان در مقابل مردم یمن ایستادند و مردم یمن را کشتند.»

عضو ارشد انصارالله یمن درباره بازآرایی نیرو‌ها گفت: «طبیعتاً بازآرایی نیرو‌ها با هماهنگی سازمان ملل صورت خواهد گرفت. اکنون ۳ گروه از فرستاده‌های سازمان ملل در ۳ بندری که نیرو‌های انصارالله از آن عقب نشینی کرده اند حضور دارند. هدف اصلی از توافق الحدیده کاستن از درد‌ها و رنج‌های مردم الحدیده است چرا که آن‌ها اکنون به بهانه اینکه انصارالله یمن از بندر الحدیده سلاح وارد می‌کند این بندر را بسته اند، اما عقب نشینی ما از این بندر و حضور گروه‌های سازمان ملل همه این بهانه‌ها را از آن‌ها می‌گیرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار