سی‌ان‌بی‌سی بررسی کرد؛

چین چگونه تعرفه‌های آمریکا را تلافی می‌کند؟

پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به بررسی گزینه‌های پیش‌روی چین برای تلافی تعرفه‌های آمریکا پرداخت.

سی‌ان‌بی‌سی: چین چگونه تعرفه‌های آمریکا را تلافی می‌کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان بی سی، کارشناسان بر این باورند که پکن گزینه‌های زیادی برای تلافی افزایش تعرفه‌ کالا‌های چینی از سوی آمریکا دارد. جدیدترین دور مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن روز جمعه بدون حصول هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

این در حالیست که دو برابر شدن نرخ تعرفه‌های ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی که به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا انجام شده است بر این مذاکرات سایه انداخته است.

وزارت بازرگانی چین به محض اعمال تعرفه‌های جدید اعلام کرد با این اقدام آمریکا مقابله خواهد کرد. این وزارت خانه اعلام نکرد دقیقاً چه تصمیمی دارد، اما گفت از روندی که در جریان است عمیقاً متاسف است.

کارشناسان در مصاحبه با سی ان بی سی واکنش‌های احتمالی چین و تاثیر آن‌ها بر آمریکا را بررسی کردند.

«سوزان شیرک» دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت کلینتون در این باره گفت: «به نظر من چین به مناسب‌ترین شکل می‌تواند اقدام آمریکا را تلافی می‌کند و تنها واردات را هم هدف نمی‌گیرد. از آنجایی که رئیس جمهور ترامپ به صادرات محصولات کشاورزی و کشاورزان از لحاظ سیاسی به شدت اهمیت می‌دهد، چین این دو را هدف می‌گیرد».


         بیشتر بخوانید:


شیرک افزود احتمالاً پکن فشار بر شرکت‌های آمریکایی که در چین فعالیت می‌کنند را افزایش می‌دهد و سرعت اقدامات بانکی مربوط به واردات را کاهش می‌دهد. این مقام آمریکایی که در حال حاضر در دانشگاه کالیفرنیا خدمت می‌کند، می‌گوید: «به نظر من هر اقدامی عادلانه است و نبود اقدام تلافی جویانه‌ای از سوی چین برای من غافلگیرکننده خواهد بود».

به گفته تحلیگران، اقدام دیگری که پکن می‌تواند انجام دهد کاهش ارزش ارز است. کاهش ارزش یوان به نفع صادرات چین است و تاثیر منفی تعرفه‌های آمریکا را کاهش می‌دهد.

«بو ژوآنگ» اقتصاددان ارشد چین در شرکت تحقیقاتی تی‌اس لومبارد روز جمعه در یادداشتی نوشت: «از دیدگاه ما پکن در مسئله ارز به واشنگتن برتری دارد». از نظر این اقتصاددان، افزایش دوباره تعرفه‌ها و شرایط دیگر باعث می‌شود که بانک مرکزی چین با کاهش ارزش یوان در نیمه دوم سال موافقت کند.

«سیما شاه» یک استراتژیست ارشد در شرکت «پرینسیپل گلبال اینوسترز» در یادداشتی هشدار داد: بانک مرکزی چین ممکن است از کاهش ارزش یوان به روش‌های مختلفی برای تلافی اقدامات آمریکا استفاده کند. اما این کار علاوه بر تحریک خشم ترامپ باعث تضعیف یوان می‌شود که ممکن است به خروج ارز از کشور بیانجامد و تلاش‌های پکن برای باز کردن اقتصادش را بر باد دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار