رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد؛

ایجاد ساختار‌های مناسب پیشگیری و مدیریت بحران در وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها برای کاهش اثرات بلایای طبیعی

نجار گفت: ایجاد ساختار‌های مناسب پیشگیری و مدیریت بحران در وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها به عنوان جوامع محلی و دستگاه‌های ذینفع برای کاهش اثرات بلایای طبیعی تأکید کرد.

لزوم عکس العمل جامعه جهانی به اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی/ ممانعت آمریکا از جذب کمک‌های بشردوستانه برای آسیب دیدگان از سیلبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که در رأس هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ششمین اجلاس مجمع جهانی کاهش خطرپذیری سوانح در شهر ژنو سوئیس سفر کرده است، در سومین روز این کنفرانس در سالن اصلی به سخنرانی پرداخت.

نجار ضمن تشکر از از میهمان نوازی‌های صمیمانه دولت و مردم کشور سوئیس گفت: از تلاش‌های دفتر سازمان ملل متحد برای کاهش خطر بلایا (UNDRR) در برگزاری اجلاس قدردانی کرده و برای شما جناب آقای رئیس و همکاران خود آرزوی موفقیت دارم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلیل مواجه بودن باحوادث بزرگ و متعدد طی دهه‌های اخیر همواره از ابتکارات جهانی برای کاهش خطرپذیری سوانح استقبال کرده و دراجرای چارچوب سندای برای کاهش خطرپذیری و ایجاد برگشت پذیری، اهتمام ویژه‌ای مبذول داشته است و در این راستا نسبت به بازنگری ساختار مجمع ملی کاهش خطرپذیری سوانح گام‌های های بسیار سازنده‌ای برداشته است.

رییس هیات اعزامی کشورمان به ژنو با اشاره به در دستور کار بودن تهیه طرح جامع کاهش مخاطرات توسط سازمان مدیریت بحران کشور قرار گفت: با هدف شناسایی انواع مخاطرات طبیعی در گستره سرزمینی ایران و تهیه نفشه‌ها واطلس این مخاطرات و نیز تدوین و اجرای برنامه‌های کاهش خطر انجام می‌شود و طی سال‌های اخیر تهیه طرح‌های جامع سه گانه کاهش خطرپذیری زلزله، سیل و خشکسالی کشور با همکاری وزارتخانه‌های تخصصی ذی‌ربط در اولویت انجام اقدامات قرار گرفته است.

نجار تاکید کرد: به دنبال تصویب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، سطح مدیریت حوادث به "شورای عالی" به ریاست رئیس جمهور، متشکل از وزرای کلیدی ارتقا یافته است.

معاون وزیر کشور به ایجاد ساختار‌های مناسب پیشگیری و مدیریت بحران در وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها به عنوان جوامع محلی و دستگاه‌های ذینفع اشاره کرد و گفت: توسعه مراکز آموزشی به منظور پرورش نیروی انسانی متخصص و نهادینه کردن مفهوم کاهش ریسک در جامعه، ایجاد شبکه‌های لرزه نگاری و به روز کردن شبکه شتاب نگاری و سایر شبکه‌های لرزه‌ای در کشور و گنجاندن مفاهیم مدیریت بحران در کتب درسی دانش آموزی و دانشگاهی از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران در کاهش اثرات بلایای طبیعی است.


بیشتر بخوانید: نجار: رفع تحریم‌ها خسارت ناشی از حوادث را کاهش می‌دهد


رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور بر محوری بودن همکاری‌های منطقه‌ای در چارچوب سندای تاکید کرد و اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور‌های عضو اکو، تعهد خود را برای کاهش خطرپذیری سوانح و اجرای اولویت‌های منطقه‌ای اعلام کرده است. در اجلاس گروه کارشناسی اکو در تهران با کمک اسکاپ پیش نویس چارچوب منطقه‌ای کاهش خطرپذیری سوانح به عنوان نقشه راه اجرای چارچوب سندای تهیه و در اجلاس استانبول به تصویب رسیده است.

معاون وزیر کشور افزود: در یک اقدام منطقه‌ای دیگر مقر دائمی مرکز منطقه‌ای مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) با حضور مقامات بلند مرتبه جمهوری اسلامی ایران و اسکاپ، سال گذشته در تهران افتتاح شد تا همکاری کشور‌های منطقه برای پیشگیری از مخاطرات در دستور کار قرار گیرد.

نجار در ادامه به استقبال مقامات ملی و استانی کشورمان از آغاز به کار مجمع ملی کاهش خطرپذیری سوانح جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این امر موجب تشویق بیشترما برای استمرار بخشیدن فعالیت‌ها و به کارگیری توان علمی کشور در دستیابی به ۷ هدف تعیین شده در چارچوب سندای است. تشویق سایر بخش‌ها به همکاری در زمینه فرهنگ سازی و افزایش ضریب نفوذ دیدگاه‌های چارچوب سندای در برنامه‌های کاهش خطرپذیری سوانح و توسعه از رویکرد‌هایی است که مجمع ملی برای تضمین مشارکت هرچه مطلوب‌تر ذینفعان به دنبال آن است.

رئیس هیات اعزامی کشورمان درباره اولویت‌های اقدام توسط دبیر خانه مجمع ملی با همکاری و هماهنگی کلیه دستگاه‌های کشوری تصریح کرد: در قالب یک برنامه دوساله و بر اساس ۴ اولویت تعیین شده در چارچوب سندای تهیه گردیده است. در این برنامه بروز رسانی استراتژی کشوری برای کاهش خطرپذیری سوانح نیز در برنامه گنجانده شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های اخیر از ۲۱ مارس ۲۰۱۹ که مصادف با آغاز سال نو ایران است با سوانح متعددی روبرو بوده است، تصریح کرد: حادثه سیل در ۲۵ استان کشور نمونه بارزی از این گونه سوانح است. گستردگی بارش ها، تاکنون درکشور ما بی سابقه بوده است، به گونه‌ای که حدود دو سوم پهنه سرزمینی کشور را به صورت هم زمان ویا بازه زمانی کوتاه مدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۲۳۵ شهر و ۴۳۰۴ روستا متأثر از سیلاب‌ها بوده است که تعداد حدود ۷۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب و بیش از صد هزار واحد مسکونی دچار خسارت شده است.

نجار خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با برنامه ریزی از قبل طراحی شده با بکارگیری ظرفیت‌های ملی و محلی خود از جمله دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های نظامی و انتظامی، ارتش و بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشارکت آحاد جامعه در مدت محدود عملیات امداد و نجات و اسکان اضطراری آسیب دیدگان اقدام کرد و با تخلیه بیش از ۲۵۰ هزار نفر در مناطق تحت تأثیر توانست با کمترین تلفات جانی نسبت به ساماندهی موقت مناطق آسیب دیده اقدام کند.

معاون وزیر کشور در پایان سخنان خود در ششمین اجلاس مجمع جهانی کاهش خطرپذیری سوانح به بد عهدی آمریکا در قبال کمک رسانی به حادثه دیدگان از سیل اخیر در کشور اشاره کرد.

وی گفت: در جریان این حادثه متاسفانه دولت امریکا با اعمال سیاست‌های محدود کننده از جمله تحریم بانکی جمعیت هلال احمر ایران، محدودیت‌های زیادی برای کمک رسانی بین المللی حتی از طریق فدراسیون‌های هلال احمر و صلیب سرخ جهانی فراهم کرد. جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از کمک‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی معتقد است کلیه امور بشردوستانه باید در مسیر صحیح و با رعایت اصول و معیار‌های جهانی از جمله بیطرفی و بی غرضی و به دور از تحریم‌های ناعادلانه جریان یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مدیریت بحران ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار