هدیه عروس باغ های ایرانی در کاشان به گردشگران در روز جهانی موزه

معاون مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان، به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بازدید از مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان و دیگر مجموعه های تحت پوشش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان کاشان، امروز رایگان است.

مهران سرمدیان، معاون مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بازدید از بنا‌های تاریخی تحت پوشش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان کاشان شامل مجموعه جهانی تاریخی باغ فین کاشان، خانه تاریخی بروجردی‌ها و محوطه باستانی سیلک امروز ۲۸ اردیبهشت ۹۸ برای عموم به صورت رایگان است.

وی با اشاره به بازدید سردار رحمت اللهی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری کشور از مجموعه جهانی باغ موزه فین کاشان گفت: موزه ملی باغ فین در مجموعه‌ی جهانی باغ فین در درون شهر کاشان جای گرفته است.

به گفته سرمدیان، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، ساختمان موزه ملی با زمینی به اندازه‌ی ۷۰۰ مترمربع و زیربنای ۵۷۰ مترمربع در گوشه‌ی غربی مجموعه‌ی تاریخی باغ فین و در پایان یکی از دو محور اصلی آن جای گرفته است.


تاریخچه تاسیس و آثار موزه ملی کاشان


سمیه فرهادی، سرپرست مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان، نیز در ادامه این گفتگو افزود: موزه بر روی ویرانه‌های خلوت نظام الدوله صدر اِصفهانی که داماد فتحعلی شاه و فرمانروای شهر کاشان در سال ۱۲۴۲ قمری بوده ساخته شده است.

وی، با اشاره به اینکه این ساختمان به توجه به شرایط نابسامان سیاسی دوره‌ی مظفرالدین شاه و ناتوانی پادشاهی مرکزی و به قدرت رسیدن یاغیان در منطقه‌ی کاشان رها و سپس ویران شد افزود: در سال ۱۳۳۷ خورشیدی به پیشنهاد و فراخوانی محمد تقی مصطفوی، مدیرکل باستان شناسی کشور و با حضور افراد سرشناس و فرهنگ دوست کاشانی و نَطنزی از جمله احمد مدیرنراقی در تهران، انجمنی با نام انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان پدیدار شد.

به گفته وی، ساخت سازه موزه ۵ سال به درازا کشید و در سال ۱۳۴۶ گشایش یافت.

مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی کاشان، تصریح کرد: ساختمان موزه دارای دو طبقه همکف، زیرزمین و یک ایوان یکپارچه در گوشه‌ی جنوبی، غربی و شمالی با ستون‌های متعدد می‌باشد که این ایوان چند سال پس از ساخت موزه به وسیله استاد ابوالقاسم قلمانی ساخته شده و به سازه‌ی موزه افزوده شده است.

فرهادی، افزود: طبقه همکف با فضا‌های گوناگون بخش اصلی و نمایشگاهی موزه را تشکیل می‌دهد و فضای میانی موزه با سقف گنبدی و چهار نورگیر در چهار سوی آن، پوشانده شده است.

به گفته وی، طبقه زیرزمین نیز به مخزن موزه اختصاص دارد.
وی اظهارداشت: از نماد‌های معماری ایرانی – اسلامی و به گونه‌ی آشکار از نورگیر‌های خانه‌ی تاریخی بروجردی در معماری موزه پیروی شده است.

فرهادی، افزود: موقت بسته شدن موزه را در سال ۱۳۸۵ برای ساماندهی و بِهسازی، آن یادآورشد و گفت: در این طرح نسبت به جایگزینی کف فرش بام و عایق بندی کردن آن، کف فرش تازه درون فضای موزه، اجرای سقف کاذب، رنگ کاری بدنه‌های درونی، ساخت درب سنتی چوبی اقدام شد.

وی گفت: همچنین موزه به سیستم دوربین مدار بسته مجهز و پس از پایان طرح ساماندهی، موزه در نخستین روز سال ۱۳۹۰ بازگشایی شد.


تشریح آثار موزه و بخش‌های آن


به گفته وی، برخی از اشیاء موزه از سوی هنرمندان و افراد دوستدار منطقه کاشان و شهر‌های پیرامون پیشکش شده و برخی از سوی موزه ملی، موزه هنر‌های تزئینی آماده شده است.

سرپرست مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان، گفت: با نگرش به اشیای موزه به ۵ بخش باستان شناسی، دوران اسلامی، بافتنی‌ها و پارچه‌ها (:منسوجات)، نوشته‌ها (:کتابت) و نسخه‌های خطی و معاصر بخش بندی شده است.

فرهادی، افزود: بخش باستان شناسی (بخش اول) مربوط به پیش از تاریخ و دوران تاریخی است که در این بخش شماری آثار سفالی و فلزی کشف شده از تپه‌های باستانی سیَلک کاشان که در جریان کاوش‌های پروفسورگِریشمَن و دکتر ملک شهمیرزادی کشف شده بود به نمایش گذاشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه همچنین آثاری از تپه اسماعیل آباد قزوین، تپه‌ی خوروین قزوین، آثار مفرغی لرستان و دشت خوزستان در بخش اول موزه به نمایش گذاشته شده است گفت: در بخش دوم مربوط به دوران اسلامی، آثار دربرگیرنده سفال‌های لعاب دار ساده و رنگی کاشان، گرگان، آثار فلزی دوره ایلخانی و صفوی، آثار سنگی و آوَند‌های (ظروف) شیشه‌ای زیبا و شماری کاشی با لعاب فیروزه‌ای و زرین فام که وابسته به کاشان و خاندان ابوطاهر است، به نمایش گذاشته شده است.

به گفته وی، بخش سوم شامل بافتنی‌ها و پارچه‌ها (منسوجات) کاشان در دوره صفوی و قاجاری از مرکز‌های مهم پارچه بافی ایران به شمار می‌آمد.

فرهادی افزود: پارچه‌های مخمل و زری بافی از جمله منسوجاتی بودند که در کاشان بافته شده و به منطقه‌های دیگر فرستاده می‌شد که در این بخش نمونه‌هایی از پارچه‌های مخملی و زری بافت قدیم و نو دیده می‌شود.

وی، بخش نوشتاری و نسخه‌های خطی را شامل نسخه‌ها و مرقعات گرانبهایی از دوره‌های گوناگون و با خطوط گوناگون به نمایش گذاشته شده دانست و گفت: در این راستا می‌توان به چند نمونه از فرمان شاهان قاجاری و دبیره و تذهیب بسیار زیبا و توانمند بر روی کتاب‌های قرآن اشاره کرد.

به گفته وی، در بخش معاصر نیز آثار موجود در برگیرنده شماری گلدان لعاب و دار نقش دار با نگاره‌های (تصاویر) شخصیت‌های داستان‌های کهن ایران، کاشی‌های معرق، کاشی مشبک، کار‌های خاتم کاری استاد صنیع الخاتم و چند هنرمند دیگر که کار‌های خود را به گنج خانه پیشکش کرده اند، به نمایش گذاشته شده است.

شایان ذکر است: مجموعه جهانی باغ فین کاشان به عنوان عروس باغ‌های ایرانی در نوروز امسال رتبه نخست بازدید‌های گردشگران از آثار تاریخی در استان اصفهان و رتبه سوم بازدید‌های گردشگران از بین آثار کشور پس از مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه و تخت جمشید را در شیراز کسب کرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار