باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات مبتذل اینستاگرامی زیر سایه عدم نظارت مسئولان +فیلم و تصاویر

عدم نظارت بر محتوای شبکه‌های اجتماعی موجب گسترش فساد، فحشا و استفاده ابزاری زنان در تبلیغات اینستاگرامی شده است.

تبلیغات خارج از عرف در اینستاگرامبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها در دنیای مجازی هستند کسانی که به بهانه خنده محصولاتی را به کاربران معرفی می‌کنند؛ از عطر گرفته تا لباس. حالا این تبلیغات راه اصلی خود را به بیراهه کشانده‌اند؛ این بار آنها به معنای حقیقی زن را یک کالا معرفی می‌کنند چراکه زنان برای عرضه بهتر کالاها باید زیبایی‌های دیکته‌شده را به دست آورند تا جذاب‌تر شوند اما باید بدانیم این تبلیغات بسیار وقیحانه ارزش یک زن را به افول می‌کشاند.

فراخوان کسب‌وکار در اینستاگرام بسیار زیاد دیده می‌شود، کافیست یک جستجو کوچک در این شبکه مجازی داشته باشید تا متوجه شوید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم. اگر لابلای صفحات اینستاگرام جستجو کنید قطعاً بیشترین صفحه‌هایی که رصد می‌کنید از این دست است.

بدون هیچ رد و نشانی یک‌سری مخاطب را با ترفندهایی جذب می‌کنند؛ فارغ از آنکه بدانند با چنین ترفندها و روش‌هایی ارزش انسانی را به نابودی می‌کشانند.

تبلیغات خارج از عرف در اینستاگرام

چندی پیش بود که انتشار یک ویدئوی تبلیغاتی از یک شرکت شکلات‌سازی سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. این تیزر تبلیغاتی مرزهای شرع و عرف را جابه‌جا کرده بود و محتوای آن را می‌توان کاملاً خارج از عرف و موازین شرعی دانست. تصاویر این ویدئو به‌ نحوی بود که توجه هیچ بیننده‌ای به تبلیغ شکلات جلب نمی‌شود و تنها جلوه‌های بصری هنرپیشه زن به چشم می‌آید. پیگیری‌هایی که از معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری انجام شد تنها به جمله «احتمالا از نظر کارشناسان ما، چنین تبلیغی اصلاً استفاده ابزاری از زنان تلقی نشود و حتی در غیر این صورت هم کاری از ما ساخته نیست، چرا که ما قانون‌گذار نیستیم.» ختم شد.

 این ویدئو سبب شد کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام را محکوم کرده و از وزارت ارشاد بخواهند در نوع تبلیغات در فضای مجازی ورود کند و به اصطلاح فیلترهایی برای این نوع تبلیغات قرار دهد. اگرچه حضور و ایفای نقش زنان در تیزرهای تبلیغاتی امری رایج و عادی بوده و همواره در بسیاری از آگهی‌های تلویزیون نیز شاهد آن هستیم، اما تبلیغات مدنظر اخیر تفاوت فاحشی با دیگر تیزرهای تبلیغاتی دارد. این موضوع جدید به قدری تأسف برانگیز شده که دیگر کار از گوشزد و فیلتر گذشته است.

در ویدئوی زیر یکی از همین تبلیغات مبتذل اینستاگرامی را مشاهده می‌کنید.

فیلمی که در آن جاذبه‌های فیزیکی زنان نمایش داده می‌شود تا شاید بدین وسیله مخاطب ترغیب به خریدن اکستنشن شود. در واقع این زنان می‌گویند: «ببینید ما چقدر زیبا  هستیم، پس هرچه سریعتر این اکستنشن را تهیه کنید.» موضوع این‌گونه استفاده از جنس زن نه فقط در این تبلیغات بلکه در تبلیغات دیگر نیز به وفور دیده می‌شود. اما نوع تفکر این زنان چیست که  پیشنهاد ایفای چنین نقش‌هایی را قبول می‌کنند. چگونه زنانی که خود را مستقل و برابر با حقوق مردان می‌دانند چنین پیشنهادهای ابزاری را می‌پذیرند؟ چرا باید تبلیغات به سمتی سوق کند که زنان را با در پیش گرفتن جنگ روانی مجاب کند با تجهیزاتی خود را شبیه زنان بدکاره جلوه دهند. آیا این در یک کشور اسلامی صحیح است؟ چرا باید معیار جوانان با اینگونه تبلیغات رو به زوال رفته و تغییر کند. دقیقاً از چه زمانی معیار انسان‌ها برای یکدیگر چهره افراد شده است؟ مگر همیشه سخن از آن نبود که سیرت ماندگار است؟ پس چرا به جای تکمیل و ارتقا بخشیدن ذات و سیرت باید به فکر صورت برای تحریک و گمراه کردن دیگران بود؟ کسانی که همواره مدعی حقوق از دست رفته زنان هستند، چشمان‌شان را مقابل این تبلیغ مبتذل بسته‌اند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با ارائه تعبیری جالب در ارتباط با ایـنترنت، در دیـدار بـا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در 26 آذر 1381 می‌فرماید: «اینترنت، یکی از نعم بزرگ الهی است؛ اما در عـین حـال، یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دَم و خطرناک... اینترنت، الآن مثل یک جـریان افـسارگسیخته اسـت... این، مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده اش کو؟ بگویند سفارش کـرده ایم آهـنگر قلاده را بسازد!» 

رهبر فرزانه انقلاب وضعیت نابسامان اینترنت و پایگاه های اینترنتی را به مسئولان مربوطه یادآوری کردند و خواستار کـنترل و پالایـش پایـگاه‌های مخرب و برخورد با تخلفات اینترنتی در رأس اولویت‌های فـرهنگی شـدند. حالا باید دید و منتظر ماند که چه سدهایی به وجود خواهد آمد تا  چنین ناهنجاری‌هایی را مانع شود.

گزارش از سارا کیا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
چرا همه تصاویر و ویدیو ها پر شده از زنها؟اصلا چرا همه چی رو به زنها ربط میدن؟این روزها همه جا پر شده از زنهای بد حجاب و بی حجاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
نگاه ابزاري به زن بيشترش خود زنا باعث ميشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید فیلترش بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
توروخدا این اینستاگرام را هر چه سریع فیلتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
والا من تو اینستاگرام زیاد نیستم و نمیدونم چه خبره منتها یجا شنیدم شغل برخی آقایان مانکن مغازه هست با این تفاسیر ما فقط نباید به مشکل بانوان بسنده کنیم که این یک مشکل ریشه ای فرهنگی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
هر روز یه معضل
چرا مسعولین اینقد بی خیالن ؟؟؟
فقط حقوق نجومی میگیرن و ابراز تاسف میکنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر قانون جامعی در اینمورد باشه و اجرا هم بشه دیگه شاهد به ابتذال رفتن فضای مجازی نیستیم . قانون و سختگیری در اجرای قانون و مجازات قانون شکن
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۹:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
مگر ما حججی ها ندادیم.

پس این چه اوضاعی است.

چرا مراجع سکوت کردن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید فضای مجازی در کل فیلتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
استفاده ابزاري از زنان محکوم است
-
ناشناس
۱۲:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
علی برکت ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
معلوم نیست مسؤولان تو این کشور چکار میکنن وقتی همه چی رو رها کردن به حال خود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
من به عنوان یه خانوم شرمم اومد از دیدن این فیلم مبتذل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
بهره گيرى از چهره زنان بعنوان ابزار تبليغاتى يك مورد است بايد به ان اضافه كنيد دروغ و بزرگ نمايى در گفتار و تصاوير بدون محدوديت و كنترل و از همه مهم تر قيمت كالا ها كه با اين گونه تبليغات گران و فريبنده انرا گاهى تا پنج / شش برابر بالا ميبرند .
Iran (Islamic Republic of)
طوفان
۰۹:۴۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
هرکسی که اینستاگرام رو دوس نداره مجبور نیست ازش استفاده کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
لابد اگه کسی معترض بشه میگن خب هرکی دوست نداره نیاد و نخره واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
تا افرادی با سطح پایین فکری مثل شما در جامعه هستن هیچوقت هیچوقت فساد و خرابی از این کشور بیرون نمیره ! خودتون با دست خودتون زندگی هاتون رو داغون میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
به زور نبردن که به میل خودشونه که مشهور بشن ظاهرن
Iran (Islamic Republic of)
طوفان
۱۳:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
تا افرادی مثل شما کوته فکرها تو جامعه هستن که طریقه درست و صحیح استفاده از فضای مجازی و اینستاگرام رو بلد نیستن و فکر میکنن با استفاده نکردن از فضای مجازی همه چیز درست میشه هیچوقت پیشرفتی شاهد نیستیم..من فرهنگ استفاده درستشو بلدم به شما هم پیشنهاد میدم یاد بگیری و درست استفاده کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
من چند ماهی هست اینستام قطع شده و دیگه نصب نکردم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
اقا فیلتر کن تنها راهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا همه چي رو داره نابود ميکنه اين اينستاگرام
آخرین اخبار