دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح کرد:

نقش روابط‌ عمومی‌ها در ایجاد سواد فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر اهمیت نقش روابط عمومی های کشور در گسترش و بسط سواد فضای مجازی و رسانه ای با درک مناسب از تحولات عصری در شبکه ای شدن تاکید کرد.

بر نقش روابط عمومی ها در ایجاد سواد فضای مجازی تاکید کردبه گزارش  حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در همایش روابط عمومی‌ها در استان اصفهان به مناسب روز جهانی ارتباطات ضمن تبریک این روز، گفت: در دوره فضای مجازی ابزار‌های دیجیتالی فضایی را خلق کردند که به مراتب از فضای واقعی در عصر الکترونیکی و دیجیتالی بزرگتر بوده و از مهمترین خصوصایت آن اجتماعی شدن است و در این فضای برآمده از ابزار‌های دیجیتال در دنیا هر محتوایی که در فضای مجازی تولید می‌شود پوشش جهانی و مخاطب ۳ و نیم میلیارد نفری خواهد داشت.

وی با اشاره به گذر از دوره‌های الکترونیکی و دیجیتالی و ورود به دوره فضای مجازی افزود: با توجه به ویژگی اجتماعی شدن تمامی حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در دوره فضای مجازی، روابط عمومی‌ها نیز نسبت به دهه‌های پیش به شدت اجتماعی شدند.

دکتر فیروزآبادی با بیان این که در فضای مجازی شاهد ظهور بازیگران و کنشگران جدیدی هستیم، تصریح کرد: پیشتر تولید محتوا وظیفه رسانه‌های رسمی و نهاد‌هایی همچون روابط عومی‌ها بود، اما در عصر جدید روابط عمومی‌ها با کاربران به عنوان بازیگرانی جدید مواجه هستند که هر کاربر یک خبرنگار است.

وی تاکید کرد: در این فضای یکپارچه جهانی با شفافیت کدر روبروییم که برای تبدیل آن به شفافیت بیشتر باید گام‌های مختلفی برداشت که نیاز به زمان و آمادگی دارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به این که یکی از راه ها، افزایش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی است، افزود: روابط عمومی‌ها در افزایش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی نقش برجسته داشته و اگر نتوانند بدرستی ایفای نقش کرده و پاسخگوی جامعه ذی نفعان و ذی ربطان به صورت ۲۴*۷ باشند، رابطه فضای حقیقی با مجازی رابطه‌ای کدر و ناپایدار شده و جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: در عصر فضای مجازی با پدیده‌ای به نام اخبار جعلی و بات‌ها مواجهیم که اخبار جعلی به صورت ماشینی و انسانی تولید شده و بات‌ها بازیگران ماشینی هستند که در ایجاد بومرنگ بین فضای مجازی و حقیقی ایفای نقش می‌کنند و در نهایت این پدیده، بحران اجتماعی و نسلی با ایجاد ناامیدی، علاقه‌های کاذب، یاس و ... ایجاد می‌کند.

دکتر فیروزآبادی با بیان این که روابط عمومی موفق باید درک مناسبی از فضای شبکه‌ای داشته باشد و با راه اندازی شرکت‌های رصد در کنار خود، اخبار را راستی آزمایی کرده و مرجع سنجش درستی اخبار در جامعه باشد، گفت: متاسفانه آنچه که امروز مرکز ملی فضای مجازی کشور و دولت با آن مواجه است عدم تناسب تحولات روابط عمومی‌های کشور در عصر فضای مجازی و کفایت به ابزار‌های دیجیتالی است در حالی که روابط عمومی‌ها باید به سمت جهانی شدن حرکت کرده و در این دوره گذار و پر تلاطم نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار