طرح‌هایی که کهگیلویه و بویراحمد را از سیل نجات داد

به رغم قرار گرفتن نام کهگیلویه و بویراحمد در زمره پر بارش‌ترین استان‌های کشور، اما حجم خسارت وارده به این استان در بارش‌های فروردین ماه ۹۸ کمتر از سایر مناطق پربارش کشور بود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،کارشناسان منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد مهمترین دلیل این موضوع را اجرای پروژه‌های خاص آبخیزداری شامل درختکاری و ایجاد سد‌های خاکی در عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌دانند به همین دلیل در تور یک روزه از خبرنگاران استان دعوت کردند تا از طرح ها‌ی آبخیز داری انجام شده در دشت سقاوه مارگون از توابع شهرستان بویراحمد بازدید کنند.

در این سفر رسانه‌ای علاوه بر بازدید از یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان در دشت ییلاقی سقاوه، بخش دوم ماموریت منابع طبیعی یعنی حفاظت از آب و خاک، مورد بررسی خبرنگاران قرار گرفت.

با اینکه سنگ چین‌های سنتی در مسیر نهر‌ها خود مهمترین دلیل برای عملیات آبخیزداری در گذشته بوده، اما امروزه یکی از مهمترین موانع اجرای طرح‌های آبخیزداری مردم محسوب می‌شوند.

آنچنان که مسئولان اجرای این طرح‌ها می‌گویند تمامی طرح‌های اجرا شده در دشت سقاوه و سایر نقاط استان همواره دارای معارضانی بوده که مخالفتشان بر سر اجرای پروژه‌ها در بستر و حریم رودخانه و نهر‌ها غیرقانونی است، اما همین مخالفت‌های غیر

قانونی هم در زمان اجرا و اتمام پروژه‌ها خلل وارد می‌کند و هم هزینه‌های ساخت این طرح‌ها را بالا می‌برد.

طرح‌هایی که منفعت اجرای آن از حالا تا آینده متوجه روستائیان، جوامع محلی و بومیانی است که در مسیر رودخانه‌ها و نهر‌ها قرار دارند.

نکته دیگر اینکه اجرای این طرح‌ها باعث ایجاد فضایی رویایی و زیبا در کوه و دشت استان شده و پس از اجرا حتی زمینه برای ایجاد طرح‌های گردشگری طبیعت گردی در این مناطق مهیا می‌شود که می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را در آن‌ها مهیا کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: در سال‌های اخیر برای مهار روان آب ها، سد سازی کرده اند در حالی که سدسازی بخش کوچکی از مجموعه فعالیت‌های آبخیزداری است و توجه به حوزه‌های آبخیز قبل از سدها، شبکه‌های پس از سد، شرایط اقلیمی منطقه، سفره‌های زیرزمینی موجود از جمله راهکار‌های ضروری انجام طرح‌های آبخیزداری و مدیریت منابع آبی محسوب می‌شود.

غلام حسین حکمتیان با بیان اینکه برای مدیریت صحیح آب و خاک با پروژه‌های آبخیزداری محقق می‌شود افزود: باتوجه به سیلاب سال ۹۸ این سد‌ها موجب کنترل سیلاب و فرسایش خاک و حفظ منابع آب زیرزمینی می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه‌های آبخیزداری به سه صورت بند مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی اجرا شده که در سال ۹۷، حدود ۳ هزار متر مربع سد بند سنگی به صورت ملاتی در استان اجرا شده است.

حکمتیان اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴ پروژه عملیات مکانیکی آبخیزداری با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی در سطح این استان در حال اجرا است.

وی گفت: علاوه بر این اجرای ۲۷ مورد عملیات کپه‌کاری، بذرکاری و حفاظت و قرق با پیشرفت ۱۰۰ درصدی و ۲۰ مورد جنگل‌کاری بانهال، بابذر و تولید نهال از جمله پروژه‌های منابع است.

حکمتیان با اشاره به ایجاد کمربند حفاظتی، جایگزینی سوخت‌های فسیلی، اجرای طرح کاداستر و آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه‌های منابع طبیعی ۸۳ درصد است، ضمن اینکه اعتبارات این پروژه از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

در ادامه رحیمیان مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد با اشاره به پروژه‌های سدسازی این شهرستان گفت:پس از بارندگی‌های اخیر ذخیره آب پشت پروژه‌های آبخیزداری شهرستان بالغ بر ۱۷ هزار متر مکعب است.

وی اضافه کرد: پروژه‌های فعال شهرستان بویراحمد در مناطق دیلگون، سپیدار، مارگون و دشت‌روم است.
رحیمیان ادامه داد: این سد‌ها و سیل‌بند‌ها آب تمام زمین‌ها و باغات اطراف منطقه سقاوه را تامین می‌کنند و علاوه بر آن سیلاب را کنترل و مانع فرسایش خاک می‌شوند.

انتهای پیام /پ

طرح های نجات دهنده استان از سیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.