رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان:

خودروسازان تا زمان تحویل تعهدات خود حق پیش فروش ندارند/افزایش قیمت روغن موتور بخاطر صفر شدن یارانه

قیمت کذاری خودرو همچنان دست سازمان حمایت است/تامین و توزیع کالا در کشور مشکل دارد/افزایش قیمت روغن موتور بخاطر صفر شدن یارانه برخی مواد اولیه بودتابش گفت: تاکنون به سازمان حمایت مصوبه‌ای مبنی بر بازگشت قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت ارسال نشده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سازمان حمایت حلقه آخر نظارت بر بازار در بحث رصد و پایش است که مردم از آن موضوعاتی مانند گرانی و افزایش قیمت را سئوال می‌کنند. ما هم یکی از حلقه‌های رسیدن کالا به مردم و مصرف کننده هستیم که شناخت همه حلقه‌ها ضروری است.

تابش افزود: یکصد قلم کالا را بر اساس دستور وزارتخانه در بازار رصد و تحلیل می‌کنیم و اگر احساس کردیم برای کالایی نیاز به هشدار است، مکاتبه می‌کنیم. در کالا‌هایی که دچار تنش شده است پس از ارایه هشدار به دستگا‌های متولی تامین، شاهد کاهش قیمت بودیم.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: پس از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی و سران قوا، کار کارشناسی قیمت با سازمان حمایت است. ۲ نوع قیمت گذاری داریم. یکی مربوط به کالا‌هایی که مشمول قیمت گذاری است و یکی مختص کالا‌هایی است که شرکت‌ها قیمت گذاری می‌کنند و سازمان حمایت رصد می‌کند.

وی ادامه داد: گرانی با گرانفروشی متفاوت است، این باید مدنظر واقع شود. وقتی عرضه و تقاضا با هم برابر نباشد، گرانی اتفاق می‌افتد. منشا برخی گرانی‌ها که مربوط به کالا‌های خارجی است، به دلیل افزایش جهانی قیمت کالا است.

تابش با بیان اینکه برخی تغییر قیمت‌ها متاثر از برخی تصمیمات داخلی و مصوبات قانونی است گفت: سالیانه ۲۰۰ هزار تن ماهی "تن" نیاز داریم، ۵۰ درصد این ماهی مورد نیاز وارداتی است، وقتی ارز این کالا از ۴۲۰۰ به نیمایی تغییر می‌کند، تن ماهی در بازار دچار افزایش قیمت می‌شود. بخشی از افزایش قیمت تن ماهی به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه و بخشی دیگر به خاطر عدم تولید است.


بیشتر بخوانید: دلالی، معضل خرید و فروش در کشور/ بخشی از احتکار‌ها به احتکار در خانه تبدیل شده است/ قیمت ماکارانی تا سال آینده ثابت می‌ماند 


رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: نظارت‌ها را استانی کردیم و شب و روز در استان‌ها در حال رصد و پایش هستیم. نسبت به سال ۹۶ از لحاظ عددی حدود ۸ درصد افزایش بازرسی داشتیم در حالی که به لحاظ بودجه و نیروی انسانی افزایشی نداشتیم.

وی با بیان اینکه ارزش پرونده‌های تشکیل شده ۱۲۴۵ درصد افزایش داشته است، افزود: در پرونده ها به لحاظ جرایم وصولی ۷۶ درصد و به لحاظ گشت‌های مشترک ۳۲ درصد افزایش داشته ایم. همچنین تعداد پرونده‌های قاچاق تشکیل شده ۷۶ درصد افزایش داشته است.

تابش تصریح کرد: کالا به اندازه کافی برای مردم داریم، نیازی نیست مردم، کالا انبار کنند تا گرانی کاذب به وجود آید. تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر بازگشت قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت برای سازمان حمایت ارسال نشده است، تا این لحظه هیچ وظیفه‌ای از سازمان حمایت به جایی منتقل نشده است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: خودروسازی ما از درد‌هایی رنج می‌برد که وزیر صنعت، معدن و تجارت پکیجی برای درمان این درد تدوین کرده است و این پکیج باید تمام و کمال اجرا شود تا نتایجش را ببینیم. این وضعیت بازار خودرو زمانی پیش آمد که مطالبات مردم یک میلیون خودرو و تولید  ۴۰۰ هزار خودرو بود، یعنی عرضه نسبت به تقاضا خیلی کم بود.

وی گفت: تولیدمان را در خودروسازی به ۲۰۰۰  رساندیم و افزایش تولید و تحویل، قیمت‌ها را متعادل می‌کند که این موضوع در حال رصد است.

تابش افزود: هیچ پیش فروشی را در خودرو سازی‌ها نداریم. حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار خودرو به صورت ناقص در خودروسازی‌ها مانده است که تمام تلاش این است که با تامین قطعات، ساخته و کامل شوند تا به بازار ارایه شوند. ۲ خودورسازی ایران خودرو و سایپا برای تامین قطعات به شرکت‌های داخلی فراخوان داده اند. ۳۸ میلیون دلار سایپا و ۴۰ میلیون دلار ایران خودرو از مجرای تامین داخلی قطعات صرفه جویی ارزی داشته اند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ادامه داد: سازمان حمایت قیمت برنج و قیمت گوشت دام زنده داخلی را بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید قیمت گذاری کند. مبنای قیمت گذاری برنج داخلی و گوشت دام داخلی را از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تولید روغن موتور به خاطر صفر شدن یارانه برخی مواد اولیه صنعتی موردنیاز کم شده بود و افزایش قیمت این کالا به این خاطر بود.با ابن حال افزایش بیش از ۶۰ درصد روغن موتور دیزلی و بیش از ۷۰ درصد روغن موتور بنزینی را رصد و رسیدگی می‌کنیم.

تابش اظهار کرد: محصولات جدید روغن موتور با قیمت جدید و با برچسب جدید به بازار در حال عرضه است و فروش سبدی مانند فروش روغن موتور به همراه فیلتر چه در واحد تولیدی و چه در واحد صنفی غیرقانونی است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ادامه داد: استفاده از عوارض صادراتی برای صفر کردن ممنوعیت صادراتی کالا‌ها در داخل کشور را دنبال می‌کنیم. موضع سازمان حمایت برای صادرات با اولویت تامین داخل مثبت است.

تابش افزود: کمترین تخلف را در گرانفروشی و بیشترین تخلف را در تامین به موقع کالا داریم. با راه اندازی کامل سامانه تجارت، از یک شبکه مطمئن و ایمن برای توزیع کالا‌ها برخوردار خواهیم بود.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تصریح کرد: کارشناسی قیمت تمام شده خودرو‌های پرتیراژ با سازمان حمایت است و نتیجه این کارشناسی به ستاد تنظیم بازار و کمیته خودرو اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: تولیدکننده مکلف به ارائه فاکتور به خریدار است، خریدار نیز باید از حلقه قبلی فاکتور بگیرد، در این شرایط مسئولیت گرانفروشی به عهده کسی است که از حلقه قبلی اش فاکتور ندارد.

تابش در پایان گفت: چهار برند خودرویی را برای گرانفروشی مستقیما به تعزیرات فرستادیم. خبرنگاران و اصحاب رسانه به عنوان ناظر افتخاری با سازمان حمایت همکاری کنند.

انتهای پیام/

ارزش پرونده‌های تشکیل شده ۱۲۴۵ درصد افزایش داشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۰ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
کو.... شماهافقط حقوق بگیرین ارزدادین ب خودروسازها4200چراقیمت کارخانه0 13درصد افزایش داشته....
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۳۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
آقا تورو خدا دیگه ماکارونی رو از ما نگیرید!چرا اسمشو آوردی از فردا گرون میشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
ميگه خودروسازا فعلا ماشين نزنن و برن دنبال تكميل
چار تا از اين مديرا بيان كلا فاتحه صنعت خونده اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
پيش فروش = حقه بازي خودروسازا برا تو عمل انجام شده قرار دادن دولته تا ارز بگيرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
آفرین که تخلف گرانفروشی نداشتید،پس مرغ و پیازو گوشت و سیب و پرایدو پکیج و..... اینا را همه مفت سر چها راه ها میدادند ما خبر نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
واقعا خسته نباشیدکه بانظارت خود باعث گرانی مستمرکالاها می شوید وپاسخگو نیستید
آخرین اخبار