دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان/ روزه سپری در مقابل آتش

دعای بیستمین روز از ماه مبارک رمضان به‌همراه شرحی بر آن منتشر شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعا‌های روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آن‌ها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان/روزه سپری در مقابل آتش

اینک به مناسبت فرا رسیدن بیستمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه شرحی بر آن منتشر شده است:

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین

اى خدا در این روز به روى من درهاى بهشت‌ها بگشا و درهاى آتش دوزخ ببند و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرماف اى فرودآرنده وقار و سکینه بر دلهاى ‏اهل ایمان

حجت‌الاسلام محمود ریاضت محقق و کارشناس علوم دینی در توضیح دعای این روز نوشت: رسیدن به یکی از مهم‌ترین نتایج ماه مبارک رمضان که باز شدن درب‌های بهشت و بسته شدن درب‌های دوزخ است و توفیق الهی جهت تلاوت کتاب وحی از درخواست‌های این روز است. یکی از اهداف ضیافت الهی و خصوصاً فریضه روزه این ماه کسب سپر برای محافظت از عذاب الهی است «الصَّومُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ؛ روزه سپر نگه‌دارنده از آتش است». اگر این سپر در این ضیافت فراهم شود آنگاه درب‌های عذاب بسته و درب‌های بهشت بروی ضیوف این ضیافت گشوده می‌شود.

توفیق تلاوت قرآن به معنای اتم و اکمل مورد نظر اولیاء دین بنابر آنچه که در روایات است یکی دیگر از نتایج ضیافت الهی است. تلاوت و قرائت مورد نظر اولیای دین همان تلاوت و قرائت مورد نظر قرآن کریم است؛ یعنی قرائت با تفکر، تعقل و تدبر که اگر حاصل شد یکی از نتایجش گشوده شدن درب‌های بهشت و بسته درب‌های عذاب الهی است چرا که «لا خَیْرَ فِی قِرَاءَةٍ لَیْسَ فِیهَا تَدَبُّرٌ؛ هیچ ارزشی در تلاوت و قرائتی که فهم و درک و تفکر و تعقل و تدبر در آن نباشد وجود ندارد».

یکی از برترین اعمال با فضیلت این ایام و لیالی خصوصاً شب‌های با فضیلت قدر تفکر، تعقل و تدبر است که منجر به تلاوت در جهت قرآن کریم که یکی از اصول دینداری است می‌باشد؛ «تلاوة القرآن علی جهته؛ تلاوتی تلاوت است که در جهتی که قرآن بر آن جهت نازل شده تلاوت شود». سفره ضیافت ماه مبارک رمضان گسترده‌ایی وسیع جهت نیل به این مهم فرا روی ضیافت الرحمن قرار داده است، باشد که قدرشناس باشیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: ماه رمضان ، شب قدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار