در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

روش جدید برای اخاذی از شهروندان در کارواش‌ها/ "انعام بدید تا خودرو را تحویل دهیم"

دریافت اجباری انعام، توسط کارواشمدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: دریافت انعام اجباری غیرقانونی است و در صورت گزارش شهروندان و بازرسان، با کارواش‌های متخلف برخورد خواهد شد.


به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کارواش‌ها از جمله مراکز خدماتی هستند که مردم برای شست‌وشوی خودروهایشان به آنجا مراجعه می‌کنند و خدمات متنوعی به خودروهای ارزان قیمت تا چند صد میلیونی و همچنین وسایل نقلیه سنگین ارائه می‌شود.

حال به واسطه اینکه کارواش‌داران برای شست‌وشوی خودرو‌ها کارگران زیادی را استخدام می‌کنند، موضوع پرداخت انعام در این مراکز به میان می‌آید، انعام‌هایی که برخی از اوقات از شستن خودرو گران‌تر تمام می‌شود.

مهم‌ترین اولویت برای راه انداختن این شغل داشتن اعتبار است و نیاز به هیچ تخصص و سرمایه بالایی ندارد و با یک سرمایه ۱۰ میلیونی به غیر از اجاره مکان کارواش، می‌توان درآمد خوبی را در این زمینه کسب کرد.

راه‌اندازی یک کارواش، جدا از هزینه‌های کارواش و مواد شوینده، سود مناسبی نیز در بر دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که سود حاصل از این کار با همان حداقل ۳۰ خودرو در روز، حداقل ۳۰ میلیون تومان در ماه است و حتی با پرداخت پول کارگر باز هم می‌توان به سود ۳۰ میلیونی دست پیدا کرد.

این در حالیست که به گفته برخی از کارگران کارواش، آن‌ها حقوق چندانی از مدیریت کارواش دریافت نمی‌کنند و درآمدشان از راه دریافت انعام از مشتریان تأمین می‌شود.

به طور کلی دریافت خدمات در یک کارواش شست‌وشو، صفرشویی، جاروبرقی و همه بخش‌ها قیمت خاص خود را دارد که این قیمت مشخص است و واحد‌های مختلف ملزم به رعایت آن هستند و درباره قیمت‌های آن‌ها نیز معمولا هیأت‌مدیره اتحادیه تمام این شرایط را لحاظ می‌کند تا رقمی منطقی برای این بخش تعیین شود.

گفتنی است؛ اگر مردم در دریافت خدمات با مشکلی مواجه شوند، می‌توانند مشکلات خود را به اتحادیه مربوطه و یا سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کنند که البته موضوع پرداخت انعام اجباری در کارواش‌ها مورد تأیید اتحادیه نیست.

موضوع پرداخت انعام امری اختیاری است که مشتری می‌تواند براساس میل و خواست خود این رقم را پرداخت کند و در غیر این صورت دریافت اجباری انعام تخلف محسوب می‌شود و مشتری می‌تواند این مورد را پیگیری کند.

دریافت اجباری انعام، توسط کارواش

البته اتحادیه کارواشان اعلام کرده که پرداخت انعام اختیاری است و اجبار مشتری برای پرداخت آن خلاف قانون است و مراجعان با مشاهده این رفتار می‌توانند شکایت کنند.

در کارواش‌هایی که جواز دارند، انعام اجباری نیست و این موضوع بار‌ها بخشنامه شده است و مسئولان کارواش موظفند این بخشنامه را در معرض دید مشتری نصب کنند، تا اگر کسی خواست انعام پرداخت کند و اگر هم نخواست، پرداخت نکند.

در همین راستا محمدعلی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: این مورد غیرقانونی است و در صورت گزارش شهروندان و بازرسان مربوطه و کارشناسان اتحادیه برخورد‌های لازم اتخاذ خواهد شد.

وی در واکنش به نصب بنر دریافت انعام از مشتریان در کارواش‌ها گفت: این اقدام نیز تخلف است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

لازم به توضیح است که بازار کارواش‌ها از شب عید تا اواخر تابستان رونق خوبی دارد و مردم برای شست‌وشوی خودرو به کارواش زیاد مراجعه می‌کنند، اما در فصل زمستان به علت بارش برف و باران مردم میل و رغبت زیادی ندارند که خودرو‌های خود را به کارواش بیاورند و البته همین انعام‌ها در فصول کم‌کار برای کارگران باقی می‌ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۱:۰۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
واقعا این وضعیت افتضاحه. چند وقت پیش با یکی از کارگران سر دادن انعام بحثم شد و اون کارگر از لجش جاروبرقی داخل رو نکشید و رفت. مدیر اونجا هم که طلبکار تر از همه.
تعزیرات اگه راست میگه آدم به صورت ناشناس بفرسته ببینه چه وضعیه.
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۰:۲۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
من بندرت میرم کارواش، ولی جایی که میرم، بزرگ روی بنر نوشته، حقوق کارگران، انعام شماست.....
Iran (Islamic Republic of)
رسول شیراز جام جم
۱۳:۱۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
من کارگرکارواشم پول رفت وامدگیرومون بیات کافیه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۱ تير ۱۳۹۸
انعام واجب نیست و اجباری در پرداخت آن نیست ولی صواب دارد مخصوصا اگر کارگری که از نظر مالی ضعیف باشد . ضمنا انعام باعث مباح روزی نیز میگردد کسی که انعام میدهد یعنی بطریقی انفاق از مالش می کند و این موجب گشادی گره از مشکلات کارگر میشود .
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
بیاین بدین من بشورم 10 تومان میگیرم انعام هم نمی‌خواد بدین...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
تعزیرات اصلا پیگیری نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
باربری ها هم میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من بخاطر همین موضوع،کارواش نمیرم،البته جاهای دیگه هم انعام میخوان،مثل کارگرای میدون میوه و تره بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
پول کارواش کجا می‌ره توجیبی صاحب کار یا اون کارگر افغانی که همه جارو گرفتن بجای پول ایرانی دلار بهشون میدن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۰۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
چطوری حساب کردی با روزی ۳۰ تا ماشین شستن و محاسبه پول آب و برق و شوینده و اجاره ماهی ۳۰ ملیون سود داره؟
مگر هزینه شستن هر ماشین چقدره؟
من خودم کارواش دارم با روزی صدتا ماشین شستن و محاسبه هزینه ها ماهی ۵ملیون بمونه جشن میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
باید انعام چه اجباری چه اختیاری ممنوع بشه تا مشتری با خیال راحت کارواش بره خودم هیچ وقت کارواش نمیبرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من دیگه ماشینمو کارواش نمی برم بس که گرون تموم میشه
Germany
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
همه اینها به خاطر اینه که حقوق کارگرها در ایران مسیر درستی رو طی نمیکنه کارگر کم میگیره کارفرما هم بدش نمیاد کارگرش اینطوری تامین بشه.
اتحادیه ها اگه راست میگن سیستمی درست کنند تا حقوق کارگرها را از کارفرما بگیرن و بعد به حساب کارگر واریز کنند تا کارگر نگه به ما کم میدن ما مجبوریم اینطوری تامین کنیم.
مثلا این مورد در باره رفتگرها وجود نداره چون اونها حقوق خودشون رو سیستمی دریافت میکنند و هرگز هم پایان ماه اجباری و یا طلبکارانه از مردم دریافت نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
نرید کارواش آقا جان
کارواش که نون شب نیست اگه نری می میری . ماهی یک بار خودت ماشینت را بشور و هر روز هم چکش کن. حل میشه این موضوع.
اگه هم پول زیاد دارین که اون یه موضوع دیگه هست . یک میلیون هم انعام بدی مشکلی ایجاد نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
حقوق اداره کار خیلی پایینه و با این پایینیش حتی رعایت نمیشه و هیچ کسنظارت نمینکه این بنده خدا ها هم مجبورن دل خوش کنن به یه انعامی که مردم میزارن تو جیبشون باور کنید انگار دنیا رو بهشون میدی از حقوقشون ارزشش بیشتره هواشونو داشته باشین اگه میتونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
از قدیم هم انعام رو وقتی می دادند که پرداخت کننده از خدمت یا سرویسی که می گیرد بسیار راضی باشد و با رضایت کامل و اختیار مبلغی رو می پرداخته والا انعام زوری کاملا حرام و نجس و همان زور گیری است همان اخاذی و سرقت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
تعزیرات!!!یه زنگ بزن ببین کجا پیگیری کردن که این دومیش باشه امتحانش مجانیه خدت از این حرفت خنده ت میگیره
Iran (Islamic Republic of)
نويد
۰۸:۴۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
آياشماازشرح وظايف تعزيرات اطلاعي داريد؟
كارتعزيرات شبه قضائيه،يعني بايدبه پرونده هاي تشكيل شده رسيدگي وصدور راي كند!
به نظرشمامسئول افزايش سرقت قاضي است ياپليس؟
تعزيرات پليس اقتصادنيست
قاضي تخلفات اقتصادي است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
سلام ... به نظر می رسد انعام گرفتن به نوعی بین مالک و کارگران تقسیم کار شده است... چند ماه پیش وقتی به یکی از مالکین گفتم هر مقدار می خواهی بگیر ولی ما را از اینکه کارگر بایستد و بگوید این مقدار انعام بده و یا ماشین تو فلان است و این مقدار باید بدهی راحت کن ... یا اینکه با این وضعیت انعام سود کارگران از توی مالک که اجاره و حقوق و ... میدهی بیشتر میشود .. محکم پشت سر کارگر ها ایستاد که انعام دست من نیست و بعد سریعا از داخل کشو تعدادی رسید پول که همگی دارای مبالغ چند برابر هزینه شستشو بود و معلوم بود قبلا آنجا به عمد گذاشته شده بود در آورد که ببین مردم دوست دارند اینقدر زیاد انعام بدهند ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
باس خودمون بشوریم
Iran (Islamic Republic of)
گوش مخملی
۱۷:۴۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
زیاد کارواش نرید یه لنگ خیس کنید بکشید رو ماشین هم آب کم مصرف میشه هم هزینه به صفر میرسه هزینه اش اینه که تنبلی رو کنار بگذارید وسواس هم نداشته باشید من مخالف اشتغال زایی نیستم اما اگر مردم یه مقدار تو مسائل زندگی فکرشون رو بکار بندازن میتونن جلو سوئ استفاده ها رو بگیرن بقیه مسائل مصرفی وخدماتی رو هم با بعضی وقتها تحریم کردن میشه جلو سو استفاده گرها رو گرفت ولی همیشه برای نتیجه گرفتن یک مقدار باید متحمل زحمت شد هیچ چیزی مفت ومجانی بدست نمیاد ولی آثارش همیشه وبرای همه میمونه ما اگر از چیزی ناراضی هستیم باید با فکر به بهترین روش وکم هزینه ترین روش اون رو ابراز کنیم اما متاسفانه مردم ما مردمی منفعت طلب هستن و فقط نفع شخصی براشون مهمه و دیگران اهمیتی ندارند اما بعد از مدتی همون منفعت طلبها می‌بینند که از جایی دیگر دارن ضربه میخورند ما باید یاد بگیریم که مشکل دیگران مشکل ما هم هست چون ما تو جامعه زندگی میکنیم ونه یک فرد در یک جزیره دور افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
آیا این حقیقت دارد که برخی ماشین شویی ها به کارگرها حقوق نمی دهند و حقوق آنها از انعام مشتری است؟ چرا اتحادیه خودش نظارت ندارد؟
France
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
اينا دار و دسته كيوون بودن پول زور وگيرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
این حقیقت داره همجا اینجوریه خیلی هاشون اول انعام رو میگیرن. ماشین رو برات تمیز میشورن اگه انعام ندی ماشینو اب کف الکی میزنن میدن تحویل حتمأ هم باید ده هزار به بالا بدی اگر کمتر بدی قبول نمیکنن زده قیمت بر فرض 30 ولی 60 تموم میشه هیچ کس هن نیست نظارت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
متاسفانه نظام مشتری مداری و نحوه رفتار صاحبان کسب وکار اکثرا غیر اصولی و غیر فرهنگی هستش. قطعا دولت بایست یه دور کلاسهای آموزشی برای صاحبان و کارگران مشاغل بزاره و یک دور آموزش برا عموم مردم. تا مردم به حقوق خود آشنا بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
واقعا مسخره است . یه روز کارتو رها کنی و دنبال شکایت بیفتی بخاطر 10 یا 20 هزار تومن بعد چجوری ثابت کنی که انعام اختیاری بوده یا اجباری !؟ هر کسی یه جوری داره از دیگران سوء استفاده میکنه و کسی هم نظارتی نداره واقعا هرج و مرج تو بازار حاکمه .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
این موضوع حقیقت داره و بنده بسیار با این قضیه مواجه شدم تا حایی که حتی دیدم کارگرها با هم و با مشتری ها سر موضوع انعام درگیر میشن، انعام اختیاری هست اما متاسفانه صاحب کارواش ها از این موضوع سو استفاده میکنن( البته نه همه).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
واقعا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
ای بابا این درد را کجا ببریم این رو بگید شکایت به کجا بریم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
با این حساب که شما میکنید همه کارواش دارا باید میلیونر باشند اما واقعیت اینه با هزینه هایی که هست به زور آخر ماه 3 4 میلیون دست کارواش دار رو میگیره حالا شما کارواش های بالای شهر تهران رو به مثابه همه کارواش های کشور میبینید یه حرف دیگه است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
خدایی چرا نظارتی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
بله این شده معضل بزرک در کارواشها
آخرین اخبار