نبرد دانکرک؛ معجزه یا اشتباه بزرگ

نبرد دانکرک در فرانسه و در جریان جنگ جهانی دوم بین قوای متفقین و آلمان نازی رخ داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی فیلم ١٠٠‌میلیون دلاری «دانکرک» ٥٠٠‌میلیون دلار از فروش کل سینمای آمریکا در‌سال ٢٠١٧ را به خود اختصاص داد، بسیاری این میزان فروش را برای یک فیلم جنگی که مقطعی از «جنگ جهانی دوم» را دستمایه داستان خود قرار داده بود، مناسب ارزیابی کردند. در این میان برخی نیز با اشاره به کارنامه کارگردان اثر یعنی کریستوفر نولان که در آن آثار میلیارد دلاری، چون «شوالیه تاریکی» دیده می‌شود، «دانکرک» را یک شکست تجاری برای کارگردانش قلمداد کرده و نام نولان را از فهرست پرفروش‌سازهای‌هالیوود قلم گرفتند. در میان همه این بحث‌های سینمایی، اما احتمالا کمتر کسی به یاد داشت «دانکرک» راوی واقعه‌ای تاریخی بود که می‌توانست در سال ١٩٤٠ میلادی سرنوشت جنگ جهانی دوم و حتی جهان را برای همیشه عوض کند.

نبرد دانکرک؛ معجزه یا اشتباه بزرگ


بیشتربخوانید : شیپور جنگ‌های صلیبی به صدا درآمد!


دورزدن خط دفاعی ماژینو
امروز سالروز نبرد «دانکرک» است! اگر حمله آلمان نازی به لهستان و اعلان جنگ انگلستان و فرانسه به آلمان را نقطه شروع جنگ جهانی دوم در نظر بگیریم، واقعیتی که در ماه‌های آغازین جنگ توجه جهانیان را به خود جلب کرد، این بود که لندن و پاریس توان پایداری در برابر ماشین جنگی مهیب هیتلر را ندارند. به دلیل قرارگرفتن دریای مانش بین انگلستان و اروپا، لندن دغدغه اشغال‌شدن -‌حداقل در کوتاه مدت‌- را نداشت، اما فرانسه به دلیل داشتن مرز زمینی با آلمان از چنین شانسی برخوردار نبود. در این میان وجود دیوار دفاعی ماژینو در سراسر مرز فرانسه و آلمان که یادگار تجربه جنگ جهانی اول و نشانه بی‌اعتمادی فرانسوی‌ها به آلمانی‌ها بود برای پاریس قوت قلبی مطمئن بود؛ اما وقتی ارتش آلمان با حمله‌ای رعدآسا بلژیک را تصرف کرده و سپس از طریق بلژیک وارد خاک فرانسه شد، فرانسوی‌ها فهمیدند که میلیارد‌ها مارک را با ساخت دیوار ماژینو به جوی آب ریخته‌اند!

رو به دشمن، پشت به دریا
پیشروی برق‌آسای آلمانی‌ها در خاک فرانسه ارتش این کشور و همچنین ده‌ها هزار سرباز کمکی بریتانیایی را غافلگیر کرد. عقب‌نشینی سربازان فرانسوی و انگلیسی تا شهر ساحلی دانکرک ادامه یافت و نهایتا ٧٩‌سال پیش در چنین روزی، برابر ٢٦ می‌١٩٤٠ میلادی، متفقین به جایی رسیدند که در مقابل ارتش آلمان و در پشت سر دریا را داشتند.

سربازان تحت محاصره انگلیسی و فرانسوی تنها چند ساعت با نابودی کامل یا اسارت به دست آلمانی‌ها فاصله داشتند، اما به جای آن، یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ جنگ جهانی دوم به وقوع پیوست و آدولف هیتلر دستور داد حمله برای ٧٢ ساعت متوقف شود! دستوری که باعث شد سربازان تحت محاصره متفقین نهایتا با هر وسیله‌ای خود را به انگلستان رسانده و تنها فرصت آلمان برای شکست‌دادن انگلستان از کف برود. به عقیده تاریخ‌دانان هیتلر قصد داشت با این کار انگلستان را مدیون خود ساخته و زمینه را برای اتحادی بزرگ علیه شوروی آماده کند، اما نه‌تن‌ها چنین نشد که انگلیسی‌ها «معجزه دانکرک» را ناشی از قابلیت‌های نظامی خود به جهانیان معرفی کردند.

منبع: شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.