روزنامه صباح چاپ ترکیه در گزارشی به بررسی روابط آمریکا و ترکیه و تنش‌های ایجاد شده میان دو کشور پرداخت.

آمریکا دوست ترکیه است یا دشمن این کشور؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صباح چاپ ترکیه در مقاله‌ای در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: یکی از مهم‌ترین سوالات در زمینه سیاست خارجی که به صورت کامل پاسخی به آن داده نشده این است که آیا آمریکا دوست ترکیه است یا دشمن این کشور؟

صباح در مقاله‌ای نوشت: هنگام اتحاد با یک ابرقدرت در ابتدای کار نمی‌توانید این را پیش بینی کنید که در آینده با چه مسائلی مواجه خواهید شد؟ هنگامی که پس از جنگ جهانی دوم ترکیه نیز به کشور‌های هم پیمان با آمریکا پیوست ما نیز نتوانستیم این موضوع را به خوبی مشاهده کنیم.  شاید نامه سال ۱۹۶۴ میلادی جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا به ترکیه (و هشدار شدیداللحن وی درباره عواقب مداخله ترکیه در قبرس) یا تحریم‌هایی که آمریکا سال ۱۹۷۴ میلادی پس از مداخله نظامی در قبرس بر ترکیه اعمال کرد می‌توانست ما را از غفلت خارج کند.

در ادامه این گزارش آمده است: اما در آن دوران همه مراکزی که خود را قیم مردم می‌دانستند به ویژه ارتش ترکیه طرفدار آمریکا بودند و سرانجام هنگامی که اوضاع به تدریج به سوی خارج شدن از کنترل پیش می‌رفت، کودتای نظامی نیز اجتناب ناپذیر می‌شد. این کودتا‌ها را عوامل واشنگتن انجام می‌دادند. این روند تا زمان کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی (۲۵ تیر ۱۳۹۵ شمسی) ادامه یافت.

 امروز با واقع بینی متفاوتی می‌توانیم پاسخی برای این سوال جستجو کنیم که آیا آمریکا دوست ما یا دشمن ماست؟ ما تلاش می‌کنیم این موضوع را درک کنیم که چرا آمریکا از شبکه فتح الله گولن یا گروه پ ک ک حمایت می‌کند؟ همزمان ما تلاش می‌کنیم این را نیز درک کنیم که چه منافعی آمریکا را وارد این روابط کرده است؟ این را نیز نباید فراموش کرد که ترکیه اکنون فشار‌هایی را که به بهانه خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ از روسیه در موضوع هواپیما‌های اف ۳۵ اعمال می‌شود تا اندازه‌ای به سخره می‌گیرد.

در این باره واقعیت مهمی نهفته است. آمریکا همان آمریکای سابق است، اما ترکیه دیگر ترکیه سابق نیست. مسائلی را که تا چندی پیش نقد نمی‌کردیم امروز از جوانب مختلف نقد می‌کنیم. روابط آمریکا و ترکیه تنها یکی از این موضوعات است. ترکیه بی تردید به واقعیتی به نام آمریکا بی توجهی نخواهد کرد، اما ساختار ترکیه جدید به گونه‌ای نیست که اجازه دهد آمریکا مزرعه را به گونه‌ای که می‌خواهد شخم بزند.

صباح نوشت: دوران دیپلماسی جدیدی که پیش روی ما قرار دارد دورانی دشوارتر و نیازمند مهارت بیشتر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار