تلاش ناسا برای راه اندازی موشک SLS پیش از سال ۲۰۲۰

تاخیر بیش از اندازه در ساخت موشک فضایی SLS سبب شده است تا پروژه‌های فضایی ناسا در آستانه شکست و جایگاه آن در اختیار رقبا قرارگیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان ناسا قصد دارند تا پایان سال ۲۰۱۹ به تکمیل نمونه نهایی و آزمایش موشک قدرتمند SLS بپردازند و در سال ۲۰۲۰ ازآن برای ارسال کپسول فضایی و فضانوردان به سفر‌های فضایی کوتاه و طولانی مدت استفاده کنند.
 
موشک فضایی SLS دارای چهار موتور فوق پیشرفته به نام RS-۲۵ است که آخرین بار به مدت هشت دقیقه در آزمایشگاه مرکز فضایی Stennis مورد آزمایش موفقیت آمیز قرار گرفت.
 

به گفته محققان بنابر پیش بینی‌های انجام شده قرار است در سال ۲۰۲۰ ناسا برای اولین بار پس از سال‌ها از اتمام ماموریت آپولو، فضاپیمای حاوی سرنشین به فضای عمیق ارسال کند.
 
کارشناسان اعلام کرده اند از آنجا که راهکار دیگری برای آزمایش موشک فضایی جز شبیه سازی در محیط آزمایشگاه وجود ندارد احتمال بروز خطر و انفجار در زمان پرتاب واقعی موشک وجود دارد و برای کاهش خطر به آزمایش‌های بیشتر نیاز است.
 
محققان برای سرعت بخشیدن به کار تیمی پروژه ساخت و تجهیز موشک SLS در ۲ بازه زمانی ۱۰ ساعته در طول روز کار می‌کنند. ناسا در همکاری مشترک با شرکت بوئینگ به ساخت موشک SLS مشغول است و در صورت ارسال قطعه‌های در دست ساخت بوئینگ دربازه زمانی تا پایان سال میلادی جاری، امکان اتمام ماموریت ساخت موشک و راه اندازی آن در سال ۲۰۲۰ وجود خواهد داشت.
 

درصورت تاخیر در پروژه ساخت موشک SLS ناسا، از موشک فضایی Artemis-۱ برای پرتاب کپسول فضایی و دیگر ماموریت‌های فضایی استفاده خواهد شد. این تاخیر می‌تواند زمینه ساز قدرت گرفتن رقبا و شرکای تجاری ناسا، چون اسپیس ایکس یا آژانس فضای اروپا ESA شود.
 
در کنار پروژه ساخت موشک SLS، شرکت اسپیس ایکس نیز به ساخت و توسعه موشک‌های قدرتمند نوع فالکون مشغول است که از آن‌ها برای ارسال فضانورد و کپسول‌های فضایی استفاده می‌کند.
 
کارشناسان به ویژه امیدوار هستند با اتمام ساخت موشک فضایی SLS بتوانند از آن برای حمل و پرتاب نسل جدید سفینه‌های فضایی ناسا با نام Orion استفاده کنند و به این ترتیب فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی، کره ماه و حتی سیاره مریخ  ارسال کنند.
 
منبع: space
 
انتهای پیام/

ناسا برای ارسال فضانورد به ماه از موشک‌های تولید خود استفاده می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار