جان بابایی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فعالیت ۷۰ مرکز در زمینه انجام عمل پیوند/ یزد، بالاترین آمار اهدای عضو کشور

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تا به امروز بیش از ۷۰ هزار عمل پیوند در کشور انجام شده است.

فعالیت 70 مرکز در زمینه انجام عمل پیوند/ حمایت های مالی وزارت بهداشت از انجام عمل های پیئند اعضا/ انجام بیش از 70 هزار عمل پیوندقاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما جزو کشور‌های پیشرو در حوزه پیوند است و در حال حاضر ۲ مرکز پیوند مغز استخوان شریعتی و مرکز پیوند نمازی شیراز بالاترین آمار پیوند را در دنیا دارد.

وی ادامه داد: از نظر پیوند اعضای مختلف، ایران رتبه اول را در منطقه دارد و به‌طورتقریبی مراکزی در کشور وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد از عمل‌های جراحی پیوندشان به وسیله اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی انجام می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ مرکز پیوند در کشور فعالیت می‌کنند و عمل‌های پیوند اعضا و مغز استخوان در این ۷۰ مرکز انجام می‌شود.

جان‌بابایی بیان کرد: تا به امروز بیش از ۷۰ هزار عمل پیوند عضو در کشور انجام شده که بیشترین آنها به پیوند کلیه مربوط است و در حال حاضر یک سوم پیوند کلیه از طریق اهدای عضو انجام می‌شود.

وی افزود: استان یزد بالاترین آمار اهدای عضو را در کشور دارد و ما نسبت به برخی از کشور‌های پیشرفته از نظر اهدای عضو مقدار کمی دچار عقب‌ماندگی هستیم، اما خوشبختانه سیر اهدای عضو افراد مرگ مغزی در حال افزایش است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی ۱۵ سال اخیر آمار اهدای عضو در کشور در حال افزایش است، اظهار کرد: اگر حادثه‌ای برای افراد اتفاق بیفتد باید استفاده درست را در این خصوص انجام داد، زیرا برخی از اعضا فقط از طریق پیوند عضو اتفاق می‌افتد.

جان‌بابایی اضافه کرد: پیوند قلب، کبد و ریه فقط از طریق اهدای عضو انجام شده و این نقیصه افراد از طریق اهدای عضو برطرف می‌شود

حمایت‌های مالی وزارت بهداشت از انجام عمل‌های پیوند اعضا

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت تصمیم گرفته است در زمینه تامین منابع مالی جهت انجام عمل‌های پیوند حمایت مالی از مراکز انجام پیوند انجام دهد و از اول فروردین ماه ۹۸ حمایت‌های مالی از مراکز پیوند آغاز شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ایران از نظر اهدای عضو و پیوند مغز استخوان از میانگین جهانی کمی عقب‌تر مانده اما به طور کلی از نظر اهدای عضو کشور رو به پیشرفت و ترقی است.

جان‌بابایی یادآوری کرد: ایران از نظر تعداد پیوند ایران پیشرو در دنیاست و از نظر اهدای عضو باید کار‌های بهتری انجام شود.

وی افزود: هیچ مشکلی از نظر کمبود تخت اهدای عضو در کشور نداریم و امسال منابع ویژه‌ای برای مراکز انجام دهنده عمل پیوند اختصاص پیدا کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.