رویترز: انگلیسی‌ها از تحقیر بیشتر ترزا می‌ از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نگرانند

خبرگزاری رویترز نوشت اعلام حمایت ترامپ از نامزد‌های جایگزینی نخست‌وزیر انگلیس که خواستار خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند، موجب نگرانی مقامات برای تحقیر بیشتر ترزا می‌ شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز گزارش داد: رئیس جمهور آمریکا در حالی روز دوشنبه برای انجام سفری رسمی وارد لندن شد که انتقاد وی از نحوه عملکرد نخست وزیر انگلیس در زمینه برکسیت و همچنین درخواست برای اتخاذ موضع سختگیرانه‌تر در برابر شرکت چینی هواوی، بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

دونالد ترامپ و ملانیا همسرش در جریان این سفر دو روزه که به دعوت ملکه الیزابت انجام می‌شود قرار است با ملکه انگلیس و ولیعهد این کشور نیز دیدار کنند. ترامپ از جانشین احتمالی ترزا می‌ که مواضع تندتری درقبال برکسیت دارد حمایت کرده و نماینده‌اش نیز از انگلیس خواسته است موضع سخت‌تری در برابر هواوی اتخاذ کند.

ترزا می‌ این سفر را اتفاقی مهم در روابط ویژه دو کشور و فرصتی برای تقویت روابط دوجانبه دانست.وی همچنین گفت روابط امنیتی انگلیس-آمریکا بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از سایر کشور‌ها است.

ترامپ در مصاحبه با ساندی تایمز از آن دسته از نامزد‌های جانشینی تراز می‌ حمایت کرد که گفته‌اند انگلیس باید با یا بدون توافق تا تاریخ ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود. ترامپ نامزد‌هایی مانند بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین ، و دومنیک راب، وزیر برکسیت پیشین، و ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس، را ستود.

ترامپ گفت این اشتباه حزب محافظه‌کار بود که پس از پیروزی حزب برکسیت  در انتخابات پارلمان اروپا در ماه گذشته از نایجل فاراژ در مذاکره با بروکسل استفاده نکرد. رئیس جمهور آمریکا افزود: من خیلی فاراژ را دوست دارم. وی فرد بسیار باهوشی است.

وی همچنین درباره هزینه جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نیز گفت اگر من بودم ۵۰ میلیارد دلار ار نمی‌پرداختم این رقم بسیار زیادی است.

رویترز افزود: دیدار ترامپ با جانسون یا فاراژ در این سفر می‌تواند به معنای بی‌توجهی به ترزا می‌ باشد که در پی ناتوانی در تصویب توافق خروج در پارلمان انگلیس قرار است از مقام خود کنار برود. مقامات انگلیسی نگران هستند که ترامپ موجب تحقیر بیشتر ترزا می‌ شود که نتوانست حزب تحت رهبری‌اش را برای حمایت از توافق برکسیت متحد کند و ماه گذشته هنگام اعلام خبر کناره‌گیری از مقام نخست وزیری، گریست.

ترامپ در جریان سفر قبلی خود به انگلیس در ژوئیه سال گذشته، با انتقاد از شیوه مذاکره ترزا می‌ با اتحادیه اروپا و ستایش از بوریس جانسون رقیب تراز می، ساختار سیاسی انگلیس را شوکه کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ روز پنجشنبه گفت، آمریکا قصد ندارد در برکسیت یا سیاست‌های دولت بعدی انگلیس دخالت کند. برکسیت مهم‌ترین اقدام ژئوپلتیک انگلیس پس از پایان جنگ جهانی دوم است و در صورت اجرایی شدن لندن بیش‌تر به آمریکا وابسته خواهد شد.

ترامپ در دیدار با ترزا می‌ هشدار خواهد داد که همکاری‌های امنیتی دو کشور در صورتی که لندن به شرکت هواوی اجازه مشارکت در طرح شبکه ۵G را بدهد، آسیب خواهد دید. دولت ترامپ به متحدان آمریکا گفته است از فناوری ۵G و تجهیرات هواوی استفاده نکنند؛ چرا که نگران جاسوسی چین از ارتباطات و داده‌های حساس است. اتهامی که هواوی آن را رد کرد است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته به انگلیس گفت که باید رویکرد خود نسبت به چین و هواوی را تغییر دهد و چین را تهدیدی بر ضد غرب مشابه انچه اتحاد جماهیر شوروی بود، توصیف کرد.

روابط ویژه آمریکا و انگلیس، ائتلافی دیرپا است، اما رای‌دهندگان در این کشور ترامپ را فردی بی نزاکت، گستاخ و در تضاد با ارزش‌های خود از گرم شدن زمین گرفته تا برخورد وی با زنان می‌دانند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس، نیز که دعوت برای حضور در ضیافت دولت که به خاطر دیدار ترامپ ترتیب داده خواهد شد را رد کرده است، رئیس جمهوری آمریکا را به دلیل دخالت در سیاست انگلیس نکوهش کرد. کوربین گفت: تلاش ترامپ در زمینه این که چه کسی نخست وزیر بعدی انگلیس خواهد بود، دخالتی غیرقابل قبول در دموکراسی کشور ماست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار