رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست بوشهر گفت: اواسط اردیبهشت چهار بُهله جغد طلایی در کنگان دیده شد که احتمالا اولین مشاهده مستند زاد آوری این گونه در کشور است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، خسرو درویشی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر بیان کرد: علی کسروی از علاقه‌مندان پرنده شناسی زادآوری چهار بهله جغد طلایی را در شهرستان کنگان، مشاهده و ثبت کرده است.

او افزود: این جغدها شامل یک جغد طلایی بالغ و سه جغد نابالغ بوده است که در کمیته ثبت پرندگان ایران نیز تأیید و ثبت شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر ادامه داد: جغد طلایی با نام علمی Strix butleri شب زی‌ترین گونه جغد در ایران است که به علت  توانایی استتار فوق العاده و مخفی کاری زیاد، اطلاعات کمی از آن چه در ایران و چه در سطح بین المللی وجود دارد.

درویشی  بیان کرد: این گونه پیش از این هم در استان بوشهر و در شهرستان جم به صورت بالغ مشاهده شده بود.

او گفت: این پرنده شکاف‌ها و غار‌های مناطق کوهستانی صخره‌ای را برای لانه گزینی و جوجه آوری انتخاب می‌کند و بر اساس اطلاعات موجود جغد طلایی از جوندگان، گکوهاو عقرب‌ها تغذیه می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر تاکید کرد: دیده شدن سه فرد جغد طلایی نابالغ، نشان از موفقیت زادآوری، امنیت زیستگاه و وفور منابع غذایی در دسترس دارد و به نظر می‌رسد با وجود شرایط مناسب جغرافیایی استان و همچنین وفور گونه‌های مورد تغذیه، استان بوشهر زیستگاه مناسبی برای این گونه است.

درویشی با قدردانی از همه افراد و انجمن‌های زیست محیطی از جمله دوستداران مطالعات پرنده شناسی و پرنده نگری در همکاری در شناسایی تنوع زیستی غنی استان، استمرار این همکاری و همفکری به منظور حفاظت مؤثر از این گونه‌های مهم را ضروری دانست.

انتهای پیام/ک

ثبت حضور جغد طلایی در کنگان

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.