نظرات کاربران فضای مجازی درج شده در خبر‌های مربوط به خودرو، نشان از گلایه‌های زیاد از این صنعت دارد.

نگاه مردم به بازار خودرو خوشبینانه است یا بدبینانه!؟ آیا شعار به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال هاست مردم جهان برای سهولت در تردد بین مسافت های طولانی از وسیله ای بنام "خودرو" استفاده می کنند و این روزها تعداد این وسیله حتی از تعداد جمعیت مردم جهان هم بیش تر است.

در کشور ما هم با ورود اولین خودرو از شرکت خودرو سازی "کروکی" این کالا  به سبد نیاز جامعه اضافه شد. سال ها و دهه ها گذشت و در گذر زمان، با کاهش واردات خودرو به ایران، شرکت های خودرو سازی گردونه رفع نیاز مردم برای تردد شهری و بین شهری را در دست گرفتند. این روزها ایران خودرو، سایپا وشرکت های زیر مجموعه آن به عنوان بزرگترین تولید کنندگان خودرو به شمار می روند.


بیشتر بخوانید: آیا کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دار خواهد بود؟/ ۱۰۰ هزار خودرو جدید به بازار تزریق می‌شود


بازار خودرو هم مانند سایر بازارهای کشور از سال گذشته با زلزله های متعددی مواجه شده است و این امر متقاضیان را با مشکل ناتوانی در خرید خودرو  و در نهایت نارضایتی از این حوزه مواجه کرده است.

 گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش های متعددی به بررسی دلایل نارضایتی جامعه از قیمت خودرو و همچنین نحوه خرید و تحویل محصول از شرکت های سازنده خودرو های داخلی پرداخته است که این بین صحبت ها و نظرات هر دو طرف ماجرا بسیار قابل تامل است.

خودروسازانی که از کمبود قطعات به علت خروج شرکت های خارجی همچون رنو خبر می دهند و مردمی که کاری به خودروهای خارجی ندارند و عمده درخواست هایشان کاهش قیمت خودروهایی نظیر "پراید" است. نظرات و پیشنهادات به دست ما رسیده عمدتا از جنس گلایه از کیفیت، قیمت و نحوه مقابله جامعه برای کاهش قیمت خودرو است. حال  خواندن و بررسی بخشی از  نظرات کاربران و  پاسخ مسئولان در این زمینه خالی از لطف نیست.

یکی از مخاطبان در قسمت نظرات جمله ای را بیان می کند که عمده ترین شکایات هم بر همین موضوع دلالت دارد.

" مسئولان به فکر مردم نیستن"

کاهش اعتماد و سرمایه اجتماعی اولین ضربه ای است که به بدنه شرکت های خودروسازی بر اساس نوسانات قیمتی بی پایه و اساس خورده است. مردم تا حدودی دلایل افزایش قیمت ها را دلالان خودی شرکت های خودروسازی می دانند که با افزایش قیمت در بازار ها این اجازه را به شرکت های خودروسازی می دهند تا آن ها نیز قیمت های خود را بالا ببرند.

در مراجعه خبرنگار به یک کارخانه خودروسازی همین جمله را به یکی از مسئولان منتقل کردیم که وی با رد این موضوع دلیل اصلی نوسانات قیمتی و در نهایت بدقولی شرکت های خودرو سازی در تحقق اهدافشان را، تحریم قطعات و خروج برخی شرکت های خودروسازی خارجی از کشور دانست و قول مساعد شدن شرایط تا چند ماه آینده را به مردم داد.

اما نظر دیگری که بسیار هم قابل توجه عموم جامعه قرار دارد تاکید کاربران بر قیمت بی حد و اندازه گران پراید و کوتاهی دست اقشار کم درآمد از تهیه این خودرو است.

نگاه مردم به بازار خودرو خوشبینانه است یا بدبینانه!؟ آیا شعار

"بابا چه خبره پراید این قیمت؟؟؟بعضيا هی میرن میخرن که گرون میشه."
"بایدپراید بشه ۱۵میلیون"


این‌ها تعدادی از نظرات کاربران در خصوص پراید است. آن‌ها معترضند مگر قیمت تمام شده یک پراید چقدر است که حالا باید پراید را ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بازار خریداری کنند.

معاون اقتصادی گروه صنعتی سایپا در این خصوص جواب قطعی برای قیمت تمام شده پراید در سال ۹۸ به ما نمی‌دهد، اما می‌گوید پراید در سال ۹۷، با هزینه ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تولید می‌شد و حال با افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر واردات قطعات، قیمت‌ها بیشتر هم شده است. در واقع یعنی هنوز اطلاع جامعی از قیمت پراید در امسال در دست نیست هرچند این بین زمزمه‌های کنار گذاشتن خودروی پراید کم کم به صحبت‌های جدی تبدیل می‌شود!

"یک مشت دلال و سرمایه دار افتادند به مکیدن خون این مردم بعد به فکر خودشون دارند معامله حلال میکنند"

این کاربر معتقد است دست هایی پشت پرده این گرانی وجود دارد که تنها به فکر کسب منافع برای خود است؛ موضوعی که داد وزیر صمت را هم درآورده البته وی بارها هشدارهای لازم را به خودروسازان داده است که مراقب ورود دلالان و سودجویان به بازار خودرو باشند اما به نظر می رسد این گره کور دلالی و دلالی گری حتی با سیستماتیک شدن خرید خودرو هم برطرف نشده و برخی رانت ها در پشت پرده  بازار آزاد خودرو تمام نظام قیمت گذاری را زیر سوال می برند.

بعد از خواندن تعداد بالایی از نظرات در خصوص بی کیفیتی خودروهای داخلی، کمبود تجهیزات، عدم وصول مطالبات به موضوع مهم تری برخوردیم. 

"تنها یک ثانیه طول کشید تا وارد سایت فروش خودرو شوم و ثبت نام کنم اما در همان لحظه شروع تمام شد...بنظر این فروش کاملا نمایشی است"

 یک منبع آگاه در گروه خودروسازی سایپا دلیل اتمام سریع خودروهای عرضه شده در سایت برای فروش فوری را تعداد اندک خودروها بیان می کند و می گوید: به طور مثال ما تنها تعداد ۴۰۰ تا ۸۰۰ خودرو را در سطح کشور به فروش می گذاریم و خوب این طبیعی است که به این سرعت تمام شود!

تعداد نظرات بسیار زیاد است و شکایات هم به تبع آن بالاست اما به نظر می رسد مصوبات، بخشنامه ها و حتی افزایش تولیدات هم راه چاره خودروسازان نیست. زیرا با وجود قوانین سفت و سخت خودروسازان برای تحویل خودرو و بدقولی آن در زمان تحویل، بیش از پیش مردم را برای خرید از بازار آزاد حریص کرده است.

تعداد زیادی از کاربران باشگاه خبرنگاران جوان با تماس های تلفنی، پیامکی و ارائه نظرات در فضای مجازی از تعویق تحویل خودروهایشان ابراز نارضایتی کرده اند که خودروسازان هم دلایل زیادی از جمله کمبود قطعات را بهانه کار خود دانسته اند.

صنعت خودروی کشور این روزها چهره خوشی به خود نگرفته و مردم نیز عینک بدبینی به این نهادها را هنوز از چشم برنداشته اند، شاید عمده دلایل آن عرضه بیش از حد در یک زمان و قطع یکباره این عرضه ها بوده است.

متاسفانه تمام قسمت های اقتصاد از موضوعی به نام دلالی رنج وافری می برند و خودرو نیز از آن مستثنی نیست، دلالانی که با جعل اخبار و سوءاستفاده از فضای مجازی خبر گرانی خودرو در آینده را منتشر کرده و اتومبیل های از قبل خریداری شده وانبار شده را با قیمت دلخواه وارد بازار می کنند.مردم نیز برای اینکه در آینده خودرو مورد نیاز را گران تر نخرند تن به انتخاب بد از بین بدتر می شوند. 

نقش دو  نهاد (قوه قضائیه و قوه مجریه) بشدت در این میان اهمیت دارد. ابتدای امر، دولت ها باید پای خود را از اقتصادگردانی و تجارت بیرون بکشند و بگذارند تولید کننده زیر سایه چتر حمایتی از جمله تخصیص به موقع ارز، ترخیص به موقع قطعات وارداتی و تسهیلات برای افزایش کیفیت به کار خود مشغول شود. 

رونق  تولید خودروهای داخلی در صورتی محقق می شود که مردم با آزمایش خودروهای داخلی به کیفیت آن مطمئن شوند و در این صورت به قیمت واقعی آن نیز راضی خواهند بود.

قدم پایانی هم توسط قوه قضائیه و نظارت این دستگاه بر سودجویانی است که قصد سوء استفاده از بازار خودرو و افزایش قیمت ها را دارند، برداشته می شود، وضع جزاء صریح و قاطع درخصوص یکی از مهره های اصلی برهم زننده بازار خودرو قطعا عاملی برای عدم ورود دلالان به بازارهایی نظیر خودرو خواهد شد.

البته تمام این گفته ها درصورتی محقق می شود که نظرات و مشورت های کارشناسانه و مردمی در مدیریت و نحوه تولید یک محصول عملیاتی شده و منطق اقتصادی هم برای تعیین قیمت اقلام رعایت شود. آنچه مسلم است ریشه کنی رانت، فساد، مافیا و دلال بازی قطعا مشکل بازار خودرو را رفع خواهد کرد.

انتهای پیام/

ریشه کنی فساد و دلال بازی مشکل بازار خودرو را رفع می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۲:۴۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
من که ثبت نام کردم سه ماهه تحویل رو زدن 6. 3.تحدیل بدن ولی دعوتنامه هنوز 28. 3میاد.معلون نیست کی تحویل بدن که گرون کنن من که اشتباه کردم واریز. کردم دوستان این اشتباه رو نکنین... ثبت نام نکنید ضرر میکنین باید به ساز این شرکت سایپا برقصین مجبورت میکنن آفتابه ها رو هر چی بگن واریز کنین
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۲۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
ساینا پلاس
۹۸/۱۱.اسم نوشتم بر پنج تکمیل وجه کردم ..دونفرو به عنوان کارشناس گذاشتن اونجا جواب مردمو بدن در صورتی که هیچ اطلاعاتی ندارن.من اطلاعاتم از اونا بیشتره.
هنوزم ماشینو ندادن ومعلوم نیست ..
Iran (Islamic Republic of)
یه بدبخت
۱۱:۵۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
پدرم با ۴۶ سال سن هنوز آرزوی داشتن یه ماشین ساده رو داره و همیشه به خاطر این قضیه احساس شرمندگی میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم نخرید ، شما را بخدا نخرید
حواله های خرید را می گیرند و بلافاصله در بازار به مردم بیچاره دو برابر می فروشند. ثبت نام در سایت هم سرکاریه و توهین . کد های خاصی می تونند خرید کنند .
Iran (Islamic Republic of)
حرف حق
۲۲:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
جرات دارن فقط سه ماه ورود خودروهای خارجی رو ازاد کنن تا ببینن کی این لکن هارو سوار میشه البته بازم یه عده هستن که تو صف میمونن
Germany
علی
۲۱:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
الان که پراید رو حدود هفتاد میلیون قیمت میدن یک مورد مهم فراموش شده اون هم پراید هفتاد میلیونی با کیفیت درجه ۳ یا ۴ هست،یعنی اگر شما کیفیت درجه چندم ماشینهای داخلی رو در نظر بگیرید در مقایسه با پراید اصل کره ،در واقع قیمت پراید با این کیفیت حداقل دو برابر این قیمت به پای خریدار تمام میشه،یعنی حدود یکصد و چهلللل میلیون شاید هم بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
باید سازمان حمایت از مصرف کننده از سازمان حمایت از تولید کننده کاملا جدا شود و بشدت از مردم و مصرف کننده دفاع کند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
با سلام
در یک هفته گذشته قیمت تمام خودرو های داخلی 10 میلیون گرانتر شد.
بدون هیچ بهانه دلیل گرانی چیزی جز گران شدن بنزین بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ظالمانه تر از همه مصوبه تحویل خودرو به پیش خریداران به قیمت پنج درصد حاشیه بازار بود که متاسفانه باعث شد بنده پس از یک سال صبر برای تحویل ماشین نتونم اون رو با این قیمت بالا (دوبرابر قیمت بازار در زمان ثبت نام )تحویل بگیرم و آخرش انصراف دادم.
Sweden
احسان
۲۲:۲۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
بنده خداها شماها چقدر ساده هستید ! این سری هر چی سایپا تیبا ۲ زده کلا جنس بنجل داده تو بازار ! از پولک کانال روغن که یک مورد فوق اساسیه بگیر تا کولر خراب و سنسورهای بی کیفیت . خدا به دادمون برسه و صبرمون بده ! واقعیت رو بهتون گفتم و خودتونو براش آماده کنید . وقتی ماشین تحویل گرفتید آماده باشید برای رفتن به تعمیرگاههای مختلف و پول خرج کردن . از من گفتن بود . نمایندگی ها هم فقط خرابترش میکنند و ماستمالی . جز خدا فریادرسی نداریم پناه بر خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
من ساینا رینگ آلومینیوم نوشتم ولی الان رینگاشون برداشته شرکت.لنگ دو جفت رینگ موندن؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۲:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۸
افزایش قیمت بازار کار خود ایرانخودرو و سایپا است تا به بهانه دروغ ضرر و زیانده شدنشان قیمت کارخانه افزایش دهند. مسئولین هم یا خودشون سهامدار این دو کارخانه هستند یا به خواب خرگوشی رفته اند.
Iran (Islamic Republic of)
فیروز جلائی
۱۸:۴۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
سلام من با ایران خودرو قرداد خرید دنا پلاس داشتم اما الان بعد از ۱۵ ماه دعوتنامه برام اومده که دنا پلاس بدون سانروف بیا بگیر میگم اقا من دنا پلاس ثبت نان کردم نه دنا معمولی میگن اینو مدیران تصمیم گرفتن که اینجوری بدن خودرو رو .میدونید چرا چون حداقل تو هرخودرو دنا پلاس حداقل دو سه میلیون تومن به سود ایرانخودرو هست بعد تو قرداد نوشته شده کیسه هوای راننده و سرنشین و جانبی الان جانبی رو هم حذف کردن شده دوتا کیسه هوا بدون سانروف چرا کسی رسیدگی نمیکنه چرا ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
نخر جانم نخر عزیزم پراید ماشین نیس گوش شنوا در ایران خودرو و سایپا نیست سزای گران فروشی نخریدن عراق پراید پرسیدم ۳میلیون پانصدهزار تومان میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ستار
۱۵:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
سال ۹۶ در پیش فروش دنا ثبت نام کردم
ولی تاکنون خودرو تحویل نگرفتم .این به کی باید بگیم.چرا خودروهای پیش فروش مردم تحویل نمیدن ولی فروش فوری یکماهه میزارن.
چرا درب ایران خودرو و سایپا نمی بندید خودرو از خارج وارد کنید. .کسی نیست به داد مردم برسد.
آخرین اخبار