قربانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

شکافی که کام و لب نوزاد را بد شکل می‌کند +عوارض اختلال ژنتیکی شکاف کام و لب

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی گفت: بیماری شکاف لب و کام باعث ایجاد تنش کودکان با خانواده و ایجاد مشکل در تکلم و روابط اجتماعی می‌شود.

عارضه شکاف لب و کام باعث دوری کودکان از اجتماع و ایجاد تنش با خانواده می‌شود/ بیماری شکاف لب و کام یک اختلال ژنتیکی هنگام رشد اعضای جنین درون رحم مادرعلی قربانی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیماری شکاف لب و کام یک اختلال مادرزادی است که در دوران جنینی به وقوع می‌پیوندد و زمانی که سلول تخم در رحم مادر تشکیل می‌شود با رشد خود اعضای مختلف بدن را می‌سازد.

وی ادامه داد: یکی از اعضای بدن که رشد آن به دلیل مسائل ژنتیکی اختلالات مادرزادی و رادیولوژی متوقف می‌شود، جوانه‌های فک و دهان است و همین مسئله باعث ایجاد شکاف در بین استخوان‌های فک و دهان می‌شود.
 
قربانی تاکید کرد: حفره بینی و دهان مانند یک ساختمان دو طبقه بوده و در زمان عادی سقف دهان چسبیده به کف بینی است و در هنگام بروز اختلالات مادرزادی بیرون آمدن هوا به جای دهان از بینی انجام می‌شود و همین مسئله باعث ایجاد ناهنجاری‌ و بدشکلی می‌شود.
 
وی بیان کرد: یکی از عوارض بروز اختلالات مادرزادی در بیماری شکاف لب و کام این است که افراد به صورت تودماغی تکلم می‌کنند و دچار اختلالات شدید گفتاری می‌شوند.

قربانی ادامه داد: عارضه شکاف لب و کام یک مشکل ساختمانی است به دلیل بروز مشکل در اندام‌های گویایی گفتار تغییر می‌کند و چهره افراد  بد شکل می‌شود  و برای درمان این بیماران پزشکان حوزه‌های مختلف از جمله گفتار درمانی، جراحی پلاستیک و متخصص فک و صورت لازم است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی افزود: به دلیل محدودیت‌ها و مسائل مختلف بیماران مبتلا به عارضه شکاف لب و کام ممکن است درمان قطعی نشوند، اما تکلم بیماران به ویژه کودکان پس از انجام عمل‌های جراحی مربوطه بهتر از قبل می‌شود.

شکاف لب و کام سبب بروز اختلال در روابط اجتماعی افراد می شود

وی گفت: به دلیل بروز اختلالات در زمان تکلم بیماران مکن است نتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و همین مسئله آن‌ها را از اجتماع دور کند، از طرفی به دلیل بروز اختلالات گفتاری بین کودک و خانواده تنش‌هایی ایجاد می‌شود و این بیماران به خصوص کودکان از رفتن به اجتماع و محیط اطراف خود دوری می‌کنند.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی تصریح کرد: بیماری شکاف لب و کام باعث بروز اشکال در تنفس می‌شود و این عارضه غذا خوردن بیماران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
 
وی یادآوری کرد: کمک به خندیدن، صحبت کردن و گریه کردن بیماران مبتلا به شکاف کام ولب با همراهی گفتار درمان،  صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار