بیش از ۲ هزار قطعه اراضی کشاورزی خور و بیابانک وقفی است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خور و بیابانک گفت: از مجموع ۵۵۳ موقوفه این شهرستان ۹۵ درصد آنها به زمین های کشاورزی و مجالس روضه خوانی اختصاص دارد که بیش از ۲ هزار قطعه اراضی وقفی است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجتبی بابایی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خور و بیابانک افزود: در گذشته واقفان خور و بیابانک قسمتی از آب و ملک خود را وقف اولاد می‌کردند که عوائد این‌گونه موقوفات از نسلی به نسل دیگر در خاندان واقف منتقل می‌شد و مالکیت و درآمد برای اولاد واقف و نسل‌های بعدی پایدار می‌ماند.

وی با بیان اینکه بیشتر وقفیات دارای سند مکتوب بوده است، ادامه داد: در این میان سندی به خط نسخ و به زبان‌عربی مربوط به نیمه قرن نهم هجری وجود دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خور و بیابانک بیان داشت: موقوفه یغمای جندقی با قدمت ۱۸۰ سال از دیگر موقوفه‌های مکتوب این شهرستان است.

بابایی یادآور شد: موقوفات میرزا ابوالحسن یغمای جندقی شاعر نامدار قرن سیزدهم از مهمترین وقفیات مهم است که تعداد آن به ۱۰۱ رقبه می‌رسد.

وی با اشاره به وقف دو زیلوی قدیمی مسجد جامع شهر جندق گفت: این دو تخته زیلو مربوط به ۱۰۳۴ و ۱۰۴۴ هجری قمری است که واقف آن را وقف مسجد نموده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خور و بیابانک ادامه داد: از دیگر وقفیات مذهبی که نشان از اعتقاد و تاریخ گسترش اسلام در این شهرستان دارد طوقه یکی از علم‌ها به سال ۹۷۴ هجری می‌باشد.

بابایی افزود: در وقفنامه‌های خور و بیابانک مواردی مانند ساختن آب انبار و لایروبی آن، تعمیر کاروانسرا و حمام، اطعام مستمندان و ابناءالسبیل به چشم می‌خورد که مهمترین وقف نامه‌های شهرستان به آب و املاک و همچنین زمین‌های کشاورزی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که در وقف نامه‌های شهرستان خور و بیابانک رواج داشته است می‌توان به موقوفه قلعه، میراب، نخل‌گردان، پیر حاجات، حضرت عباس، قبرکن، مرکب سواری، بی دق، ظروف، زمین خرمن، حمام و … اشاره کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خور و بیابانک همچنین روضه‌خوانی، تعمیر تکایا و مساجد، حسینیه‌ها، امام زاده‌ها و خیرات در روز‌های مذهبی و برافروختن چراغ در اماکن مقدس را از بارزترین رقبات عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه یک آب انبار وقفی این شهرستان ثبت آثار ملی است گفت: از مجموع ۵۰ آب انبار شناسایی شده در خور و بیابانک آب انبار روستای ابراهیم سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۹۸۷۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گفته بابایی اکنون ۴۰ آب انبار قدیمی این شهرستان در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه به ثبت رسید که افشار، همت، مقیمی، ابراهیم آباد، گنبد، حاجی، کلانتر و شاه از معروفترین آن‌ها به شمار می‌روند.

وی بیان داشت: همت، افشار و اردیب به ترتیب بزرگترین آب انبار‌های خور و بیابانک هستند که هر کدام بیش از یک هزار متر مکعب ظرفیت دارند.

شهرستان خور و بیابانک ۲۵ بقعه و امامزاده، ۱۳۰ مسجد و ۲۹ حسینیه دارد که درآمد‌های حاصل آن‌ها در این اماکن هزینه می‌شود.

انتهای پیام/م

 

۹۵ درصد زمین های کشاورزی و مجالس روضه خوانی موقوفه هستند

برچسب ها: سازمان اوقاف ، وقف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.