آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از استعفای ناگهانی آقای وزیر تا سرنوشت مبهم دفتر امور زنان در تغییرات آموزش و پرورش

آموزش و پرورش در این هفته با اخباری حول استعفای ناگهانی آقای وزیر و حواشی مربوط آن سپری شد.

از استعفای ناگهانی آقای وزیر تا سرنوشت مبهم دفتر امور زنان در تغییرات آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون   استعفای ناگهانی آقای وزیر، سرنوشت مبهم دفتر امور زنان در تغییرات آموزش و پرورش و تدوین اساسنامه مرکز رشد دانشگاه فرهنگیان سپری شد.

ماجرای استعفای وزیر آموزش و پرورش

یک منبع آگاه در آموزش و پرورش گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خبری که مبنی بر استعفای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آخرین جلسه هیئت دولت مطرح شده است، اظهار کرد: خبر استعفاى وزير آموزش و پرورش به دلایل مطرح شده در اخبار فضا مجازی صحت ندارد و شیطنت سیاسی است.

این منبع آگاه تصریح کرد: دولت و رئیس جمهوری با آقای بطحایی مشکلی ندارند اما آقای بطحایی به دلایل مطرح شده و نارضایتی رئیس جمهور استعفا نداده است بلکه به دلیل اینکه مسائل فرهنگیان از قبیل رتبه بندی فرهنگیان و معوقات آنها به دلیل بار مالی مورد توجه نبوده، اقدام به این کار کرده است.

سرنوشت مبهم دفتر امور زنان در تغییر و تحولات ساختار آموزش و پرورش

فرحناز مینایی‌پور مدیرکل امور زنان آموزش و پرورشبیان کرد: از آنجایی که این دفتر طبق چارت سازمانی سال‌های گذشته در حوزه سازمان مشارکت‌های مردمی بوده، اکنون نیز به دستور وزیر آموزش و پرورش و به همان روال سابق به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ماموریت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های این دفتر همچون سابق با قوت خود هم در این دفتر و هم در استان‌ها در حال اجرا و پیگیری است.

وی ادامه داد: البته امیدواریم که با پیگیری‌های در حال انجام، این دفتر در آینده به‌صورت مستقیم ذیل مجموعه وزیر به کار خود ادامه دهد.

استفاده ۲ هزار مدرسه از سرویس مدارس

مصطفی سامانی دبیر انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: این انجمن در سال ۹۷ برای استیفای حقوق اعضا که شامل شخصیت‌های حقیقی و حقوقی پیمانکاران سرویس است، فعالیت دارد.

وی ادامه داد: از چهار هزار و ۳۰۰ مدرسه در تهران، بیش از ۲ هزار مدرسه سرویس دارند که ۱۹۸۰ در سامانه سرویس مدارس ثبت شدند.

وی افزود: سال گذشته ۷۵۰ پیمانکار حقیقی و حقوقی داشتیم که از این بین ۴۲۸ نفر ثبت شدند و یکی از مشکلاتی که در همه صنوف وجود دارد این است که نهاد‌های بالادستی علاقه‌ای به همکاری با صنوف ندارد، مگر آنکه ارتباط سیاسی وجود داشته باشد.

تدوین اساسنامه مرکز رشد دانشگاه فرهنگیان

علی باقر طاهری نیا معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان درباره راه‌اندازی مرکز رشد این دانشگاه اظهار کرد: پیرو اقدامات قبلی برای راه‌اندازی این مرکز اساسنامه آن تدوین و نهایی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این اقدام کمیسیون دائمی هیئت امنا با راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری موافقت کرد و اکنون فقط باید در هیئت امنا که از جمله اعضای آن رئیس جمهور، وزرای آموزش و پرورش و علوم هستند، به تصویب برسد.

طاهری نیا با اشاره به بسترسازی برای راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه گفت: در خصوص راه‌اندازی مرکز رشد با آموزش و پرورش مکاتباتی داشتیم و این وزارتخانه اعلام آمادگی کرده است تا فضای مناسب در اختیار دانشگاه قرار دهد.

مدارس حق دریافت پول لباس فرم دانش آموزی ندارند

نورعلی عباسپور مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش وپرورش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تهیه لباس فرم دانش آموزی که از سوی برخی مدارس مطرح می‌شود گفت: برای تهیه لباس مدرسه هیچ الزام و تحمیلی وجود ندارد و شورای مدارس بر اساس شرایط و مبتنی بر سیاست مدرسه محوری رنگ و مدل لباس فرم را انتخاب می‌کنند و در این میان تهیه لباس بر عهده خانواده‌ها است.

وی ادامه داد: مدارس به هیچ وجه حق ندارند به اجبار هزینه‌ای را به عنوان خرید لباس فرم تحمیل کنند و نظارت بر این فرایند بر عهده مرکز ارزیابی عملکرد آموزش وپرورش است البته برخی مدارس با موافقت خانواده‌ها چنین برنامه‌ای دارند و لی اجبار آن به هیچ وجه قانونی نیست.

اجرای طرح «گفتگوی بین نسلی» در ۴۰ هزار کلاس

فرحناز مینایی پور مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش درباره توجه به برنامه‌ریزی در موضوع آسیب‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان دختر و به ویژه دانش‌آموزانی که در سن بلوغ قرار دارند، اظهار کرد: این موضوع وظیفه دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است اما از آنجا که جامعه هدف ما دانش‌آموزان دختران را هم پوشش می‌دهد، دفتر امور زنان اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های دختران دهه هشتاد چالش‌های و فرصت‌ها به منظور شناسایی نیاز‌ها و آسیب‌های آنها کرده است.

مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش همچنین به اجرای طرح گفت‌وگوی بین نسلی برای دانش‌آموزان اشاره و بیان کرد: اکنون این طرح برای دانش‌آموزان دوره اول متوسطه برگزار می‌شود و در اجرای آن ۳۲ هزار کلاس در دوره متوسطه اول هدفگذاری شده اند ولی گزارش‌ها حاکی از آن است که اجرای این طرح در شرایط فعلی در ۴۰ هزار کلاس درس در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود.

تکالیف مهارت‌محور به معنای بیکاری دانش‌آموز نیست

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره بازخورد‌های حاصل از اجرای طرح تکالیف مهارت محور اظهار کرد: با توجه به اجرای این طرح بازخورد‌های مثبتی از سوی دانش‌آموزان دریافت کردیم و آن‌ها به جای حل چند مسئله از روی کاغذ به تمرین مهارت‌های زندگی پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم کوتاه از دستاورد‌های دانش آموزان در طرح اجرای تکالیف مهارت محور داشتیم و مشاهده شد معلم‌ها برنامه‌های خلاقانه‌ای در چارچوب برنامه درس برای دانش‌آموزان در نظر گرفته‌اند.

معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در مدارس با تراکم دانش‌آموزی بالا طرح تکالیف مهارت محور اجرا شده است یا خیر گفت: براساس بازخورد‌هایی که از اجرای این طرح گرفتیم برخی از معلمان علاقه‌مند در کلاس‌های با تراکم جمعیتی بالا هم این طرح را اجرا کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار