زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

اگر تهران را برای گشت و گذار و ثبت لحظات به یادماندنی انتخاب کرده‌اید، ابتدا شما را به موزه گردی دعوت می‌کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  هنوز هم در میان برج‌های سربه فلک کشیده و هیاهوی زندگی مدرن پایتخت نشینان، باغ‌ها و عمارت‌هایی وجود دارند که با قدم گذاشتن در آنجا، حس و حالتان عوض می‌شود. باغ‌ها و کاخ موزه‌های تهران، زیباترین عمارت‌های قاجاریان را به نمایش می‌گذارد. با ما همراه باشید تا شما را با کاخ‌های سلطنتی و باغ موزه‌های پایتخت آشنا کنیم.


بیشتربخوانید: کشف شگفت انگیز اسکلت و بقایای شاهزاده خانم ۲۰۰ ساله + فیلم و تصاویر


زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

کاخ گلستان؛ میراث جهانی یونسکو 

آگه می‌خواهید یک موزه گردی حسابی را شروع کنید، بازدید از کاخ موزه گلستان را در اولویت قرار دهید. کاخ گلستان یکی از بهترین و معروف‌ترین کاخ موزه‌های تهران می‌باشد که در صدر لیست موزه‌های ایران قرار گرفته است. این کاخ که روزگاری محل حکومت سلسله قاجار بوده، هم اکنون جزء میراث جهانی یونسکو بوده و بدون شک بازدید از ارگ سلطنتی قاجار‌ها و منزلگاه ناصرالدین شاه، جذابیت زیادی برای توریست‌ها و گردشگران دارد؛ بخصوص که پهلوی اول و دوم در این کاخ، تاج گذاری کردند. برای ورود به کاخ سلطنتی ابتدا باید بلیط تهیه کنید. با ورود به این مجموعه، خود را درگیر گذر زمان نکنید، یک دل سیر در تالار آیینه و شمس العماره بمانید و از تماشای کاشی کاری‌های زیبا و اشیاء عتیقه و گرانبها لذت ببرید.

آدرس: تهران- خیابان ۱۵ خرداد- میدان ارگ- کاخ گلستان


زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

کاخ نیاوران؛ عمارت های زیبا و فضایی آرامش بخش

کاخ نیاوران یکی از باغ موزه‌های محبوب گردشگران است که در شمال تهران قرار دارد. این باغ ۱۱ هکتاری در ابتدا کاخ ییلاقی فتحعلی شاه قاجار بوده که بعد‌ها با روی کار آمدن سلاطین جدید، هرکدام عمارتی برای اقامت خود به این مجموعه اضافه کردند؛ کاخ صاحبقرانیه به دستور ناصرالدین شاه و عمارت خانوادهٔ پهلوی به دستور محمدرضا شاه در باغ نیاوران ساخته شد. اکثر عمارت‌های زیبای این مجموعه در سال ۱۳۶۵ به موزه تبدیل و برای بازدید عموم آماده سازی شد. در میان هیاهوی زندگی‌های مدرن و آپارتمان نشینی، قدم زدن در باغ این کاخ موزه، بسیار آرام بخش خواهد بود. از تماشای عمارت‌های اختصاصی و کاخ صاحبقرانیه لذت ببرید.

آدرس: تهران- میدان نیاوران


زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

کاخ سعدآباد؛ مجموعه ای از موزه ها

این مکان یکی دیگر از کاخ موزه‌های تهران است که در شمال شهر و در حوالی کوهپایه البرز قرار دارد. بی شک پادشاهان قاجار بهترین مکان را برای اقامتگاه تابستانی خود انتخاب کرده‌اند؛ باغی با ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع، مساحتی است که که فضای سبز بی نظیری را ایجاد می‌کند. درختان بی شمار در کوهپایهٔ البرز، تابستانی خنک و خوش آب و هوا را برای خانوادهٔ قاجار فراهم کرده‌اند. زیبایی این کاخ باعث شده تا خاندان پهلوی نتوانند از آن چشم پوشی کنند و کوشک‌هایی را برای اقامت خود در این باغ، بنا کردند.
در حال حاضر کاخ سعدآباد یکی از بی نظیرترین و بهترین موزه‌های تهران را در دل خود جای داده و دیدن هر کدام از آنهامی تواند دنیایی از تجربه را برایتان به همراه داشته باشد. از جمله موزه‌های این مجموعه می‌توان به موزه استاد فرشچیان، موزه مردم شناسی، موزه آب، موزه استاد بهزاد، کاخ موزه سفید، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه هنر ملل، موزه هنر‌های زیبا اشاره نمود. با توجه به استقبال زیاد گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه، امکانات رفاهی و تفریحی مانند رستوران، فروشگاه و سالن‌های ورزشی در بخش‌های مختلف آن در نظر گرفته شده است.


آدرس: تهران- خیابان، ولی عصر- خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) - انتهای خیابان شهید کمال طاهری


زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

باغ موزه نگارستان؛ زینت بخش میدان بهارستان

باغ موزه نگارستان، یادگاری از دوران فتحعلی شاه قاجار می‌باشد که امروزه زینت بخش میدان بهارستان تهران است. باغی که عمارت نگارستان را دربرگرفته، تنها بخشی از شکوه این باغ موزه را نشان می‌دهد. نقاشی‌های خاصی همچون نگاره‌های درباریان قاجار و موزه‌های متعددی نظیر موزه مجسمه‌های مینیاتوری جهانگیر ارجمند، از جذابیت‌های باغ موزه نگارستان است.


آدرس: تهران- خیابان بهارستان، کوی دانشسرا


زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

عمارت مسعودیه؛ دلنشین‌ترین مجموعه‌های تهران

عمارت مسعودیه با ۴۰۰۰ متر مربع مساحت، یکی از دلنشین‌ترین مجموعه‌های تهران می‌باشد که هنر معماری اصیل ایرانی را در ظریف کاری‌های گچ بری و کاشی کاری نشان می‌دهد. این عمارت در سال ۱۲۹۵ به دستور مسعودمیرزا پسر ناصرالدین شاه ساخته شد و هم اکنون به عنوان یکی از آثار ملی ایران، در معرض بازدید مردم شهر تهران و گردشگران قرار گرفته است. این مکان را در لیست موزه گردی‌های خود قرار دهید، چرا که هنر خطاطی، نقاشی‌های دیواری و تزئینات گرانبهای این موزه، شما را به ذوق می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم سری به کافه رستوران این مجموعه بزنید و از صبحانه‌های معروفش لذت ببرید.


آدرس: تهران- خیابان اکباتان- بالاتر از ایستگاه مترو ملت


زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

باغ هنر ایرانی؛ باغی رؤیایی

باغ هنر ایرانی یکی دیگر از باغ موزه‌های تهران است که با قدمتی نه چندان دور، توانسته بازدید کنندگان را محو زیبایی‌های خود کنند. این باغ زیبا با مساحتی کمتر از یک هکتار، به دستور پهلوی اول، در منطقه الهیه تهران ساخته شد. عمارت بسیار زیبایی که در دل باغی رؤیایی محسور شده، ذوق عکاسی شما را برمی انگیزد. هم اکنون این عمارت به عنوان فضای نمایشگاهی استفاده می‌شود و آثار هنرمندان معروف ایرانی را به نمایش می‌گذارد. با هر قدمی که در این باغ می‌زنید، علاوه بر لذت بردن از فضای سبز، می‌توانید ماکت‌های معروف بنا‌های تاریخی مهم ایران را ببینید. در این مجموعه نگارخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی- هنری و کافی شاپ وجود دارد.


آدرس: میدان تجریش- خیابان دربندی- خیابان دکتر حسابی- پلاک ۳۰


زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

باغ ایرانی؛ کهنسال و مفرح

در بافت قدیمی محله ونک، باغی کهنسال به مساحت ۳ یا ۴ هکتار قرار دارد. در فضای سبز منحصربه فرد این مجموعه، به خوبی می‌توان الگوی طراحی باغ ایرانی را مشاهده کرد. درختان قدیمی همچنان گل سرسبد فضای سبز هستند؛ هرچند که درختان جوان‌تر نظیر زرشک، برگ نو، مورد، شیرخشت، نسترن، رز و ... رنگ و لعاب بیشتری به باغ ایرانی بخشیده‌اند. برای وقت خود برنامه ریزی کنید و تنها به گشت و گذار در باغ اکتفا نکنید؛ سری هم به بخش‌های فرهنگی- هنری، زمین ورزش، رستوران و چای خانهٔ این مجموعه بزنید و از لحظات خود لذت ببرید.

آدرس: تهران- خیابان شیخ بهایی شمالی- ۲۰ متری پیروزان- کوچه شهید صابری


زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

باغفردوس؛ موزه سینما

در هر کجای تهران که باشید می‌توانید موزه گردی خود را از نزدیک‌ترین باغ موزه‌ها شروع کنید؛ انگار باغ سرا‌ها و عمارت‌های قاجار‌ها تمامی ندارند. باغ فردوس یکی دیگر از موزه‌های تهران است که در منطقه شمیران و تجریش قرار دارد. این مجموعه، با مساحت ۲۰ هزار متر مربع به دستور محمد شاه قاجار ساخته شد. عمارت سه طبقه با زیرزمین وسیعش، اقامتگاه اعیان نشیان بوده است. در زمان پهلوی‌ها، سپه سالار صاحب این عمارت بود که بخاطر بدهی، آن را واگذار کرد و بعد‌ها به رضا شاه رسید. از سال ۱۳۵۰ به بعد از عمارت داخل باغ به عنوان فضای نمایشگاهی استفاده شد. امروزه در باغ فردوس، فروشگاه محصولات فرهنگی-هنری، کتاب فروشی و چند کافی شاپ فعالیت می‌کنند. بازدید از موزه سینما را فراموش نکنید.


آدرس: تهران- خیابان ولیعصر- نرسیده به میدان تجریش


زیباترین کاخ موزه‌های پایتخت + تصاویر

خانه مقدم؛ یکی از گرانبهاترین خانه های جهان

خانه تاریخی مقدم که از اواخر دوره قاجار به یادگار مانده، یکی از جذاب‌ترین موزه‌های تهران است که ارزش دیدن را دارد. استاد محسن مقدم، اولین باستان شناس ایرانی به همراه همسر فرانسوی خود، اشیای تاریخی ایران را که در معرض نابودی بود را می‌خریدند و در خانه نگهداری می‌کردند. به همین علت خانه مقدم یکی از گرانبهاترین خانه‌های جهان محسوب می‌شود.

آدرس: خیابان امام خمینی- بین ولیعصر و شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۴۹

منبع: کوله پشتی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.