خودسوزی زباله‌های سایت صفیره به روز یازدهم رسید/۷۰ درصد آتش سوزی مهار شده است/لزوم اجرای طرح فوکوکوآ در سایت زباله اهواز

از آتش سوزی زباله‌ها در سایت پسماند صفیره در بخش غیزانیه ۱۱ روز می‌گذرد و انتشار دود همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سایت پسماند در روستای صفیره بخش غیزانیه اهواز، تنها سایت جمع آوری زباله است که روزانه میانگین ۸۰۰ تن زباله‌ تر و خشک وارد آن می‌شود.

این سایت ۷ هکتار مساحت دارد که از روز چهارشنبه ۱۵ خردادماه ۹۸، دچار آتش سوزی شد و دود غلیظ بخش غیزانیه و حتی کلانشهر اهواز را هم فراگرفت که باعث انتقاد شدید اهالی این بخش و روستا‌های آن شد.

به منظور پیگیری این مشکل با بخشدار غیزانیه گفتگو کردیم.

رسول ساکی، سرپرست بخشداری غیزانیه درخصوص آخرین وضعیت سایت پسماند زباله در اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: مکاتباتی با مرکز بهداشت شرق اهواز و اداره محیط زیست این کلانشهر انجام شده، ولی تا کنون اقدام موثری انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی زباله‌ها در این سایت از چهارشنبه ۱۵ خرداد آغاز شده، افزود: تا امروز شنبه ۲۵ خرداد که یازدهمین روز حادثه آتش سوزی است، همچنان خودسوزی زباله‌ها ادامه دارد.

خودسوزی زباله‌های سایت صفیره به روز یازدهم رسید/۷۰ درصد آتش سوزی مهار شده است

ساکی بیان داشت: براساس جلسه‌ای که شورای بخش غیزانیه با قنوات، مدیرعامل سازمان پسماند اهواز برگزار شد، مقرر شد تا امروز مشکل رفع شود، که متاسفانه تا لحظه مخابره هنوز این مشکل رفع نشده است.

سرپرست بخشدار غیزانیه اظهار کرد: خودسوزی زباله‌ها علاوه بر بروز مشکلات برای سلامتی اهالی غیزانیه، سبب انتشار دود غلیظ و در نتیجه مه گرفتگی جاده شده احتمال تصادفات را افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول افزود: به گفته بعضی مسئولان، این آتش سوزی عمدی است، این در حالی است که این سایت حراست داشته و اجازه ورود افراد ناشناس را به سایت نمی‌دهند.

رسول ساکی با بیان اینکه اهالی غیزانیه و روستای صفیره به شدت از این مسئله شاکی هستند، اذعان داشت: هرچه زودتر این مسئله باید حل شود.

خودسوزی زباله‌های در سایت صفیره به روز یازدهم رسید+نامه

در ادامه با مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز گفت‌وگو کردیم و آخرین وضعیت آتش سوزی در سایت صفیره را جویا شدیم.

۷۰ درصد آتش سوزی مهار شده است

محمدرضا قنواتی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سایت پسماند اهواز ۷ هکتار مساحت دارد که در روز چهارشنبه ۱۵ خردادماه دچار آتش سوزی شد.

وی بیان کرد: تاکنون آتش در ۵ هکتار آن به روش خاک ریزی مهار شده و ۲ هکتار آن باقیمانده که اقدامات لازم برای مهار و رفع آن درحال انجام است و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به اتمام برسد.

قنواتی درخصوص دود منتشر شده در جاده و روستا‌های مجاور سایت صفیره اذعان داشت: این دود فقط از زباله‌ها نیست، بلکه فلر‌های نفتی در بروز این مشکل دخیل هستند.

این مقام مسئول علت روند کُند مهار کامل آتش و رفع دود ناشی از سوختن زباله‌ها را وجود ناهمواری‌ها در این سایت بدلیل دپو زابله‌ها عنوان و تصریح کرد: عملیات مهار آتش متوقف نشده و سازمان پسماند تا زمان رفع مشکل پای کار خواهد بود.

سایت صفیره، فاقد اصول فنی طرح فوکوکوآ

علی بنی عگبه، رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: علت آتش سوزی در سایت پسماند صفیره در اهواز براساس شواهد موجود، عمدی است و علاوه بر آن بدلیل اینکه زباله‌ها پس از دفن، دچار فعل و انفعالات می‌شود، گاز متان تولید می‌کنند و پس از انتشار سبب آتش سوزی می‌گردد.

وی اظهار کرد: بدلیل وجود آب‌های زیرزمینی، امکان دفن زباله‌ها در زیر سطح زمین وجود ندارد و زباله‌های جمع آوری شده روی سطح انجام می‌شوند.

بنی عگبه راه حل اصولی برای جلوگیری از این آتش سوزی‌ها را اجرای طرح فوکوکوآ دانست و افزود: با اجرای طرح فوکوکوآ، زیاله در زیر سطح دفن شده و بدلیل وجود لوله‌های تخلیه و خروج گاز‌های آتش زا و همچنین خروجی شیرابه‌ها به منظور جلوگیری از نفوذ به آب‌های زیرزمینی، از بروز چنین حوادثی و همچنین آلودگی آب و محیط زیست جلوگیری می‌شود.

خودسوزی زباله‌های سایت صفیره به روز یازدهم رسید/۷۰ درصد آتش سوزی مهار شده است/لزوم اجرای طرح فوکوکوآ در سایت زباله اهواز

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز، راه حل دیگر برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی را راه اندازی سلول سوم زباله عنوان کرد و بیان داشت: احداث سلول زباله و دفن اصولی آن ها، احداث کارخانه ککپوست و تبدیل زباله‌ها به کود، ادامه فعالیت بخش پردازش زباله‌ها و تفکیک زباله‌ها از مبدا در اهواز سبب توقف آتش سوزی در این سایت خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: درخواست احداث کارخانه کمپوست در کارگروه پسماند استانداری خوزستان، شورای سلامت و دادگستری مطرح شده، اما بدلیل اینکه احداث این کارخانه منوط به صرف هزینه هنگفت است، در حال حاضر امکان چنین اقدامی وجود ندارد.

سایت پسماند صفیره در بخش غیزانیه قرار دارد که بدلیل آتش گرفتن زباله‌ها از هفته‌های گذشته، مشکلاتی را برای اهالی این بخش و روستا‌های آن ایجاد کرده است.

روز‌های گذشته، خبر مهار کامل آتش در این سایت منتشر شد که بخشدار غیزانیه آن را تکذیب کرد.

به گفته اداره محیط زیست اهواز، بدلیل گرما شدید در اهواز و تولید گاز‌های مونوکسیدکربن از زباله ها، خودسوزی رخ می‌دهد و سبب ادامه آتش سوزی می‌شود.

گفتنی است؛ هر ساله با شروع فصل گرما و تابستان، شاهد آتش سوزی در این سایت هستیم. امیدواریم با برنامه ریزی‌های دقیق و اصولی مسئولان مربوطه چاره‌ای اساسی برای این مشکل بیاندیشند.

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.