جولان قیمت مسکن در "کلانشهر" محروم زاهدان / افزایش ۲.۵ برابری قیمت مسکن

در حالی زاهدان به عنوان یک کلانشهر تنها نام آن را یدک می‌کشد که رشد قیمت مسکن رقابت تنگاتنگی با سایر کلانشهر‌های کشور دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، در کوران افزایش قیمت طلا و ارز، بازار مسکن نیز خودی نشان می‌دهد به طوری که خانه‌دار شدن برای نسل جوان تقریباً تبدیل به یک رویا شده است. در این میان زاهدان، اما به عنوان کلانشهری که در مقایسه با دیگر کلانشهر‌های کشور همچون تهران، مشهد، اصفهان و شیراز بیشتر نام کلانشهر را یدک می‌کشد و از نظر شاخص‌های مختلف از جمله برخورداری از فضای سبز شهری اختلاف زیادی با کلانشهر‌های کشور دارد، در افزایش قیمت مسکن، اما با آن‌ها در رقابت تنگاتنگ است.

با نگاهی به قیمت مسکن در شهر زاهدان در می‌یاییم که اعداد و ارقام نسبت به سال گذشته افزایش ۲.۵ برابری داشته، اما مقصر کیست؟ مشاورین املاک می‌گویند نرخ تورم و مردم عادی مشاورین املاک و دلالان را عامل این گرانی می‌دانند، اما هرچه باشد روند رشد قیمت مسکن در زاهدان غیرعادی است.

برای روشن‌تر شدن این قیمت نامتعادل بد نیست نگاهی به قیمت‌ها در کلانشهر محروم زاهدان بیاندازیم؛ هر واحد آپارتمانی آماده استفاده و تکمیل در موقعیت مطلوب به طور مثال در خیابان "دانشگاه" زاهدان که از خیابان‌های خوب این شهر تلقی می‌شود تا متری ۸ میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین در مناطق مرکزی و متوسط شهر یک باب آپارتمان به متری ۶ میلیون هم می‌رسد. حال تصور کنید در شهر محروم زاهدان که بیش از ۳۰۰ هزار حاشیه‌نشین دارد و بسیاری از مردم آن در تامین مایحتاج اولیه خود عاجز هستند، چگونه می‌توان صاحب خانه شد؟

نکته قابل توجه آنکه تسهیلات بانک مسکن نیز به چند دلیل گره گشا نیست؛ اول اینکه طبق قوانین بانک مسکن متقاضیان وام زوجین هر کدام باید ۳۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری و در پایان یک سال هر یک ۶۰ میلیون تومان به علاوه اصل پول سپرده و همچنین مبلغ ۲۰ میلیون وام جعاله دریافت می‌کنند.

حال اگر این ارقام را با هم جمع کنیم می‌شود ۲۰۰ میلیون تومان، این در حالی است که با این رقم در موقعیت متوسط شهر می‌توان آپارتمانی حدوداً ۳۰ متری خرید که در عمل ممکن نیست؛ چرا که اصلاً آپارتمان ۳۰ متری در شهری، چون زاهدان ساخته نمی‌شود.

دوم آنکه بانک مسکن بدون سند تفکیکی واحد آپارتمان هیچگونه تسهیلاتی پرداخت نمی‌کند؛ از طرف دیگر انبوه‌سازان جهت انجام پروژه‌های متعدد ساختمانی امورات سند تفکیکی را چندین ماه و حتی سال متوقف می‌کنند؛ که همین موضوع نیز می‌تواند تورم‌زا باشد.

حال قضاوت با شما که آیا با چنین شرایطی یک زوج جوان و حتی میانسال کارمند می‌تواند در شهر زاهدان صاحب خانه شود؟ سوال اینجاست که این افزایش قیمت در شهری فاقد حداقل امکانات رفاهی که مردم آن در سپری کردن اوقات فراغت خود واقعاً دچار مشکل هستند چه توجیهی دارد و مسئول این نابسامانی کیست؟

منبع تسنیم

انتهای پیام/پ

 

افزایش قیمت در زاهدان

برچسب ها: مسکن ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار