قرار داد پرسودی که هرگز تکرار نخواهد شد!

این روز‌ها روسیه و ایالات متحده با یکدیگر روابطی محدود دارند، اما جالب است بدانید که روسیه در سال ۱۸۶۷ قراردادی پر سود را با آمریکا امضا کرد که بعید به نظر می‌رسد اگر تاریخ به عقب برمی گشت دوباره امضا می‌شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قلمرو آلاسکا برای ایالات متحده آمریکا قلمرو می‌توانست نقشی استراتژیک در آینده این کشور داشته باشد و این در حالی بود که در آن زمان این منطقه برای روسیه مشکلات بسیاری ایجاد کرده بود و روسیه نگران بود که به علت شکست برابر بریتانیا این بخش‌ها را بدون هیچ سودی از دست دهد؛ بنابراین تصمیم گرفت آلاسکا را به مزایده بگذارد.

قرار داد پرسودی که هرگز تکرار نخواهد شد!


بیشتربخوانید: شرط عجیب نوعی ازدواج در مراکش!


شاید امروز و با نگاهی ساده به این ماجرا بتوان به سرعت تشخیص داد که این حرکت تا چه حد اشتباه بوده است. اما در آن زمان اجباری و مصلحتی به نظر می‌رسید. به هر ترتیب روسیه آلاسکا را با مبلغ ۷.۲ میلیون دلار فروخت و این روز‌ها با گذشت حدود ۵ دهه از آن زمان، آمریکایی‌ها ۱۰۰ بار بیش از این مبلغ را از آلاسکا به دست آورده اند.

این مبادله با کمک یک چک. تاریخی انجام شد و بر اساس آن حدود ششصد هزار مایل مربع از زمین‌های دولت روسیه در ازای تنها ۷.۲ میلیون دلار به آمریکایی‌ها رسید. وقتی این قرارداد امضا شد واکنش‌های کاملا متضادی از سوی مقامات دو کشور مطرح شد. عده‌ای این اقدام ایالات متحده را دوراندیشی ارزیابی کردند و عده‌ای دیگر معتقد بودند اصلا آلاسکا هیچ سودی برای ایالات متحدده ندارد.

در همان زمان یکی از روزنامه‌های آمریکایی پرسید: "چرا آمریکا به این جعبه یخ نیاز دارد و ۵۰ هزار اسکیموی وحشی که ماهی را برای صبحانه می‌خورند خریداری کرده است؟ " حتی کنگره نیز چندان روی خوشی به این ماجرا نشان نداد. در سال ۱۸۹۶، تب طلای کلوندایک رخ داد و در نتیجه آلاسکا به عنوان یک ارزش افزوده در ایالات متحده دیده می‌شد. عطش یافتن طلا، صد‌ها میلیون دلار برای ایالات متحده به ارمغان آورد. ماهیگیری نیز یک جاذبه دیگر بود که درآمد قابل توجهی را به ایالات متحده هدیه کرد. بنابراین، در بیش از ۵۰ سال، ایالات متحده توانست از خریدش سود فراوانی ببرد.

منبع: انتخاب

انتهای پیام/

چرا روسیه با فروش آلاسکا به ایالات متحده اشتباهی بزرگ مرتکب شد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار