بیش از دو برابر شدن آسفالت ریزی معابر همدان

 امسال آسفالت ریزی و بهسازی معابر شهر همدان در مقایسه با پارسال بیش از دو برابر شده است.

بیش از دو برابر شدن آسفالت ریزی معابر همدان به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علی رحیمی فر ، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: برای بهسازی معابر همدان امسال ۲۰۰ هزار تن آسفالت در بین مناطق ۴ گانه همدان توزیع می‌شود.

وی با بیان این که شورا و شهرداری همدان به بهسازی و مرمت خیابان‌ها و معابر سطح شهر توجه ویژه دارند اظهار داشت: این مطالبه مردم همدان است و شورا و مدیریت شهری تحقق مطالبات شهروندان را در دستور کار دارند.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان افزود: در سال ۹۷ به منظور بهسازی و ترمیم معابر شهر ۹۹ هزار تن آسفالت در مناطق ۴ گانه شهرداری همدان توزیع شد.

رحیمی‌فر با بیان این که هدفگذاری در سال گذشته ۳۰۰ هزار تن بود گفت:، اما قیمت قیر در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش ۳ برابری داشت و برابر با قیمت ریالی ۳۰۰ هزار تن آسفالت برای ۱۰۰ هزار تن آسفالت هزینه شد. در واقع همان اندازه که برآورد مالی کرده بودیم هزینه شد، اما تنها یک سوم از برآورد ۳۰۰ هزار تنی محقق شد.

وی با اعلام این که قیمت هر تن آسفالت در حال حاضر ۳۹۰ هزار تومان است عنوان کرد: در سال ۹۸ با افزایشی ۲ برابری نسبت به سال گذشته ۲۰۰ هزار تن آسفالت به بهسازی معابر همدان اختصاص یافته است.

 رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: البته مقداری هم قیر یارانه‌ای در اختیار شهرداری گذاشته می‌شود که آسفالت تهیه شده از آن با اولویت مناطق بازآفرینی مانند بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر باید استفاده شود.

رحیمی فر در رابطه با عمر مفید آسفالت ریخته شده در معابر شهر همدان هم گفت: عمر مفید آسفالت به میزان رفت و آمدی که بر روی آن صورت می‌گیرد بستگی دارد، اما اگر یک آسفالت از مواد استاندارد تهیه شده باشد و خوب هم ریخته شود باید ۲۰ سال عمر کند.

وی با اشاره به این که عمر مفید آسفالت در سال‌های اخیر با کاهش مواجه شده تصریح کرد: این امر دلایل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به استاندارد نبودن قیر مصرفی اشاره کرد.

  رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان افزود: کیفیت مصالح به کار رفته شده در تهیه آسفالت، اجرا شدن صحیح روند پخت و تولید آسفالت نیز در کیفیت آن نقش دارند.

رحیمی‌فر تاکید کرد: از این موارد مهمتر بحث اجرا است که نیاز به مهارت و دقت بسیاری دارد. همچنین ممکن است معبری خوب زیرسازی نشده باشد که همه این موارد بر عمر آسفالت تاثیر می‌گذارند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان در رد این شائبه که آسفالت بازیافتی کیفیت مناسب ندارد و عمر آن کوتاه است و به همین منظور نباید مورد استفاده قرار بگیرد هم اظهار داشت: این امر در بیشتر کشور‌های دنیا اتفاق می‌افتد و دلیل آن بیش از آن که صرفه اقتصادی برای مدیریت شهری باشد بحث توجه به مسائل زیست محیطی است.

رحیمی فر افزود: باید توجه داشت برخی از سرمایه‌های ملی مانند انرژی‌های فسیلی از جمله نفت تجدید پذیر نیستند و باید با وسواس در مصرف آن‌ها عمل کرد.

وی تصریح کرد: جدا از این موضوع در آسفالت بازیافتی علاوه بر قیر مصالح سنگی آن از جمله شن و ماسه هم بازیافت می‌شود، که اگر بخواهیم از بازیافت آن عبور کنیم باید برای تولید این میزان شن و ماسه کوه‌ها را تخریب کنیم و به طبیعت لطمه بزنیم.

رحیمی‌فر با اشاره این که بازیافت آسفالت با ۳ هدف صرفه اقتصادی، جلوگیری از آسیب به محیط زیست و نیز حفظ سرمایه‌های ملی به ویژه انرژی‌های تجدیدناپذیر صورت می‌گیرد عنوان کرد: برای بالا بردن کیفیت و طول عمر آسفالت‌های بازیافتی به آن مواد افزودنی اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: این نوع آسفالت موارد استفاده خاص دارند و بیشتر برای آسفالت کوچه، پس‌کوچه‌ها و لکه‌گیری به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/ ا

آسفالت ریزی ۲۰۰ هزار تنی در معابر همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.