ردپای آمریکا در اعتراض‌های تنش آلود هنگ‌کنگ / لایحه استرداد متوقف شد!

جمعیت زیادی از مردم هنگ کنگ دربرابر لایحه استرداد اعتراض کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، منطقه خودمختار هنگ‌کنگ (تحت‌کنترل چین) که همواره به‌دلیل مرکزبودن در بازار‌های مالی و اقتصادی جهان معروف است، این روز‌ها دستخوش ناآرامی‌های سیاسی و اعتراض‌های خیابانی شده است؛ ناآرامی‌هایی که گفته می‌شود ردپای آمریکا در آن دیده می‌شود و پکن به‌این‌دلیل نفر دوم سفارت آمریکا را احضار کرد. گفته می‌شود آمریکا با تنش‌آلود‌کردن اوضاع هنگ‌کنگ قصد دارد بازار‌های مالی چین را دستخوش ضرروزیان کند.

ردپای آمریکا در اعتراض‌های تنش آلود هنگ‌کنگ /  لایحه استرداد متوقف شد!


بیشتربخوانید: امضا قراردا‌های تجاری میان انگلیس و چین همزمان با جنگ تجاری واشنگتن با پکن


هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ زیرسلطه بریتانیا بود؛ اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان‌یافتن پیمان پیشین با بریتانیا، به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ‌کنگ بیش از هفت‌میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به‌شمار می‌رود و از روز یکشنبه هفته گذشته، مردم این منطقه خودمختار در اعتراض به پیشنهاد لایحه‌ای درزمینه استرداد مجرمان و متهمان به کشور چین، دستخوش اعتراض‌ها شده است. این اعتراض‌ها به‌ویژه در روز چهارشنبه به خشونت منجر شد و دیروز دوشنبه نیز پلیس ضدشورش به‌منظور جلوگیری از حمله معترضان به پارلمان این کشور، ساختمان آن را احاطه کرد.

به‌دنبال تشدید وضع امنیتی، کری لام، فرماندار هنگ‌کنگ، شنبه این هفته اعلام کرد به‌دلیل نارضایتی عمومی درزمینه طرح این لایحه و احترام به نظر مردم، فعلا آن را به‌صورت نامحدود به حالت تعلیق درخواهد آورد. براساس گزارش آسوشیتدپرس، بهانه معترضان برای مخالفت با این لایحه این است که معتقدند تصویب این لایحه در پارلمان، باعث محدودشدن حمایت‌های حقوقی و آزادی‌های مدنی خواهد شد؛ مسائلی که هنگ‌کنگی‌ها می‌گویند برخلاف قول‌وقرار‌های پکن در زمان الحاق این منطقه به چین است.

درخواست معترضان مبنی بر لغو کامل لایحه استرداد

معترضان دیروز نیز فراخوان تجمعات خیابانی داده‌اند. به‌گزارش «نیویورک‌تایمز»، دلیل ادامه اعتراض‌ها نیز درخواست برای لغو کامل این لایحه و همچنین شروع تحقیق درزمینه استفاده پلیس هنگ‌کنگ از زور علیه معترضان و عذرخواهی دولت هنگ‌کنگ از بروز خشونت‌ها علیه معترضان است.

«رویترز» نیز درباره فراخوان تظاهرات روز گذشته گزارش داد معترضان خواستار کناره‌گیری کری لام، فرماندار هنگ‌کنگ از قدرت هستند. بااین‌حال، این همه ماجرا نیست. یکی از نکات مهم این اعتراض‌ها حمایت نیرو‌های خارجی، به‌ویژه آمریکا، از تظاهرات خیابانی مردم هنگ‌کنگ است؛ به‌ویژه اینکه یک طرف اصلی اعتراض‌ها دولت چین است.

اعتراض پکن به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی چین

پکن پیش‌ازاین ضمن محکوم‌کردن اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ، آمریکا را به مداخله در امور داخلی این کشور متهم کرده بود. وزارت خارجه چین دوشنبه گذشته با گرفتن انگشت اتهام به‌سمت واشنگتن درباره مداخله آمریکا در امور چین و هنگ‌کنگ هشدار داد و اعلام کرد پکن قاطعانه از دولت هنگ‌کنگ در اصلاح قانون استرداد مجرمان حمایت می‌کند و به‌شدت با هرگونه دخالت خارجی در امور قانونی این کشور مخالف است.

پکن در واکنش به مداخلات چین، رابرت فوردن، نفر دوم سفارت آمریکا در پکن را نیز احضار کرد و به واشنگتن مجددا هشدار داد. اگر‌چه شاید دخالت نیرو‌های خارجی در وهله نخست مبهم به‌نظر برسد، درباره چین و آمریکا با‌توجه‌به تحولات یک سال گذشته و تنش‌های موجود در روابط دو کشور و رویکرد خصمانه دولت دونالد ترامپ درقبال پکن، دلایل زیادی وجود دارد که می‌توان ردپای آمریکا را در اعتراض‌های هنگ‌کنگ مشاهد کرد.

ردپای آمریکا در بروز ناآرامی‌ها

دولت هنگ‌کنگ روز گذشته اعلام کرد لایحه استرداد مجرمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد؛ بنابراین دلیل اصلی‌ای که اعتراض‌ها به‌خاطرش آغاز شد، از بین رفته و تصور می‌شد اعتراض‌ها ادامه پیدا نکند. باوجوداین، معترضان همچنان تأکید کرده‌اند به تظاهرات خیابانی خود ادامه خواهند داد. در‌حالی‌که حتی یک روز تنش به هنگ‌کنگ به‌عنوان یکی از مراکز مالی مهم ضرر هنگفتی وارد می‌کند، این پافشاری نشان می‌دهد ممکن است برخی از رهبران معترضان با عوامل بیرونی در ارتباط باشند و با حمایت آن‌ها قصد دارند اوضاع هنگ‌کنگ را همچنان تنش‌آلود نگه دارند؛ چراکه تنش در هنگ‌کنگ بازار‌های مالی چین را نیز دستخوش ضرروزیان خواهد کرد. این موضوع بیش از همه به‌سود آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب اقتصادی چین است. علاوه‌براین، آمریکا در ماه‌های گذشته زنجیره‌ای از اقدامات سیاسی و امنیتی را برای به‌دردسرانداختن چین در منطقه شرق و شمال‌شرقی آسیا طراحی و اجرا کرده است.

تلاش آمریکا برای به‌چالش‌کشیدن چین در حمل‌و‌نقل تجاری

به‌عنوان مثال، از اسفند سال گذشته تا امروز، آمریکایی‌ها با وجود هشدار‌های چین، بار‌ها ناو‌های جنگی خود را به آب‌های موردمناقشه چین با کشور‌های همسایه در دریای چین اعزام کرده‌اند. براساس آمار‌های منتشرشده، حدود یک‌سوم حمل‌و‌نقل تجاری جهان ازطریق دریای چین جنوبی صورت می‌گیرد و آمریکا با به‌چالش‌کشیدن چین در این منطقه، تلاش می‌کند کنترل آن را از دست چین خارج کند. همچنین، در‌حالی‌که تنش در روابط دو کشور در اوج بود، سفیر آمریکا در پکن برای نخستین‌بار به منطقه تبت سفر کرد. منطقه تبت به‌دلیل حضور جدایی‌طلبان موردحمایت دالایی‌لاما (از رهبران بودایی جهان) همواره از خطوط قرمز امنیتی چین محسوب می‌شود. رویترز در‌این‌زمینه نوشته، این سفر به‌دنبال تصویب قانونی به‌وسیله آمریکا در دسامبر سال گذشته میلادی رخ داد که از اعطای ویزا به مقام‌های چینی متهم به اعمال سیاست‌های محدودکننده دسترسی خارجی‌ها به تبت خودداری کند. چین تصویب این قانون را به‌شدت محکوم کرده است.

ادامه اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ

به‌سختی بتوان قبول کرد مجموعه اقدامات ضدچینی مذکورِ واشنگتن بی‌ارتباط باهم باشند و اگر به مواضع دولت ترامپ علیه پکن در چند سال گذشته نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم هرکدام از این اقدامات قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر در مجموعه سیاست‌گذاری‌های آمریکا علیه چین است و آغاز اعتراض‌های خیابانی در هنگ‌کنگ، یکی از مناطق حیاتی اقتصاد چین را هم می‌توان در قالب همین پازل ارزیابی کرد. گفته می‌شود در‌حالی‌که فرماندار هنگ‌کنگ دیروز از تعلیق لایحه جنجالی خبر داده، معترضان هنگ‌کنگی اعلام کرده‌اند به تظاهرات خیابانی خود ادامه می‌دهند؛ اقداماتی که گمانه‌زنی‌ها درزمینه نقش عوامل خارجی در بروز ناآرامی در این منطقه حیاتی چین را باعث شده است.

رهبر هنگ‌کنگ تسلیم شد؛ لایحه استرداد متوقف شد

رهبر هنگ‌کنگ با عقب‌نشینی درمقابل موج گسترده اعتراض‌های مردمی، اقدامات درزمینه لایحه استرداد به چین را متوقف کرد. کری لام، رهبر هنگ‌کنگ، در یکی از مهم‌ترین عقب‌نشینی‌های دولت پس از بازگشت حاکمیت هنگ‌کنگ به چین در سال ۱۹۹۷ گفت شورای قانون‌گذاری این دولت-‌شهر تمامی اقدامات درباره این لایحه را متوقف می‌کند. وی در کنفرانس خبری خود تأکید کرد برای گام‌های بعدی پس از رایزنی با جناح‌های مختلف تصمیم‌گیری خواهد شد.

پکن به ادامه حمایت از رهبر هنگ‌کنگ متعهد شد

با وجود اعتراض‌های میلیونی معترضان هنگ‌کنگی در خیابان‌های این دولت-‌شهر، دولت چین اعلام کرد به حمایت از رهبر هنگ‌کنگ ادامه خواهد داد.

 روز یکشنبه دومیلیون نفر معترض با درخواست استعفای کری لام، رهبر هنگ‌کنگ، به خیابان‌ها آمدند؛ اما حضور پرتعداد این معترضان سیاهپوش هم نتوانسته موضع چین را در حمایت از این خانم سیاستمدار تغییر دهد. لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در کنفرانس خبری هفتگی در پکن گفت: حمایت از کری لام همچنان ادامه خواهد یافت. حال باید دید با تسلیم رهبر هنگ‌کنگ و توقف لایحه استرداد، این اعتراض‌ها تمام می‌شود یا با دخالت‌های آشکار آمریکا در امور داخلی چین همچنان این‌گونه تنش‌ها در هنگ‌کنگ ادامه می‌یابد.

منبع صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار