برج شبلی ابتدا بصورت ۸ ضلعی ساخته شد ولی در دوران بعدی آجرکاری به سبک سلجوقیان روی آن انجام شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  برج شبلی از آثار قرون چهارم و پنجم هجری قمری در دوران سلجوقی که در منتهی الیه قسمت شرقی شهر دماوند به شکل یک بنای منفرد روی تپه‌ای واقع شده است. این برج از آثار قرون ۴ و ۵ قمری و از دوران سلجوقی است و در فهرست آثار ملی با شماره ۹۲۰ و در سال ۱۳۵۱ به ثبت رسیده است.

ثبت برج شبلی دماوند از سده ۵ هجری قمری به شماره ۹۲۰ در فهرست آثار ملی ایران//////خانم مومنی

برج شبلی ابتدا بصورت ۸ ضلعی ساخته شد ولی در دوران بعدی آجرکاری به سبک سلجوقیان روی آن انجام شده است. این بنای تاریخی ارزشمند که تقریباً ۱۰ متر ارتفاع دارد، یک برج آرامگاهی آجری ۸ ضلعی با پشتیبان‌های مدور در گوشه‌های آن است.

بدنه برج، گره چینی و تزیینات آجری زیبایی دارد و گنبد آن که مخروطی شکل و ۸ ترک است با زاویه تند به طرف رأس متمایل می‌شود. نمای قسمت بالای سردر، شامل ۲ طاقچه افقی با زیر طاق مقرنس‌کاری شده و یک فضای چهارگوش افقی در بالای آن است که به احتمال، محل قرارگیری کتیبه بوده است.

بالای این قسمت صفحه مربع شکلی قرار دارد که با آجرچینی مرکب از ۴ ستاره پر شده است. اتاق آرامگاه مدور و سردابه‌های ۴ گوش با طاق هلالی شکل، جلوه خاصی به این اثر بخشیده است. این برج را می‌توان با بنا‌های عصر سامانی در بخارا مقایسه کرد و قدمت آن را به بیش از قرن پنجم هجری نسبت داد.

منبع : راسخون

انتهای پیام/

ثبت برج شبلی دماوند از سده ۵ هجری قمری به شماره ۹۲۰ در فهرست آثار ملی ایران

برچسب ها: گردشگری ، خواندنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار