سودآوری با روش تکثیر طبیعی بچه ماهی سفید در مازندران

تکثیر طبیعی بچه ماهی سفید در حوضچه‌ها و شیل‌های ایجاد شده در مازندران حدود ۱۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد.

سودآوری با روش تکثیر طبیعی بچه ماهی سفید در مازندران

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،ولی الله محمدزاده مدیرکل شیلات مازندران در مراسم بازگشایی شیل و حوضچه ایجاد شده برای تکثیر طبیعی در شرکت تعاونی ماهیگیران پره شاهد شهرستان فریدونکنار با بیان اینکه تکثیر طبیعی بچه ماهی سفید در حوضچه‌ها و شیل‌های ایجاد شده در مازندران حدود ۱۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد، گفت: شیلات مازندران با تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان در سال گذشته به ارزش اقتصادی ۷۵۰ میلیارد تومانی و اشتغال حدود ۲۵ هزار نفری به عنوان کانون وقطب فعالیت‌های شیلاتی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: این جایگاه مهم نتیجه تلاش بهره برداران شیلاتی و تعامل خوب و سازنده بین شیلات و جامعه بهره بردار است که باید تلاش نماﺋیم این همکاری سازنده بیش از پیش توسعه یابد.

محمدزاده با اشاره به اینکه متاسفانه به دلایل مختلف ازجمله ورود مواد آلاینده، پساب‌ها، ایجاد موانع و سد‌ها و نیز برداشت‌های بی رویه از بستر رودخانه‌ها، محل تکثیر طبیعی ماهیان دریایی رودکوچ تخریب شد، گفت: همین موضوع سبب کاهش منابع و ذخایر آبزیان دریا شد و شیلات وجامعه صیادی رابرآن داشت تا علاوه بر تکثیر نیمه مصنوعی درمراکز بازسازی، تکثیرطبیعی ماهی سفید را در رودخانه و حوضچه‌های مجاورت تعاونی‌های پره برنامه ریزی کرده است.

مدیرکل شیلات مازندران افزود: با بازگشایی این حوضچه بچه ماهیان تکثیر طبیعی که به وزن حدود ۱۰ گرمی رسیدند به دریا رهاسازی شدند که می‌تواند در رونق صید وصیادی موثر شود.

قاسم کریم زاده جانشین مدیرکل و معاون صید و بنادر ماهیگیری هم در این مراسم با اشاره به اینکه ۹۰ درصد ماهیان دریای خزربرای زادوولد به رودخانه‌ها مهاجرت می‌نمایند گفت: ازسال ۱۳۸۶ شیلات تصمیم گرفت باایجاد شیل درعرض رودخانه مهم شیلاتی و همچنین استخر درزمین‌های بلا استفاده مجاورت تعاونی‌های پره، باکمک جامعه صیادی به منظور بازسازی ذخایر اقدام نماید.

وی گفت: در همین زمینه گام‌های خوبی برداشته شد وسال ص ۹۷ تکثیر طبیعی را در ۴۵ واحد افزایش دادیم وبرنامه ما این است درسال ۹۸ تعداد واحد‌های تکثیر طبیعی ۴۵ واحدی کنونی رابه ۶۰ واحد افزایش دهیم.
انتهای پیام/س
 

درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی از طریق تکثیر طبیعی بچه ماهی سفید در مازندران

برچسب ها: شیلات ، منابع طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.