کمیته ارزیابی عوارض دوران بارداری برای نخستین بار در کشور، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با هدف افزایش سلامت مادران برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مرگ و میر مادران به دلیل عوارض بارداری و زایمان از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که نشان دهنده توسعه کشورهاست، مرگ ناشی از عوارض بارداری و زایمان از مجموعه عوامل وابسته به هم تشکیل شده است که مداخله در هر مرحله می‌تواند از بروز مرگ و یا ناتوانی‌های ناشی از عوارض بارداری در مراحل بعدی جلوگیری کند.

وی افزود: علت انتخاب شاخص مرگ و میر مادران به دلیل عوارض بارداری و زایمان، به عنوان نمایه توسعه کشورها، تاثیر عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی در کاهش یا افزایش آن است.

همتی ادامه داد: با توجه به بهبود روند شناسایی مادران باردار پرخطر ناشی از مواردی هم، چون بیماری‌های مزمن، عوارض بارداری و زایمان، اعتیاد، خشونت و موارد مشابه، به پیشنهاد گروه سلامت مادران معاونت بهداشت دانشگاه و با همکاری معاونت درمان دانشگاه؛ دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان نخستین دانشگاه کشور، موفق به تشکیل کمیته ارزیابی عوارض بارداری و زایمان با حضور اساتید هیات علمی دانشگاه شد.

همتی اضافه کرد: تدوین مداخلات تخصصی در برنامه مراقبت دوران بارداری و پس از زایمان با راهنمایی اساتید حاضر، در دستور کار این کمیته قرار گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: نخستین کمیته ارزیابی عوارض دوران بارداری به صورت وب کنفرانس با حضور مستقیم نمایندگان معاونت بهداشت، معاونت درمان، مرکز پایش مراقبت‌های درمانی (MCMC) و اساتید گروه‌های داخلی مانند غدد و هماتولوژی، زنان و زایمان و نورولوژی، روسای شبکه‌های بهداشت و درمان و مراکز بهداشت، روسای بیمارستان ها، کارشناس و رابطان مادران باردار پرخطر حوزه بهداشت همه شبکه‌های بهداشت و درمان تشکیل شد.

به گفته دکتر همتی، اعضای کارشناسیو تخصصی این کمیته در خصوص وضعیت چهار مورد مادر باردار پرخطر در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی، میاستنی گراویس، سندروم مارفان و مشکوک به سرطان ریه تبادل نظر و تصمیمی گیری کردند.

او ضمن تاکید بر ضرورت توجه به محدود بودن زمان شناسایی، تشخیص و فوریت در تصمیم گیری حیاتی برای مادر باردار پرخطر و لزوم تسریع در اقدام به موقع برای مادر و جنین او، ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن تصمیمات این کمیته ها، پیشگیری از عوارض و مشکلات ناشی از بارداری و کاهش مرگ مادران باردار و ارتقای سلامت نوزادان و کودکان افزایش یابد.
انتهای پیام/م

ایجاد کمیته ارزیابی عوارض دوران بارداری

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.