رای الیوم: گزارش سازمان ملل درباره خاشقجی موقعیت بن سلمان و ترامپ را به خطر می‌اندازد

رای الیوم نوشت گزارش سازمان ملل درباره ترور خاشقجی، این مسئله را به صدر عناوین خبری بازگرداند که می‌تواند موقعیت بن سلمان و ترامپ را به خطر اندازد.

رای الیوم: گزارش سازمان ملل درباره خاشقجی موقعیت بن سلمان و ترامپ را به خطر می‌اندازدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در یادداشتی نوشت: بعد از گذشت چند ماه آرامش و کاهش توجه رسانه‌ها به جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول و قطعه قطعه شدن جسدش به شکلی فجیع، اگنس کالامار، رئیس هیئت مستقل سازمان ملل متحد که مامور تحقیقات معین درباره اعدام‌های ظالمانه و قتل خارج از چارچوب است، با انتشار گزارشی درباره نتایج تحقیقات این هیئت در موضوع خاشقجی جنجالی به پا کرد. این تحقیقات شش ماه طول کشید و کالامار تاکید کرد اسناد کافی برای اثبات ارتباط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به قتل روزنامه نگار سعودی وجود دارد.

کالامار از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواست پرونده‌ای برای تحقیقات جنایی بین المللی در این قضیه بگشاید و از همه متهمان از جمله محمد بن سلمان تحقیق انجام دهد. وی همچنین، بلوکه کردن اموال و سرمایه‌های بن سلمان در خارج از عربستان را تا زمانی که ادله قاطعی مبنی بر برائت از همه اتهامات ارائه دهد خواستار شد و از دفتر تحقیقات فدرال آمریکا نیز خواست تحقیقات مشابهی به سبب آن که مقتول مقیم خاک آمریکا بوده است انجام دهد.

این گزارش بین المللی به نتایج زیاد و خطرناکی دست یافته که ممکن است به اتخاذ تصمیمی برای تشکیل دادگاه بین المللی منجر شود و همه متهمان بعد از تحقیقات جداگانه و اخذ شهادت شهود به آن فراخوانده شوند.

کالامار با اظهار تردید درباره سلامت و شفافیت دادگاه‌های عربستان سعودی که ۱۱ نفر از متهمان در آن محاکمه شدند و پنج تن از آن‌ها توسط دادستان کل عربستان به اعدام محکوم شدند، خواستار توقف فوری این محاکمه‌ها شد؛ زیرا اشخاصی از نزدیکان بن سلمان هستند که در جنایت دست داشته و در هیچ دادگاهی محاکمه نشده اند.

روشن است که مقامات ترکیه که درگیر جنگی تمام عیار با عربستان سعودی هستند، همه اسناد و فایل‌های صوتی مربوط به جنایت و نحوه عملیات اعدام را در اختیار کالامار گذاشتند و او هم این موضوع را انکار نکرد بلکه از همکاری مقامات ترکیه قدردانی و برای نخستین بار فاش کرد که فایل‌های صوتی شامل مکالمه موثق خاشقجی با مسئولان کنسولگری عربستان، قبل و بعد از حضور او در استانبول است و یک فایل صوتی هم از عملیات خفه کردن مقتول و قطعه قطعه کردنش با اره درون کنسولگری وجود دارد که شخص انجام دهنده در آن می‌گوید: ”جسد سنگین است. این اولین بار است که روی زمین با اره می‌برم“.

جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز بعد از دسترسی به فایل‌های صوتی کنسولگری به همین نتیجه رسیده و در شهادت خود در برابر مجلس سنا تاکید کرده که یقین دارد بن سلمان دستور قتل را صادر کرده است. از این رو سنا با اجماع همه صد نفر عضو خود بیانیه‌ای در تایید این موضوع یعنی متهم کردن بن سلمان به عنوان مسئول درجه یک جنایت صادر کرد. اما دونالد ترامپ موضع خود را تغییر نداد و به دفاع از شاهزاده سعودی و همکاری با عربستان در همه زمینه‌ها ادامه داد؛ زیرا همان طور که بار‌ها در توییت‌های خود اشاره کرده ریاض شریک قدرتمند تجاری آمریکاست.

مقامات سعودی بیستم اکتبر گذشته اعتراف کردند که خاشقجی در درگیری با تیمی که از او تحقیق می‌کردند کشته، جسدش قطعه قطعه و به یک مسئول محلی تحویل داده شد. بن سلمان این جنایت را فجیع و غیرقابل توجیه برشمرد و به محاکمه عوامل آن متعهد شد، اما تا این لحظه سرنوشت جسد مشخص نیست و جزئیات محاکمه متهمان منتشر نشده است. فقط ویدئویی از یکی از آن‌ها یعنی سرلشکر احمد عسیری در حالی که با یکی از نزدیکان خود در منزل است منتشر شد که میزان صحت آن مشخص نیست.

عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در این زمینه گفت: ”این گزارش تناقض‌های آشکار و ادعا‌های بی اساسی دارد که صحت آن را زیر سوال می‌برد“. البته او در نخستین واکنش رسمی عربستان به این مسئله در گفته‌های خود به هیچ نمونه و مثالی اشاره نکرد.

در ادامه این مطلب آمده است: نمی‌دانیم آیا گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به درخواست کالامار ترتیب اثر می‌دهد و دستور تشکیل کمیته تحقیق بین المللی درباره این جنایت را صادر می‌کند یا خیر. واکنش دفتر تحقیقات فدرال معلوم نیست. اما چیزی که ما می‌دانیم این است که عده‌ای در دولت سایه آمریکا احتمالا می‌کوشند تا با استفاده از این گزارش بین المللی‏، با اعمال فشار، قضیه را بین المللی کنند و بر مخالفت با ترامپ و حمایت او از متحدان سعودی اش تمرکز کنند.

تشکیل کمیته تحقیقات بین المللی خواب را از چشم ولیعهد عربستان و مسئولان سعودی خواهد ربود و چه بسا آزادی تردد او به خارج را محدود کند و املاک و سرمایه‌های شخصی اش طبق خواسته کالامار بلوکه شود و کشور‌های اروپایی هم از این روند حمایت کنند.

الجبیر در واکنش به این گزارش مدعی شد به اندازه کافی قانع کننده نیست، زیرا اطلاعات آن دست چین شده اند از این رو قبل از صدور هرگونه حکم قطعی باید منتظر جزئیات قابل اعتماد بود. اما قطعا این گزارش جنایت ترور خاشقجی را دوباره به صدر عناوین خبری بازگرداند آن هم در زمانی که عربستان دست به گریبان بحران نفت کش‌ها در خلیح فارس است و جبهه جنوبی با جنبش انصارالله و موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین آن داغ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار