اهداف آمریکا از فرستادن پهپاد در آسمان ایران/ نکته‌ای مهم که ترامپ باید حین صحبت از این ماجرا به آن توجه کند

استاد دانشگاه آلاباما آمریکا به شرح زوایایی پنهان از ماجرای پهپاد "گلوبال هاوک" پرداخت.

هدف آمریکا از فرستادن پهپاد در آسمان ایران/ نکته ای که ترامپ باید حین صحبت از این ماجرا به آن توجه کندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

اولین واکنش ترامپ به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران انتشار یک توئیت کوتاه بود. ترامپ در این خصوص مدعی شد که ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شده است.

او در ادامه در دیدار با «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا و در اولین اظهار نظر مفصل در این خصوص از احتمال وجود اشتباه فردی در این ارتباط خبر داد.

ترامپ مدعی شد که ایران مرتکب اشتباه شده است، چون این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بود و این مسئله مستند شده است، ما آن را مستند ثبت کرده‌ایم، آن هم به طور علمی، نه فقط به حرف.

رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه واکنش کشورش به این حادثه چه خواهد بود، گفت: «خواهید فهمید، خواهید فهمید. روشن است که می‌دانید که در این مورد زیاد صحبت نمی‌کنیم.»


بیشتر بخوانید:مهمترین ویژگی‌های پهپاد جاسوسی آمریکا و مهارت‌های لازم برای هدف قرار دادن آن


در این راستا  با پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما امریکا گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

*پهپاد آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شده بود توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد. هدف آمریکا از این ماجراجویی جدید چیست؟

هدف اصلی آمریکا ایجاد تشنج دائمی در خلیج فارس است که از این طریق به قول خودش به پیاده کردن سیاست «فشار حداکثری» رژیم ترامپ کمک کند. هدف دیگر آمریکا جاسوسی و دستیابی از اطلاعات در ایران است.

*ترامپ در ابتدا و در واکنش به این حادثه آنرا اقدامی بسیار خطرناک از سوی ایران خواند. او در نشست خبری مشترک با «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا و در دومین واکنش به این رویداد کمی لحن خود را عوض کرد و عنوان کرد این اقدام می‌تواند به صورت اشتباهی از سوی کسی رخ داده باشد. به نظر شما دلیل این تغییر لحن چیست؟

شاید به ترامپ اطلاع رساندند که تکه‌هایی از پهپاد آمریکایی در آب‌های ایران پیدا شده و ایران به آن‌ها دسترسی پیدا کرده است؛ لذا بهتر است که ترامپ مواظب دروغ گوبی در این مورد باشد که منجر به آبروریزی بیشتر آمریکا در جامع بین المللی نشود.

*برخی معتقد هستند که یکی از دلایل ماجراجویی جدید آمریکا علیه ایران، شکستی است که ترامپ در عرصه سیاست خارجی و مقابل کره شمالی و ایران از یک سو و تداوم جنگ تجاری با چین از سوی دیگر متحمل شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

ممکن است این تحلیل‌ها درست باشند. ولی دلیل اصلی را باید در نحوه تصمیم گیری «تیم ب» و طرز تفکر این جماعت جنگ طلب و مغرور جستجو کرد.

*ایران اعلام کرده است که سرنگون کردن پهپاد آمریکایی در راستای ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و مبتنی بر اصل دفاع مشروع بوده است و نامه‌ای در این خصوص به دبیر کل سازمان ملل جهت بررسی ارسال نموده است. ارزیابی شما از این اقدام ایران چیست؟

به نظر من ایران باید در اسرع وقت این موضوع را به سازمان ملل ببرد تا به رژیم ترامپ اجازه ندهد که هوچی بازی در بیاورد. ایران باید با قدرت کامل و مطرح کردن قوانین بین المللی مبتنی بر حق دفاع مشروع در سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین المللی ظاهر شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/

گفتگو با استاد دانشگاه آلاباما آمریکا درباره ماجرای پهپاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار